Gå til innhold

Er Cool'n Quiet ikke egnet for spilling?

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg for en stund siden skaffet meg et nytt system A64 3500+/A8N-sli, gjorde jeg som alltid; innstallerte alt rusk og rask som fulgte med på cd, Ntune,CnQ, Nvidia firewall osv osv. Dette for å prøve ut de forskjellige mulighetene.

Når jeg så etter en stund tar en ny innstallering dropper jeg de tingen jeg ikke "likte"

Og denne gangen ble Cool'n Quiet en av de tingene jeg droppet. Viftestøyen, og cpu temp ble jo unektelig litt lavere enn bare med Q-fan (som er det eneste som brukes i dag, og som kjent er kun viftestyring)

Men grunnen til at jeg droppet den var først og fremst fordi jeg etter og ha kjørt en del runder 3DMark03, fikk jevnt over ca 800-1000 poeng lavere score med Cool'n Quiet enablet.

En annen grunn var også at jeg liker og kunne klokke i windows, og det gikk dårlig sammen med CnQ. Dette siste punktet er mindre viktig egentlig, men var en del av helhetsvurderingen.

Men mitt spørsmål er; Er mine resultater representative for hvordan Cool'n Quiet påvirker spillytelsen, eller har jeg bare vært uheldig/gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cool'n'quiet er ikke helt bra til benchmarks osv da den bruker litt tid på å sette prosessoren til full klokkehastighet etter du guffer på med load.

Vet ikke om du vil merke stor forskjell i spill, bare akkurat når du starter det.

Men på en desktoppc ser jeg ikke helt noen hensikt i å kjøre CNQ, du kan jo likesågodt disable det i bios om det støttes.

Lenke til kommentar

Hvor raskt den endrer kommer an på hvilke settings du har.

Står den på "max power-save" eller hva det heter for noe vil den vente lengre med å dytte opp hastigheten og dermed ødelegge litt for benchmarkscores.

Vet ikke helt hvordan det fungerer i windows jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har klokket min Winchester til 2,5GHz, så i idle går den på 1,25GHz. Jeg har satt på "max power save/minimal strømforsyning", og dette gjør ikke utslag i CPUmark og SuperPi, etter å ha kjørt testene mange ganger etter hverandre, med CnQ av og på.

Men det kan godt være enkelte instillinger skifter frekvensen noe tregere.

Lenke til kommentar

Hm, ja, kan hende det er noe biosinnstilliger som gjør utslag.

Tar ihvertfall gjennomsnittlig 27 sekuder før laptopen min går fra 0,8 til 2,2GHz på "automatic".

Tester gjort med Prime95, CPU-Z og stoppeklokke (5 forsøk). :p

Clawhammer 3400+ sokkel 754.

Lenke til kommentar

Er nok den håpløse BIOS-en på laptopen.

Finnes ikke nyere, holder på å modifisere en fra et vanlig desktophovedkort nå. Får se om det hjelper noe.

Men merkelig nok er det bare i windows det er sånn forsikelse.

Mulig det er noe driverkrøll.

Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 07/05/2005 : 17:48

CnQ skal vel klare å endre hastigheten på prosessoren 37 (?) ganger i sekundet, og skal ikke gi noe merkbart utslag ved benchmarks. Det har ikke gjort det hos meg, verken CPUmark, 3dmark, eller SuperPi, der marginene er mye mindre. 

Det var da irriterende at det virker så bra hos deg... ;)

Jeg er faktisk litt usikker på hva strømstyringsinnstillingene mine sto på, så kanskje det var noe med det som kunne vært satt bedre. Fikk jo i alle fall som nevnt ganske betydelig forskjell i 3DMark.

Jeg skal ikke påstå hvorvidt jeg ville merket noe til det ved spilling, men 3DMark resultatene gjorde meg litt skeptisk, så det er litt greit å høre andres erfaring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...