Gå til innhold

Hovedkorthjelp for newbie-bygger

Anbefalte innlegg

Hei!

Pga et tilsynelatende ureparerbart infinite loop-problem med grafikken tror jeg at jeg nå må gå til innkjøp av nytt hk, ram og cpu (det er trolig en av de nevnte som forårsaker loopen).

Jeg har skiftet en del komponenter tidligere, deriblandt HD, DVD, RAM, PSU og diverse kort.

Men jeg har ikke skiftet CPU/HK, og trenger derfor litt info.

For det første har jeg tenkt til å bruke mitt gamle tower. Kan dette kræsje med størrelse på nytt HK, eller er det standarisert?

Dagens maskinvarekonfig er:

Ukjent HK(i850), intel Pentium 4, 1,9GHz

768mb RDRAM (2x128, 2x256)

HD1 Maxtor 40GB (operativsystem)

HD2 Seagate Barracuda 120MB (lagring)

NEC 3520 DVD/CD RW

Samsung DVD-ROM

Fortron/Source 350W PSU

Kort:

D-Link Ethernet

NEC USB-kort 4+1x2.0 (droppes kanskje om nytt HK har nok USB)

Lydkort Creative Labs

Sapphire Radeon 9250

Målet er å finne et HK med kompatibel CPU og RAM som passer til resten av dette utstyret men som samtidig gir rom for oppgraderinger.

Jeg har for eksempel planer om å oppgradere operativsystemdisken min til en WD Raptor 74GB SATA når kronene tillater det. Dessuten en større (SATA?) lagringsharddisk med tiden.

Vil de fleste av dagens HK støtte god gammel PATA, men også SATA når jeg vil oppgradere?

Jeg hadde tenkt meg noe i denne banen:

1GB RAM

AMD 3500 2,2GHZ (socket 939) eller liknende (men er wide open for tips).

Også åpen for Intel-løsninger om dette er bedre.

For info så er jeg ingen stor-gamer. Noe SLI-HK er derfor ikke nødvendig. Jeg bruker maskinen til tekstbehandling, bildebehandling(PS), samt noe spilling. Gleder meg for eksempel veldig til Battlefield 2, selv om dette kanskje krever nytt skjermkort.

Om noen kan hjelpe meg igang litt med dette, så er jeg supertakknemlig!

Jeg er litt stuck i jungelen og trenger litt starthjelp. Bare noen velforklarende linker ville hjelpe mye..... :blush:

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet er faktisk ganske nytt. Jeg trodde infinite loop-problemet var pga mitt gamle Geforce 2. Men det samme fortsatte med det nye kortet (og etter format og reinstallering av WinXP), så jeg tror det er på tide å kvitte seg med HK/RAM/CPU.

Ny RAM (RAMBUS) er svinedyrt, så det er helt uaktuelt.

Eirik

Lenke til kommentar

Joda. Greit nok det. Men vil prosessoren passe til et hovedkort som er lett å få tak i nå? Litt usikker på hva slags socket det er snakk om. Det beste hadde jo vært noe billig rask som jeg bare kunne teste litt på for å finne ut hvor problemet egentlig ligger..

Det må jo bli litt enten eller også, for jeg kan ikke bruke 1000 her og 1000 der så mange ganger. Da kan det jo være like greit å slå til med nye greier som er klar for flere oppdateringer. HK´et mitt nekter eksempelvis HD´er over 120GB, noe som er litt begrensende..... :) Og Rambus er jo snart ute av produksjon får jeg følelsen av.

Men om jeg kan beholde CPU og bruke den må et rimelig nytt HK som kan brukes en god stund (og takler nyere CPU), så er det jo finfint.

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

regner med at din cpu er socket 478, noe du sikkert kan skjekke, og da kan du kjøpe f.eks. dette

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124885&cks=PRL

+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&cks=SPK

så blir ca. 1000, funker ikke CPU, kan du kjøpe denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301029&cks=PRL

ring komplett for å sjekke at alt skal passe sammen først for sikkerhets skyld. men ville definitivt gjort det. ikke sløs bort 1000'lapper på raptor osv.

Lenke til kommentar

Etter en litt nærmere titt på CPU-Z resultatet:

Name Intel Pentium 4

Code name Willamette

Specification Intel® Pentium® 4 CPU 1.90GHz

Family/Model/Stepping F12

Extended Family/Model 0/0

Brand ID 8

Package PGA-423

Lukter vel socket 423 av dette da?

Ellers et billig og bra forslag, Godal!

Når det gjelder Raptor, så er dette noe jeg sikter mot litt fremover i tid. Ingen hast.

Men dere mener det er bedre å satse på å bruke disse kronene på å oppdatere moderat i stedet for å få litt nyere stæsj til 4-5 lapper?

E

Lenke til kommentar

OK. Tusen takk for info, gutadn!!

Men hva med dette:

For det første har jeg tenkt til å bruke mitt gamle tower. Kan dette kræsje med størrelse på nytt HK, eller er det standarisert?

Er skruehullene alltid på samme plass slik at hovedkortet passer med mindre det er for stort for selve toweret?

Eirik

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk, Vifta!

Jeg har fortsatt problemer med infinite loop, og ATI fatter nada i likhet med de fleste andre inkludert meg. Dermed blir det nytt HK, RAM og CPU før jeg blir gal :) .

Jeg har frem til nå oversett at Komplett har pakkeløsninger for oppgradering.

Er det noen av dere som har noen tips å komme med på disse pakkene?

Jeg så for meg omtrent noe slik siden jeg har AGP-kort pr i dag. Omtrent den prisen. Det ser ut som om Intel er litt dyrere i samme klasse. Noen stor forskjell på AMD 3200+ og Intel 3,2GHz?

Jeg kjøper selvfølgelig 512MB ekstra med RAM i tillegg.

EDIT:Har snoket litt rundt og kommet til at det er bedre å oppgradere hele skiten til PCI-E i stedet for å velge HK med AGP bare på grunn av mitt lille SR 9250 grafikkort... :)

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Hei!

Pga et tilsynelatende ureparerbart infinite loop-problem med grafikken tror jeg at jeg nå må gå til innkjøp av nytt hk, ram og cpu (det er trolig en av de nevnte som forårsaker loopen).

Jeg har skiftet en del komponenter tidligere, deriblandt HD, DVD, RAM, PSU og diverse kort.

Men jeg har ikke skiftet CPU/HK, og trenger derfor litt info.

Dagens maskinvarekonfig er:

Ukjent HK(i850), intel Pentium 4, 1,9GHz

768mb RDRAM (2x128, 2x256)

HD1 Maxtor 40GB (operativsystem)

HD2 Seagate Barracuda 120MB (lagring)

NEC 3520 DVD/CD RW

Samsung DVD-ROM

Fortron/Source 350W PSU

Kort:

D-Link Ethernet

NEC USB-kort 4+1x2.0 (droppes kanskje om nytt HK har nok USB)

Lydkort Creative Labs

Sapphire Radeon 9250

Målet er å finne et HK med kompatibel CPU og RAM som passer til resten av dette utstyret men som samtidig gir rom for oppgraderinger.

Jeg har for eksempel planer om å oppgradere operativsystemdisken min til en WD Raptor 74GB SATA når kronene tillater det. Dessuten en større (SATA?) lagringsharddisk med tiden.

Vil de fleste av dagens HK støtte god gammel PATA, men også SATA når jeg vil oppgradere?

Jeg hadde tenkt meg noe i denne banen:

1GB RAM

AMD 3500 2,2GHZ (socket 939) eller liknende (men er wide open for tips).

Også åpen for Intel-løsninger om dette er bedre.

For info så er jeg ingen stor-gamer. Noe SLI-HK er derfor ikke nødvendig. Jeg bruker maskinen til tekstbehandling, bildebehandling(PS), samt noe spilling. Gleder meg for eksempel veldig til Battlefield 2, selv om dette kanskje krever nytt skjermkort.

Om noen kan hjelpe meg igang litt med dette, så er jeg supertakknemlig!

Jeg er litt stuck i jungelen og trenger litt starthjelp. Bare noen velforklarende linker ville hjelpe mye..... :blush:

Eirik

Hvis du skal selge cpu'en og finner ut hvilken socket den er til (er den til socket 478, er jeg veldig interessert) så lurer je gpå om du er interessert i å selge den på 1,9 ghz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...