Gå til innhold

De forskjellige komponentene på dataen (LØST)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet egentlig en del om data, men vet ingenting om de forskjellige komponentene (hva funskjonene er) så kan noen fortelle meg funksjonene på følgende komponenter?

Hovedkort

Prosessor

Minne (RAM) Akkurat minne vet jeg litt om men vil gjerne få det mer detaljert.

Takk for hjelp.

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er "kroppen" som "organene" er festet på, for å si det flåsete. Hovedkortet har slotter som du kan feste cpu, minne, skjermkort, lydkort, harddisker etc på, den står altså for kommunikasjon mellom alle komponentene.

Prosessoren er "hjernen", som kalkulerer alt som skal gjøres.

Minne blir som "korttidshukommelsen" til PC´en.

Se om du finner noen "innføring i pc´en"-artikler på nett. Google :-)

Lenke til kommentar

ok en overdrivelse... Jeg vet en del PÅ dataen, men ikke akkurat FUNSKJONEN til prosessoren og hovedkortet. Jeg trenger jo egentlig ikke å vite det, men jeg er bare nysgjerrig, og jeg vet om mange som er geni i data, men vet lite om maskinen under kabinettet.

Edit: Takk for hjelpen, thoering.

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

For en latterlig håning gutter!

Han er sikkert en dreven windows-bruker, og kan div. programmer etc. Kan vel si at man kan data da!

Dere snakker om data som om det omfatter bare hardware, det gjør jo ikke det! Mange drevne 3D-designere etc. som kan fnugg om hardware.

Lenke til kommentar
For en latterlig håning gutter!

Han er sikkert en dreven windows-bruker, og kan div. programmer etc. Kan vel si at man kan data da!

Dere snakker om data som om det omfatter bare hardware, det gjør jo ikke det! Mange drevne 3D-designere etc. som kan fnugg om hardware.

Kunne ikke si det bedre selv. Helt enig!

Lenke til kommentar

Les artikkelen thoering linket til du, står veldig greit forklart der :)

Dere som griner og plager om kunnskap om data, er dere ikke litt flau over å bruke begrepet data om hardware/software? data er fakta og tall, data i seg selv har ingen mening og må behandles for å gjøres om til informasjon.

Trulte10 " Dersom du ikke vet NOE om de forskjellige komponentenes funksjoner, vet du da en del om DATA? Bare et spørsmål" trenger ikke å vite møkk om komponentenes funksjoner for å vite hva data er.

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Les artikkelen thoering linket til du, står veldig greit forklart der :)

Dere som griner og plager om kunnskap om data, er dere ikke litt flau over å bruke begrepet data om hardware/software? data er fakta og tall, data i seg selv har ingen mening og må behandles for å gjøres om til informasjon.

Trulte10 " Dersom du ikke vet NOE om de forskjellige komponentenes funksjoner, vet du da en del om DATA? Bare et spørsmål" trenger ikke å vite møkk om komponentenes funksjoner for å vite hva data er.

"Data" er her underforstått som "Datamaskin", og siden dette er på hardware.no, ikke forskning.no (? :p ) så ser jeg ikke noe grunn til å kverrvulere på det.

Lenke til kommentar

Den artikkelen det henvises til er veldig dårlig, og det står en del ting som hvis det ikke er feil, ihvertfall er villedende, for meg virker det som om mange sliter med å vite hva de forskjellige delene egentlig gjør, mest fordi de gjør forskjellige ting i forskjellige oppsett og situasjoner.

Prossessor:

"hjernen"? nei, egentlig ikke, for i hjernen vår gjøres nesten alt av bearbeiding av informasjon (prossessering), det er ikke tilfellet med prossessor, "hjernen" er på mange måter hele boksen. Faktisk finnes det mange "prossessorer" i en pc, nettverk, lyd, hd-kontrollere, grafikk, 3d osv. CPU'en som er det vi egentlig snakker om her, er den prossessoren som tar seg av generelle oppgaver, hva dette faktisk er, kan variere, men f.eks. delegere forskjellige oppgaver til forskjellige andre prossessorer og tolke koden som blir gitt den.

La oss ta noen eksempler:

i en vanlig server vil CPU brukes til kryptering, men noen maskiner har egen krypto prossessor, da vil ikke CPU gjøre det,men delegere det til andre.

I en database vil nesten all jobben gjøres av CPU, og normalt sett vil vanlige programmer kun kjøres på cpu.

Hvilke underdeler en cpu har er også forskjellig, før var f.eks. flyttallsoperasjoner ofte gjort i en egen prossessor (x87) men dette ble integrert i CPU etterhvert, tilsvarende med cache.

Så konklusjonen er at CPU gjør mange forskjellige ting, hovedsakelig har den regien, og så delegerer den de oppgaver den kan og må til andre prossessorer.

RAM

Alle prossessorene i en datamaskin har litt minne selv, minne kan beskrives som arbeidsområde, f.eks. har cpu rundt 1 megabyte, når det ikke skulle vise seg å være nok, har enkelte muligheten til å benytte seg av RAM, dette gjør at de kan jobbe med større ting. Hovedsakelig benyttes det av CPU for å lagre informasjon om diverse programmer.

Hovedkort

Hovedkort har mange og varierende funksjoner. Noen har lydkort, nettverkskort, skjermkort osv. andre har ikke engang PCI spor. Det eneste som er sikkert det er CPU settes inn i hovedkortet, og at hovedkortet har BIOS, det vil si programmet som alltid kjøres først når en datamaskin blir slått på, og som deretter sarter andre nødvendige programmer som f.eks. OS (f.eks. windows). Generelt sett kan man si at hovedkortet er det kortet som tar seg av all kommunikasjon CPU gjør med andre ting. f.eks. ram, harddisk, nettverk, skjerm, lyd osv. Hvilke oppgaver den gjør selv og hvlke den overlater til andre, er forskjellige

Endret av godal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...