Gå til innhold

Trenger nytt minne OCZ eller PDP-Patriot ?

ProZ

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt minne og er kommet meg til at jeg står mellom to stk:

PDP Patriot XBL 1024MB DDR PC3200 DUAL KIT

2x512MB, 400Mhz, CL2-3-2-5

- PDC1G3200LLK

https://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=49520

eller

OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200

2x512MB, 400Mhz, CL2,5-3-3-7

- OCZ4001024PDC-K

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2702

OCZ er vel å regne som e annerkjent bra merke etter hva jeg har forstått,

men så er det jo at PDP har bedre spesifikasjoner.

De får testene jeg har lest på PDP brikkene var jo lovende, bedre enn storebroren sin faktisk.

Har jeg virkelig noe å tjene om jeg kjøper meg to sett med dual channel brikker ?

altså 2GB med ram da...

eller skal jeg heller spandere noen kroner på litt bedre cas på rammen ?

Lommeboka er snart tom... kommer mye tvilsomt til å overklokke noe særlig,

men vil alt ska kjøre smooth når jeg først gjør noe...

Hovedkort å kjøre på:Mest sannsynlig kommer jeg til å kjøpe et nytt hovedkort også, da står jeg mellom disse to...

- MSI K8N NEO4 Platinum, nForce4 Ultra

- MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI

Kommer ikke til å kjøre SLI, så er det da vits å kjøpe egentlig..

Prisforskjellen er minimal så derfor har det ingen betydning hvilket...

Hva mener dere ?

Håper det er noen her nå som kan komme med et par raske svar.. for jeg er utolmoding forran bestillingskurven... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel skjønt at det kan være kjekt å satse litt høyt på ram,

så derfor har jeg vel egentlig noen alternativer til...

OCZ 1024MB EL Dual Channel optimized

PC-3200 DDR 512 x 2 Kit (2-3-2-6) 400Mhz

1650,-

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition

PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

1795,-

Patriot XBL 1024MB DDR PC3200 DUAL KIT

512MB x 2, 400->533Mhz, 2-2-2-5->3-4-4-8

1895,-

Blir gal...hehe :wallbash:

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått for minne med timings 2-2-2-5-1, dette kan feks være kingston hyperX, ocz platinum rev.2 og diverse corsair ram. Poenget er at de fleste bruker TCCD chipper fra samsung så ytelsen blir veldig lik hvis du feks skal overklokke. Jeg valgte OCZ grunnet livstids garanti og at de hadde det på netshop der jeg bestilte resten av maskinen. Hvis du går for et DFI kort som kan gi mye spenning til minnet, da vill OCZ Voltage Extreme være et veldig bra valg, det er få brikker som klokker så bra på så bra timings. (ulempen er at det så og si bare er DFI som leverer så høye spenninger til minnet.)

Husk: med socket 939 amd64 taper du grovt med ytelse på å ha 4minne brikker. Hvis du har 4stk minne brikker og en "Winchester" cpu vill rammen klokke seg ned til 333mhz, med en "venice" vill rammen kjøre på 400mhz men med en comand rate på 2 (dvs 2-2-2-5-!2!) og det reduserer ytelsen en del. Jeg tror virkelig ikke du vill få bruk for mer en 1gb ram.

Lykke til med valget!

PS. Jeg har aldri vært borte i Patriot brikker, så jeg kan selv ikke anbefale de, men som jeg sa i sted, merket har ikke noe å si, garantien derimot har.

Edit: og hvis du velger en av de du linket til i begynnelsen, hvis du ikke skal overklokke noe så yter de bedre en OCZ brikkene du linket til. Fin pris var det på de også.

Det du kan gjøre: Kjøpe 512MB 2-2-2-5-1 minne, for å så oppgradere senere. Merk at 1024MB med vanlig, eller halv bra minne yter bedre en 512MB 2-2-2-5-1, men det blir også en grei oppgradering senere hvis du allerede har 2-2-2-5-1 minne.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Tror jeg dropper de PDP-Patriot brikkene da..

har luktet litt på Kingston brikkene nå...

Disse er vel greit å gå for, eller?

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3977

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-2-2-5-1)

- KHX3200ULK2/1G

1750,-

Jeg har vel ikke forstått det helt feil om at disse tallene ( CL2 (2-2-2-5-1) ) skal være så lave som mulig ??

Stemmer at om jeg kjører 4stk dobbelsidige brikker på det hovedkortet så blir de klokket ned til 333mhz, men kan kjøre 4stk enkeltsidige så går de på 400mhz

Så jeg sender tilbake mine 4xGeIL brikker som vart helt pucko på maskinen min og kjøper noen andre istedenfor!

3 av brikkene er helt pucko om jeg kjører dem hver for seg også...

Kun den ene som jeg bruker nå som ikke har gjort at maskinen har fryst til nå...

og holder meg til 1024mb som jeg i grunn var fornøyd med fra før, ble bare bitt av basillen siden ram'en var blitt så 'billig'.... :whistle:

Endret av ProZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...