Gå til innhold

allinnelige brukere- skrive til /var/www/

Anbefalte innlegg

Hepp, jeg har en egen partisjon til mappa /var/www, nemlig hdb4 som jeg har satt opp i fstab. For å skrive til denne partisjonen må jeg logge meg inn som root, men jeg ønsker at alle skal kunne skrive til den. Hvordan?

/etc/fstab, /var/www:

/dev/hdb4       /var/www        ext3    defaults,user      0       2

(Ubuntu Hoary)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke på trygg grunn nå men :p

Hvis du legger til en gruppe i /etc/group som heter web f.eks. og i denne gruppen legger du brukere som skal ha tilgang til mappa. Så skal det vel muligens gå ann å endre rettighetene med chgrp -R web /var/www (R er valgfri og endrer rettigheter på alle filer inni.) Har du satt opp ftp så kan du chroote brukerene til homemappa si og symlinke til denne mappa så de kommer dit.

Men ikke prøv på noe før andre sier dette høres fornuftig ut =). Kan hende du må endre eier på filene også (er usunt med root som eier når dødlige skal endre på filer). Eventuelt kan du chmodde men jeg vet ikke om det er så genialt, høres ikke så sikkert ut (alle skal vel ikke ha tilgang til mappa)

Lenke til kommentar
<Erwin> 777 er en ubrukelig mode som i 10 av 9 tilfeller er overkill. Les om filrettigheter på www.linuxguiden.no/index.php/Filegenskaper.

Om det bare er en bruker som skal ha tilgang så setter du bare brukeren til eier.

Om det er flere brukere som skal ha tilgang så lager du en gruppe, setter den til eier og gir den skrivetilgang, og så legger du til brukerne i gruppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...