Gå til innhold

Oppgradering av Dell for kr 2500

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal oppgradere min Dell slik at den er klar for nyere spill. Jeg har allerede oppgradert minne og grafikkort.

Her er min pc akkurat nå:

CPU: Pentium 4 2,66Mhz

Grafikkort: Radeon 9800Pro

Ram:2x256 + 1x512

Jeg tenker på å oppgradere:

-Hovedkort(Slik at det blir mulig å overklokke CPU)

-Kabinett/m strømforsyning(må ikke være med strømforsyning, men det hadde vært bra)

-Cpu vifte+vifter til kabinettet

Jeg har ca kr 2500 til oppgradering

Har dere noen tips til hva jeg kan kjøpe?

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Du har allerede oppgradert skjermkort, skriver du? Skulle nettopp til å foreslå at du brukte de 2500 på et nytt skjermkort, det vil gi desidert best uttelling i spill. Ikke det, 9800-kortet greier vel nyere spill på lav oppløsning og med begrenset detaljnivå. Et 6600GT-kort ville gitt mye mer ytelse totalt og ikke minst i forhold til pris enn dette kortet, eller du kunne sett på et X800XL.

Lurer på hva slags ram du har kjøpt. Du kunne jo prøve et Asus K8N og en A64 3000+, men det betinger jo PC3200 ram for å få utnytte oppgraderingen i særlig grad. Her vil jo hovedkortet og cpu spise opp de 2500 omtrentlig.

Skal du bytte hovedkort for å overklokke cpu er du også avhengig av god ram for at den ikke skal bli en begrensende faktor. Med PC3200 bør du ha nok å gå på.

Jeg ville gjort som følger: Selg det R9800-kortet du har nå sammen med minnebrikker som er spesifisert til PC2700 eller lavere, og la også Dell-kortet gå samme vegen. Deretter kjøper du f.eks. et P4C800 eller tilsvarende, kompletterer med mer godt nok spesifisert ram slik at du havner mellom 512 og 1024. Så kjøper du et 6600 GT og overklokker det, eller et 6800LE fra komplett til kr. 971 og åpner det som måtte gå an av pipes. Deretter kan cpu-klokkingen begynne! 2.66`en er generelt ansett som en god overklokker. Skulle forundre meg mye om du må gi deg under 3 ghz med original kjøler, men en Zalman 7700 vil nok bedre forholdene betraktelig. Sjekk om den passer på det nye HK før du handler, og reinstaller gjerne windows for å få et mest mulig optimalt system.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Jeg har PC3200 ram ifølge cpu-z. Men rådene var gode. Hva mener du med å la Dell kortet gå samme veien? Skal jeg selge Dell hovedkortet? Det er vel ikke så mange som vil kjøpe det.

EDIT. Det står "Max Bandwith PC3200" i cpu-z, er ikke sikker på om det betyr at det er 3200 ram.

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar

Såfremt Dellkortet følger ATX-standard (eller m-atx) bør det være salgbart, dog ikke til superpris. Kan jo bruke det som en ekstra "gulrot" som følger med på lasset når annet skal selges, slik at du får en god pris for resten?

Apropos det, du bør forresten forvisse deg om at Dell-kabinettet tar atx-kort før du kjøper et nytt ;-)

Å bytte kabinett med budsjettet du opererer med ville jeg ikke gjort. Du får ingen ekstra ytelse i spill av det, og det blir veeldig lite penger igjen til å gjøre oppgraderinger som monner på spillfronten. Jeg regner med at PSU som står i originalkabinettet er av god kvalitet og at den fint greier å dra det du skal putte inn.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen har alt for lav strømstyrke, 250W. Kabinettet er "designet" på en spesiell måte slik at det bare går halveis opp når man åpner det og to av ram-slotsene er bøyd for å passe til kabinettet.

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar

250W er tilstrekkelig hvis den er av god kvalitet. Du ville ikke tro hva jeg har kjørt på en aopen 235W...

Du kan sammenligne med f.eks. Q-tek. De oppgir høyere verdier enn andre produsenter, og en 350W psu derfra vil nok ikke levere mer enn den du har nå - kanskje mindre.

Uansett, det er jo ikke mye som drar mer strøm enn det du har i dag som skal inn der, litt økt forbruk pga. overklokking, men skjermkortet du har nå drar jo faktisk svært mye strøm. Dermed antar jeg at du ikke får noen økning på gfx siden om du setter i et 6600GT f.eks.

EDIT: At kabinettet ikke følger normal standard er nok meget mulig når vi snakker Dell. Kan anbefale f.eks. Chenbro Gaming Bomb som et relativt rimelig kabinett med tildels ok løsninger og god psu. Litt sprekere design enn f.eks. In-Win til samme pris. Rimeligst er vel Q-tek, og de er nok helt greie å bygge i men psu er oppgitt til noe over det reelle (oppgir de peakverdier mon tro) samt at den støyer en del.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Mitt forslag;

Asus P4C800-E DELUXE (demovare) http://komplett.no/k/ki.asp?sku=120548&cks=PRL

Zalman kjøler, f.eks. denne; https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19828

Aopen H600B kab m/psu https://prisguiden.no/produkt/8669

Litt argumentasjon hehe.. Asus lager knall hovedkort og det demokortet er intet unntak; raskt, stabilt og overklokkingsvillig. :)

Zalman-kjøler har jeg selv, de er svær men kjøler da også bra i tillegg til å være stille.

Kabinettet har jeg ikke vært borti selv, men omtalene er veldig positive. Sånn jeg har forstått det skal strømforskyninga også være bedre enn de fleste som bruker å følge med kabinett.

Endret av diskvask
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at Chieftec-kabinettet SuSE linker til er bra. Mange som ikke liker at powerknappen er bak frontdøra, men det kan jo løses i bios ved å tillate oppstart ved en eller annen tast.

Man må skru litt, men til gjengjeld får man et resultat som gir et solid inntrykk. Ingen skrangling der i gården, nei. 92mm vifte i sidedøra følger med.

Den nye 410W psu`en til Chieftec er svært stillegående, og har gode tilkoblingsmuligheter. ATX-kontakten der delbar slik at den passer både 20 og 24 pins uten videre. Liker man utseendet er dette et bra kjøp.

Lenke til kommentar

Bråkete chipsettvifte (som sannsynligvis kan styres ned på turtall med speedfan) trekker ned. Dessuten har det vært litt diverse småkrøll med en del Abit-kort, f.eks. når det gjelder lydkrets.

Tror det er uansett ett fett om du velger et Asus eller Abit- kort til dette, de har sine fordeler og ulemper alle men ulempene viser seg gjerne først ved svært høy fsb og cpu-hastighet. Greier du 166 mhz med cpu`en din en din vil den gå på vel 3.3ghz, og det er en lett match for disse kortene. De er jo laget for å kjøre 200mhz fsb standard, og greier gjerne 260-300 før de gir seg.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal kjøpe det hovedkortet.

Hva syns dere om denne cpu vifta:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19866

Og disse kabinettene:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17109

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24602

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FU822WR

Kabinettet fra microplex så bra ut, det følgte t.o.m vifter, men man må kjøpe strømforsyning selv da.

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Chieftec bør du absolutt gå for et med den nye 410w psu`en. Ikke for det, den "gamle" 360wattern med dualfan er bra den også. Personlig kan jeg ikke fordra sidevindu, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Chieftec her. Ikke på grunn av dårlig erfaring med Raidmax, men fordi jeg har erfart at samtlige Chieftec jeg har vært borti er av svært bra kvalitet. Nå har jeg riktignok ikke vært borti akkurat det du linker til da.

Arctic Cooling-boksen kan jeg ikke uttale meg om, men det finnes en del produkterfaringer på Komplett.

Kjøleren du linker til er bra stille så lenge vifta kjører med redusert turtall. Noen ekstremkjøler til overklokking er den derimot ikke. Antar at det har sammengeng med at heatpipe-teknologien trenger en viss minimumstemperatur for å fungere skikkelig.

Selv har jeg tidligere brukt en slik på P4 som nærmet seg 4 ghz, men bruker den nå i stuepc`en under TV`n pga lavt støynivå. Den er kommet i en ny utgave som heter 7700 (tror jeg) med enda større vifte. Men pass på; her bør du virkelig forvisse deg om at den passer på hovedkortet og at alt går inn i kabinettet. Kompatibilitet mot hk kan du sjekke på Zalman sine sider, når det gjelder kabinettet har du jo alltids angrefrist og originalkjøleren å ty til om du ikke får klarsignal her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...