Loomy Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Har endel datoer i Y-M-D-format (f.eks "2005-05-07") og vil gjerne formatere disse til "F jS, Y" - dvs. "January 1st, 2005". Prøvde med date('F jS, Y', $dato), men det funket heller dårlig (endte opp med en eller annen dato i 1970). Noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan få dette til å funke? Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Lag timestamp for datoen, enten med http://www.php.net/manual/en/function.strtotime.php eller mktime(). Og bruk timestampen som andre argument til date(). Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Denne burde vel funke? date("F jS, Y", strtotime("2005-05-07")); edit: diskvask rakk å svare før meg Endret 6. mai 2005 av tomahg Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Får bare denne jeg: Warning: strtotime() [function.strtotime]: Called with an empty time parameter... :\ EDIT: Never mind, det funket det! Takker Endret 6. mai 2005 av Loomy Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 date("F jS, Y", strtotime("2005-05-07")); Hupselivups så avansert! Søk etter noen svar av Torbjørn, han har kommet med en pen løsning på lignende problem før (strftime()??). Hvis du henter rett fra mysql kan man vel også formatere tiden i spørringen? Lenke til kommentar
gather Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 jeg skrev en gang et script for å ta alle datoene i databasen min og oversette de til unixtimestamp hadde før følgende format : dd.mm.yy - hh:mm Lenke til kommentar
LoS Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Datoformatering allerede i MySQL er min favoritt. Men, whatever floats your boat. Interesert? http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and...-functions.html Gå ned til date_format, de linkene jeg en gang hadde fungerer ikke lenger. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Vet ikke om det hjelper deg noe, men du kan jo sjekke ut denne. Endret 7. mai 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Ikke verst. Takk for tipset, men jeg tror jeg holder meg til PHP-metoden inntil videre Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 hvorfor ikke bruke mysql? det er det som virker mest logisk date eller datetime kolonner inneholder datoer, disse formaterer du så med date_format hvis du ønsker de vist på noe annet format enn det som er default visning. å først regne om til unix time, for deretter å formatere det i php, virker tungvindt. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Har laget et lite datoscript som gir deg et fullstendig tidspunkt på norsk. Vetsj om du har bruk for det, men her er det; $dagmnd = date("F"); switch($dagmnd) { case 'January': $dagmnd = "januar"; break; case 'February': $dagmnd = "februar"; break; case 'March': $dagmnd = "mars"; break; case 'April': $dagmnd = "april"; break; case 'May': $dagmnd = "mai"; break; case 'June': $dagmnd = "juni"; break; case 'July': $dagmnd = "juli"; break; case 'August': $dagmnd = "august"; break; case 'September': $dagmnd = "september"; break; case 'October': $dagmnd = "oktober"; break; case 'November': $dagmnd = "november"; break; case 'December': $dagmnd = "desember"; break; default: $dagmnd = "$dagmnd"; break; } $dato = date("d") . ". " . $dagmnd . date(" Y ") . "kl" . date(" H:s"); vil vise "10. Mai 2005 kl 10:45". Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 oj, det er slikt man vanligvis bruker setlocale til... setlocale(LC_TIME,"no_NO"); echo strftime("%d. %B %Y kl %H:%M") Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 oj, det er slikt man vanligvis bruker setlocale til... setlocale(LC_TIME,"no_NO"); echo strftime("%d. %B %Y kl %H:%M") Den viser "10. May 2005 kl 10:45". hos meg... Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 oj, det er slikt man vanligvis bruker setlocale til... setlocale(LC_TIME,"no_NO"); echo strftime("%d. %B %Y kl %H:%M") Men setlocale() fungerer bare med PHP nyere enn 4.3.0. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Lenge siden jeg har brukt setlocale(), men jeg synes å huske at det var forskjell på parameteren i win32 og linux. no_NO i linux og no i win32? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå