Gå til innhold

Kjøre flere Linux-bokser i VMWare på XP-boks?

Anbefalte innlegg

Har en XP hovedmaskin, med alt jeg trenger ferdig satt opp. Og nei, jeg gir den ikke opp.... :-) Gjør alt jeg skal, og er egentlig veldig fornøyd med den.

Men, jeg trenger traffic shaping /prioritering, brannvegg, test-boks for forskjellige Linux-distroer osv..... Så jeg har brettet opp armene, og laster ned et par distroer nå for å begi meg inn på ukjent linux-område.... :thumbup:

Flere bokser er uaktuelt, så det blir i tilfelle en ekstra boks som kjører en eller flere linux-versjoner samtidig.

Men da lurte jeg litt på - hva om jeg kjører disse "små linux-boksene" i VMWare på XP i stedet??? OK, må såvidt jeg vet være innlogget siden VMWare ikke kjører som service, men det er greit nok....... da får jeg en distro pr "pc", og slipper disse boot-loaderene og alt sånt krøll. Og slipper unna med en pc som kjører hele greia, da slipper jeg enda en 24/7 boks stående og brumme i stua. Har nok minne til at dette ikke bør være noe problem.

Så, hva tror dere? Er dette en brukandes løsning?? Er det noen Linux-distroer som ikke er så glad i VMWare?

Laster forøvrig ned Ubuntu for genrell Linux-testing, og ClarkConnect som fw/trafikkprioritering (så slipper jeg å gjøre det commandline i Ubuntu...), eller vil dere kanskje foreslå andre distroer??

hehe, vet at det finnes VMWare for Linux også, og at jeg kan kjøre en virtuell XP på Linux i stedet.... :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slackware og freebsd (openbsd).

Men det å teste shaping i vmware og andre nettverksting er veldig klønete, foreslår heller at du har en boks du kan teste med. Og linux i vmware fungerer utmerket =)

hmmm ja du sier noe, kan jo faktisk teste BSD også. Tenkte jeg ikke på i farta! :blush: Skrev et annet innlegg om traffic shaping hvor jeg fikk anbefalt en BSD-sak.... PF... noe??? Uansett, skal sjekke det opp!

Men hvorfor er det dumt med shaping i VMWare? Performance-messig? Eller fungerer det ikke som det skal? Skal ikke "shape" så mye, bare prioritere ned DC++ og ftp ut så de ikke kveler ADSL'en min..... :)

Laster like gjerne ned Slackware også, kjapt å teste om man har VMWare.... tester det nå, genialt progg altså!! :)

Men øh, hvordan er det forresten med VMWare (eller tilsvarende prog, hva finnes i tilfelle??) i Linux? Har en linux-boks på jobben som det kanskje kunne vært praktisk å kjøre noen "små-linux'er" på.... :!:

Lenke til kommentar

finnes vmware for linux også, men sikkert flere andre også. Men har du testet en linux har du generelt testet dem alle, men det er små forskjeller som får en til å like de ulike distroene. Greia med slack er at den ligner bsd, og bsd er noe jeg liker veldig godt. Var derfor jeg foreslo det.

Ang vmware så er det ett problem å få det skikkelig til siden det bruker virtuelle nettverkskort, noe som blir styr hvis du skal route med det til pcn din, da er det bedre å ha en fysisk boks som sparer deg for uendelig mye knoting.

Lenke til kommentar
Så vidt eg veit finst det program for Windows som gjer at det og det programmet berre får så og så mykje båndbredde.

Japp, men det er for det første begrensning, ikke proritering. Det jeg vil er at en viss type trafikk skal ha prioritet foran andre. Dette lar seg ikke gjøre med NetLimiter og den slags dessverre.... :(

For det andre har jeg flere bokser (glemte å nevne dette... :blush: ) som deler samme ADSL. Og når de slåss om båndbredden ut - DC på den ene og FTP på den andre fx - så går det treeeeegt.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Så vidt eg veit finst det program for Windows som gjer at det og det programmet berre får så og så mykje båndbredde.

Japp, men det er for det første begrensning, ikke proritering. Det jeg vil er at en viss type trafikk skal ha prioritet foran andre. Dette lar seg ikke gjøre med NetLimiter og den slags dessverre.... :(

For det andre har jeg flere bokser (glemte å nevne dette... :blush: ) som deler samme ADSL. Og når de slåss om båndbredden ut - DC på den ene og FTP på den andre fx - så går det treeeeegt.... :thumbdown:

Tror det nok vil lønne seg for deg med en dedikert boks med to nettkort...

Men det skulle være mulig å kjøre en ruter med et fysisk nettkort og to logiske, og dersom man setter opp vmware som en "switch" burde dette gå å rute det gjennom en slik virituell maskin...

Lukter riktignok hack-over-hack :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...