Gå til innhold

H.264 starten på noe stort...

Anbefalte innlegg

W-O-W-!

Dette står nok i fare for å være min mest meningsløse post noensinne. Men etter å ha bitt i det sure eplet (hardy har har) og betalt for en ny Quicktime Pro lisens (grrrr) lekte jeg litt med den nye H.264 kodeken.

Dette er "neste" steg i mpeg standarden og nok en gang W-O-W! Jeg gjorde et mindre forsøk med å konverte en DV-trailer til h.264, under middels kvalitet. De 30 sekundene endte opp med en filstørelse på 1,52MB (320x240). Og kvaliteten var, superb. Har tidligere gjort forsøk med samme trailer og MPEG-4. For å få en tålelig kvalitet har jeg da måtte komme opp i en 10-15 MB.

MPEG-4 filen er ikke i nærheten av kvaliteten til den 10 ganger mindre H.264 filen. Enda bedre er det jo at H.264 er skalerbar fra HD helt ned til den minste lille fillefil. Etter hvert som flere produsenter omfavner denne teknologien står vi foran intet mindre enn en revolusjon innen nettdistrubusjon av videoinnhold!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H.264 er MPEG-4 level 10, når du sier MPEG-4 så snakker du antakelig om MPEG-4 level 2.

Level 10 er alt fra litt bedre til betydelig bedre enn level 2, men den er ikke 10-20 ganger så effektiv. Så det meste av forskjellen du ser er antakelig forskjellen mellom en god implementasjon av level 10 og en dårlig implementasjon av level 2.

I tilfeller der det er mye er mye strobing eller flimring så kan level 10 være flere ganger så effektiv fordi den kan se bakover over 30 frames mens level 2 bare kunne se bak til forrige frame. Level 10 har også et deblocking filter som gjør at det ikke oppstår irriterende blokker ved hard komprimering, ting blir utydelige istedet.

Ellers er det mange små forbedringer på level 10.

Lenke til kommentar

"Hæ" kunne godt ha vært en god respons på posten din. ;)

Jeg har ingen formening om hvor god Apples QT implementering av mpeg-4 er, vet at de har en ganske brukbar variant av DV, men uansett...

I alle tilfelle; min, strengt subjektive, oppfattelse er at H.264 gir en uovertruffen kvalitet i forhold til filstørelse, sammenlignet med alt jeg har sett. Ut fra det lille jeg har sett og lest, virker det som om H.264s største fordel er skalerbarheten, hvordan kodeken håndterer forskjellige oppløsninger mer svært gode resultater.

Dine kommentarer om deblocking rimer 100% med mine, begrensede, personlige erfaringer. Tror forøvrig at dette alene vil oppfattes som en ekstrem forbedring for 90% av oss. Det er i det minste ingen, irriterende artifakter i videofilene.

Hvor mye mer effektiv MPEG-4 level 10 er sammenlignet med MPEG-4 level 2, skal jeg ikke innlate meg på noen diskusjon om. Tror nok uansett den jevne bruker vil oppfatte videofiler i dette formatet som ganske suverene i forhold til hva vi er vant med i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...