Gå til innhold

Pc vs. Pc! Hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Hvem er den beste av disse

Den første:

Prossesor:

Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Hovedkort:

Abit AA8-3rd Eye, I925X, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, Dual-DDR2, Raid, PCI-Ex16

Ram:

Kingston ValueR. DDR2 PC4200 1024MB CL4 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Operativs harddisk

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk:

Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB 7200RPM

DVD- Brenner:

Sony DVD-brenner DWD23AB2 IDE Bulk sort DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

Mus:

Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2

Vifte

PAPST Vifte 120x120x25mm (38db)

Kabinett

Guardian Gaming Case Sort Intelligent Led (Uten Strømforsyning)

Strømforsyning:

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W 120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

Den andre:

Prossesor:

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

Ram:

Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Operativs harddisk

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk:

Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB 7200RPM

DVD- Brenner:

Sony DVD-brenner DWD23AB2 IDE Bulk sort DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

Mus:

Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2

Vifte

PAPST Vifte 120x120x25mm (38db)

Kabinett

Guardian Gaming Case Sort Intelligent Led (Uten Strømforsyning)

Strømforsyning:

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W 120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

KUN SERIØSE SVAR!

Og begrunn svaret ditt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at amd oppsettet er best, men kjører du mange applikasjoner samtidig vil pentiumsystemet få en fordel pga hyperthreading men jeg tror fortsatt at amdsystemet vil lede over intel systemet pga ratingen.

Senere oppgraderinger vil nok intelsystemet være best til da amd fortsatt bruker ddr1 og skal gå over til ddr2 om litt. Men når dualcore cpuene kommer så vil man nok uansett trenge nytt hovedkort og raskere ram.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at amd oppsettet er best, men kjører du mange applikasjoner samtidig vil pentiumsystemet få en fordel pga hyperthreading men jeg tror fortsatt at amdsystemet vil lede over intel systemet pga ratingen.

Senere oppgraderinger vil nok intelsystemet være best til da amd fortsatt bruker ddr1 og skal gå over til ddr2 om litt. Men når dualcore cpuene kommer så vil man nok uansett trenge nytt hovedkort og raskere ram.

Så vit jeg vet, så yter vel DDR bedre enn DDR2 enda....

Skal forresten bruke pc'n til gaming generelt!

Skal klokke prosessoren litt!

Og vil at pc'n skal vare en stund!

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om ha du skal bruke PC'en til men siden du har et såpass rått skjermkort så regner jeg med det er spilling. Til spilling så vil nok AMD oppsettet yte best.

I tillegg får du fordelen av et litt mer stillegående system og at det bruker mindre strøm og lager mindre varme til leiligheta di. (Nå om sommeren blir det fort varmt nok inne uten varmeovn)

Edit: Jeg ser du skriver spillbruk nå.

Ja, DDR-400 CL2,5 yter bedre enn DDR2-533 CL4, men med dyrere og raskere DDR2-minne så vil nok det yte best.

Til overklokking så kan du nok overklokke begge omentrent like mye prosentvis, men AMD CPU'en skalerer ytelsen bedre med antall MHz enn Pentium4 så i overklokket tilstand så vil nok AMD'en lede ennå mer over Pentium4'en enn i ikke overklokket tilstand.

Det at du skal ha PC'en en stund er sikkert en ok taktikk. Men vær oppmerksom på at Pentium4 PC'en ikke kan oppgraderes til dobbeltkjerne uten å bytte hovedkort. Det kan man derimot gjør på AMD oppsettet. Hvis du ikke skal oppgradere CPU innen 2 år så bare glem dette. Da må du skifte hovedkort uansett.

PS. Jeg anbefaler deg å ha et tidsperspektiv på ikke mer enn ca 3 år på denne PC'en. Om så lang tid vil den trolig ikke henge med i spill mer selv med ny CPU og nytt skjermkort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt vitsen med SLI DELUXE utgaven når du skal X800XL! Skal du overklokke går du for DFI hovedkort. Har hatt ASUS A8N SLI DELUXE selv, det er et OK kort, ikkje så bra til overklokking, siden en må enable CPC ( heter det det ? ) slik at minnet kjører på 2T med fsb over 240MHz.

Har det samme minnet selv som du har og det kan sikkert klokkes til 300-315MHz med slappere timings!

En ting til, ASUS HK'et bråker!

Med andre ord: Går for DFI istedenfor ASUS!

EDIT: Hvis du skal kjøpe 3800+ pass på å bestill "venice" typen, men om du har tid å vente så ville eg ha venta til San Diego 3700+ kommer! Kommer vell i slutten på mai/begynnelsen på juni!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Forresten hvis jeg ikke skal klokke, hvilket av DFI hk'et og ASUS hk'et (som jeg har satt opp) er best da?

Selv så hadde eg først ASUS A8N SLI DELUXE kortet, men den vifta bråkte så mye i tillegg til at det var vanskelig å overklokke skikkelig, så eg benyttet angrefristn og kjøpte meg et DFI lanparty NF4-Ultra kort.

Har ikkje hatt noen problemer med DFI kortet, kortet er rett og slett genialt.

Du har en hel haug med ting du kan stille på i biosen, så du må også være litt forsiktig! Masse finnesser på DFI kortet, har jo også blant annet memtest innebygd i biosen!

Gå for DFI er mitt tips!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Hadde eg vært deg så hadde eg heller gått for en 3200+ "venice" siden de fleste ser ut som de klokker like langt! Bortkastet penger å kjøpe 3800+ venice, visst du først skal bruke 3k på en CPU så hadde eg heller jkøpt en 3700+ San Diego, siden denne har 1MB cache.

Men mitt råd til deg er at du kjøper en 3000+/3200+ "venice" nå og overklokker, så sparer du de 1500-2000kr igjen til høsten når dualcore kommer!

Har selv en 3000+ winnchester som eg kjøre på 2,7GHz, den holder plenty frem i tid! Så skal eg kjøpe meg en dualcore "toledo" til høsten!

Den billigste AMD dualcoren kommer til å koste rundt 3000kr vil eg tro kanskje litt over!

Så når høsten kommer selger du din 3200+ venice og bruker de sparte pengene til dualcore! :thumbup:

EDIT: INNLEGG NR 888! STILIG! ;)

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Anbefaler dere pc #2 med DFI hovedkort, og evt. 3200 eller 3700 prosessor?

Absolutt!

Beste er jo å gå for en 3200+ venice etter min mening og spare de pengene du har til overs og kjøpe en dualcore til høsten! Du klarer deg fint med en 3200+ fram til høsten! CPUen er uansett!

Du blir ikkje skuffa med den pcen!

Lenke til kommentar

Tror det kommer til å bli brukt ja! Dette er snakk om et behov man ikkje vet man trenger før du har prøvd det! Samma som folk klarer seg fint uten bil, men fy søren så mye enklere ting blir i samfunnet med bilen! ;)

Dualcore er framtiden, det er både Intel og AMD enige om! Neste år kommer socket M2 til AMD og da begynner det for fullt med dualcore!

Skjønner ikke grunnen for å kjøpe 3800+ når 3200+ og 3800+ antageligvis klokker like langt! Da forsvinner poenget og pengene!

du merker ikkje forskjell på en 3200+ eller 3800+ utenom på syntetiske tester!

Du velger selv, men du vet iallfall hva jeg anbefaler! Kjøp 3200+ nå spar pengene du skulle brukt på 3800+! Selg så din 320+ til høsten og bruk pengene på dualcore!

Dualcore gjør at du for eksempel kan gjøre flere ting på engang uten at pcen blir tregere!

Spill kommer også i nær fremtid til å bli programmert slik at de kan nyttigjøre dualcore! Doom3 er vell allerede skrevet slik at arbeidet blir fordelt på 2 CPUer om du har 2 CPUer! Eg skal iallfall kjøpe en dualcore til høsten!

Lenke til kommentar
Forresten Hvilken AMD prosessor er best:

3800+ med venice kjerne

3700+ med San Diego kjerne?

Og hav er best av socket 939 og socket 754?

Forskjellen på de er:

3800+ kjører på 12x200=2,4GHz med 512KB cache!

3700+ kjører på 11x20=2,2GHz med 1MB cache!

Forskjellen er også at 3700+ bruker noe som heter "strained silicon" ( tror det skrives slik! ) som øker blant annet kjøleevnen etter det eg har forstått!

3700+ Klokkes blant annet opp til 3GHz på vannkjøling etter det eg har lest meg fram på! Ser ut som den klokker meget bra!

Siden SD har 1MB cache øker dette også selvfølgelig resultatet! Skal du absolutt brukke rundt 3k på en CPU så hadde eg kjøpt 3700+ SD, men eg ville ha venta til høsten og heller kjøpt 3200+ nå!

Diskusjonen på socket 939 vs socket 754 finnes det flere tråder på så det gidder eg ikkje å gå inn på! Men s939 e best! :p

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Hadde eg vært deg så hadde eg heller gått for en 3200+ "venice" siden de fleste ser ut som de klokker like langt! Bortkastet penger å kjøpe 3800+ venice, visst du først skal bruke 3k på en CPU så hadde eg heller jkøpt en 3700+ San Diego, siden denne har 1MB cache.

Men mitt råd til deg er at du kjøper en 3000+/3200+ "venice" nå og overklokker, så sparer du de 1500-2000kr igjen til høsten når dualcore kommer!

Har selv en 3000+ winnchester som eg kjøre på 2,7GHz, den holder plenty frem i tid! Så skal eg kjøpe meg en dualcore "toledo" til høsten!

Den billigste AMD dualcoren kommer til å koste rundt 3000kr vil eg tro kanskje litt over!

Så når høsten kommer selger du din 3200+ venice og bruker de sparte pengene til dualcore! :thumbup:

EDIT: INNLEGG NR 888! STILIG! ;)

Vil si meg enig med furyfax her om kjøp av en san diego xp3700+ er et bedre kjøpe enn en venice xp3800+. San diegoen kan lett klare 3Ghz på vann i noen tilfeller (fin oc cpu!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...