Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skjedde med 802.11n?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den første Pre-N routeren kom rett før jul, altså et halvt år siden. 802.11g ble ratifisert for litt under 2 år siden, og de første 11g-draft routerene kom for ganske nøyaktig to år siden.

802.11n skal ikke bli ratifisert før om 1-2 år, så det tar nok litt tid før du ser ferdig nettverksutstyr basert på denne standarden.

Men det kommer flere såkalte "pre-n" enheter om dagen, de som benytter seg av MIMO-teknologi kan sies å være en pre-n enhet. Men siden IEEE ikke har bestemt seg for hvilken versjon de skal gå for vil ingen av dagens produkter støtte den ferdige 11n standarden. Det eneste som er klart er at man skal benytte seg av MIMO-teknologi.

I dag finnes Belkin Pre-N og Linksys WRT54GX på markedet i Norge. D-Link DI-634M skal komme iløpet av en måneds tid. Netgear har også et par produkter med MIMO, men det er ikke så mange steder man får kjøpt netgear i norge.

Lenke til kommentar

Godt å høre at det ihvertfall er flere på vei. D-Link sin virker jo lovende, forgjengeren er jo kjent for å være bra?

Men jeg er ganske sikker på at jeg leste reviews av Belkin-routeren tidlig i 2004. Men det er mulig det tok lang tid før man kunne få tak i den i butikken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Standarden er langt fra ferdig enda, og det er foreløpig ingen enighet om hvilken av forslagene som skal benyttes videre. WWISE (broadcom, airgo osv) og TGN sync (blant annet Atheros) er to gruppene som jobber med standarden i dag, og nå jobber dem med å samkjøre de to grupperingene.

De produktene som er i dag vil da etter all sannsynlighet ikke være støttet av den endelige standarden. Når denne kommer er ikke klart, men jeg antar at den ikke kommer før 2006.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen tester av Atheros sin MIMO løsning, men den skal etter det jeg har hørt gi lik ytelse som SuperG, men med bedre rekkevidde. Hvordan resultatene blir får vi se når vi når vi får inn en enhet til test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...