Gå til innhold

One Hit Wonders


Anbefalte innlegg

Tror svaret er 1 i begge tilfeller. Derfor er den britiske hitlisten representativ for one hit wonders, siden den det er stor prestisje i å komme på den listen.

Men over det igjen ligger vel amerikanske hitlister, så hver og en OHW liste er kun en lokalisert liste og ikke noen almengyldig liste. "Offisielt" er det vel Billboard top 40 som gjelder, men den sier selvfølgelig ingenting om popularitet ellers i verden.

Derfor er det helt essesielt å oppgi hvilket land/liste en OHW liste er laget utifra.

Såvidt jeg vet finnes det ingen samleliste som lister opp de definitive OHW låtene, trolig mest fordi det i praksis er svært vanskelig å lage en slik liste

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
2004 - Frankee  - F.U.R.B. (F U Right Back)

2004 - 3 Of A Kind  - Babycakes

2004 - * Eric Prydz  - Call On Me

2005 - Steve Brookstein  - Against All Odds

2005 - Ciara featuring *Petey Pablo  - Goodies

2005 - Nelly featuring Tim McGraw  - Over And Over

2005 - Tony Christie featuring Peter Kay  - (Is This The Way To) Amarillo

4123171[/snapback]

3 av disse sangene har jeg aldri hørt om, og vil til nød gå med på at kun Eric Prydz er one hit wonder artist.

 

Et av kriteriene til å være one hit wonder er generell internasjonal suksess, ikke bare ett land men flere. Nasjonal suksess gir ikke OHW tittel. Selv "kjente" band kan ha en one hit wonder, hvis de får en hit som er vanvittig mye større en dem selv, og de ikke klarer å følge opp. Derfor går a-ha som et one hit wonder band i visse nasjoner.

Synes listen din var ganske spinkel. Har ikke verdens største OHW register men savner f.eks Matthew Wilder, The Rembrants, Aqua, 4 non blondes.

britisk one hit wonder: Ramones - Blitzkrieg Bop, alle har hørt den, men de færreste vet hvem som har laget den eller hva den heter..

4170018[/snapback]

One hit meg i ræva, The Ramones er kanskje et av opphavsbandene til punken og var med å skrive musikkhistorie

Lenke til kommentar

Det er ikke min liste, men en anerkjent "one hit wonder"-liste. Og grunnen til at den ikke er så lang, er nettopp fordi de kriteriene du kommer med er lagt til grunn. Det holder ikke å hete Sputnik og få en smørlåt inn på Drangedal Nærradios Extreme Topp 10 for å bli en One Hit Wonder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg hørte nettopp Eagle-Eye Cherry m/ "Save Tonight" på radioen. Den må da kunne kalles for en one-hit wonder. Fyren har gitt ut plater og greier, men jeg har aldri hørt noe annet enn nettopp denne ene låta. Den går ganske ofte på radio, i grunn.

6291266[/snapback]

Eagle-Eye hadde faktisk tre hitsingler som hyppig ble spilt på radio i sin tid (slutten av nittitallet?), i tillegg til "Save Tonight" burde nesten "Falling In Love Again" og "When Mermaids Cry" også nevnes. ;)

 

EDIT: I basen finner jeg også "Long Way Around" i skjønn duett med søsteren Neneh, men hvor kjent denne er tør jeg ikke si.

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...