Gå til innhold

ny harddisk i gammel maskin?

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å investere i ny pc, og da skal jeg kjøpe inn litt etter litt tenkte jeg.. det aller første jeg gjør er å kjøpe de seagate-diskene komplett hadde tilbud på i forrige uke.

og nå til saken: det jeg lurer på er om jeg kan bruke en av de 80GB diskene på denne skrapmaskina av en IBM til jeg får kjøpt resten... kunne tenkt meg å

gitt den litt ekstra kos på sine eldre dager.. :smile:

men før jeg gidder å åpne kabinettet, så vil jeg høre om det i hele tatt er noen vits å prøve!

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullt så enkelt er det vel ikke???

Jeg forsøkte å sette en 80 GB disk inn i en IBM-maskin og en Compaq som originalt hadde 6 - 8 GB disk. Jg fikk problemer med BIOS som ikke så ut til å takle så store disker. (Rapporteret rett størrelse på hver partisjon, men feil totalstørrelse, og etter tilsynelatende å ha fungert noen timer dukket der opp krypiske tegn i Utforsker der filnavnene skulle stått.) Ved spørsmål til support svarte Compaq at det neppe ville gå med mer enn 20 GB, mens IBM svarte at det ikke skulle være noe problem, men at jeg MÅTTE bruke IBM-disk! Dette hørtes litt mystisk ut for meg, men etter kontakt med PSData endte det med at jeg returnerte disken.

Noen har senere pratet om at det gikk an å kjøpe en kontroller som overstyrer BIOS..

Og BIOS-oppgraderinger til disse maskinene er ikke alltid så lette å finne.

Hvordan kan en sjekke hvor stor disk en maskin kan administrere?

Lenke til kommentar

Gi oss litt hint til hva slags maskin du har (Prosessor, HD, RAM, og helst også chipsett om du vet det)

Jeg tror de fleste ferdig-pc-bioser står automatisk på "autodetect IDE at startup". Da skal den i hvertfall finne disken, men ikke nødvendigvis med den fulle størrelsen. Harddisk-produsentene har heldigvis en nedlastbar fix som omgår begrensningen i bios, og gir harddisken full størrelse igjen.

De vanligste bios-begrensningene man støter på er 8 og 32 GB. 8 GB gjelder ca 4-5 år gamle PC'er og eldre. 32 GB gjelder ca 2 år gamle og eldre.

Lenke til kommentar

jeg oxo har hatt samme problemet, en 300 cleron på et "spacewaker" eller.no hk som master er det en 6.5 gb hd og den funker fint men, hk`et takler ikke mere enn 10gb eller.no så den 60 gb`en jeg kjøpte satt jeg ingen på i biosen så lenge det er ståtte får det i oset (gb mengden) så funker det fint. vet ikke hvordan det er dersom du ikke har en liten hd som biosen finner siden den skal boote på den,,

Lenke til kommentar

Om det er en iBM aptiva maskin... er du nesten nødt til å oppgradere BIOSen..... om det er en aptiva.. let etter et bittelite klistermerke eller merke der det står noe som Model xxx - xx... gå så til http://www.ibm.com og let etter akkurat den makinen.. finn ut hva BIOS versjon det er.. og let litt rund der.... her er en link om det skulle være en Aptiva og det skulle være en oppdatert BIOS...: http://www.pc.ibm.com/support?lang=en_US&p...mily=#documents

og hvis det er det, skal det kunne gå... og husk: flash BIOSen rikitg.... håper dette hjalp.. :smile:

Lenke til kommentar

Maskina mi er en P2 450, og modellen er 2163.

Etter litt nærmere ettertanke så tror jeg ikke det er plass til en disk til inni der uansett, så jeg dropper hele prosjektet...

Men takk for all hjelp folkens! :smile:

u r the best!

Lenke til kommentar

Det GÅR, men det er litt kronglete.

Aller først må du laste ned Disk Manager gratis fra IBM. Lag oppstartsdisken fra fila.

Så setter du disken inn i PC'n, går inn i BIOS og setter <Not installed> eller lignende på den respektive IDE-disken.

Reboot.

Start opp fra disken du lagde i sted. Velg nr 2 fra menyen som kommer opp. Når du er inne i programmet, går du på Advanced opts-->Utilities-->set drive size, og gjør som programmet foreslår.

reboot (igjen).

Nok en tur inn i bios. Nå setter du <AUTO> på disken, og booter fra disketten igjen. Nå kan du velge >easy install> eller <advanced opts> som du vil, og partisjonere som du vil.

sånn!

det er litt stress, men det er verdt det! nå har jeg en 75GB disk på en P2 300!

Lenke til kommentar

Dette høres skummelt ut- er det vanlig med slike begrensninger på maskiner fra kun to år tilbake?

Planlegger å kjøpe en 80GB harddisk.

Jeg har en Pentium III pc med et Spacewalker Shuttle ME21 hovedkort. Er det mulig at slike store harddisker ikke støttes? Det har ikke kommet noen oppdatering av BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...