Gå til innhold

Får lite plass på c:!

Anbefalte innlegg

Har veeeldig lite plass igjen på disc stasjon c:, mens det er veeeeldig stor plass på E:

Når jeg laster ned noen nå velger jeg å lagre filene på E, men likevell lastes det ned automatisk ned på c. JEg får besjed om at det er for lite plass.

Spørsmål er som så: Hvordan lagrer jeg filene på E og kan dette føre til noe prob?

Har hørt at E, bare er til windows filer? men har som sakt stor plass der.

På forhond takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du laster ned med IE, så mellomlagrer IE filen til den er ferdig nedlastet på temp-området på disken din, før den kopierer filen til det området du har valgt ut. Temp-området er som regel på C-disken. Du kan enten bruke en annen browser (Opera/Firefox), eller du kan flytte temp-området som Windows bruker til f.eks. E-disken. Du kan endre temp-område ved å gå inn på My Computer - Properties - Advanced - Environment Variables - User Variables (eller tilsvarende på norsk).

Det kan også i mange tilfeller være nok å finne temp-området, og slette det som ligger der for å få mer plass. Det bruker over tid å samle seg masse dritt fra programmer som ikke rydder opp etter seg, eller fra når maskinen kræsjer.

Lenke til kommentar

Nå aner ikke jeg hva E er hos deg, men jeg regner med at det er en ekstra partisjon du har på maskinen. Windows filer hører hjemme på os-disken som i de fleste tilfeller er C.

Dersom du har så lite ledig plass på C at du ikke engang får mellomlagret filer så ville jeg tatt en liten opprydning. Å ha så lite plass på C høres ikke særlig bra ut. Kjør Disk Cleanup, flytt over mediafiler o.l. som kan flyttes fritt til E så tror jeg det ville hjulpet stort.

Lenke til kommentar

Du oppretter en katalog der du vil ha temp-filene, f.eks. e:\temp, og skriver inn denne banen ved å redigere variabelen TEMP.

Forøvrig vil jeg vanskelig kalle filene som havner i TEMP for Windows-filer. Det meste som havner der er temporære filer fra Office-pakken og andre programmer, samt installasjoner og mellomlagring av nedlastinger. Dessværre er det mange programmer som ikke er særlig flinke til å rydde opp etter seg, slik at katalogen blir en samleplass for mye gammel dritt. Det er således ingenting av varig verdi som skal lagres der. Men jeg er enig i at det er en fordel om det er mulig å rydde mer plass på c-disken. Dette vil i det minste gi en ytelsesgevinst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...