ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Hæ? Problemet mitt er at jeg ikke vet hva min datamaskins IP er. Den må jeg nemlig taste inn manuelt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 ifconfig Det er jo veldig hjelpsomt for nybegynnere... Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 ifconfig Det er jo veldig hjelpsomt for nybegynnere... Man får jo vite IP'en så jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) ...Ipconfig har jeg da hørt om, mem det er en msdos kommando? Åssen i allverden skal jeg klare å taste inn det på en data med bare ubuntu, og ikke et annet operativsystem? Sitter på en annen data nå. Edit: Og hva mener du med at man få vite IP-en? Det får man ikke i installereren. Endret 6. mai 2005 av ehs5 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Trykk <Ctrl>+<Alt>+F1 for å komme til konsollet der kan du kjøre komandoer. F.eks. ifconfig. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Trykk <Ctrl>+<Alt>+F1 for å komme til konsollet der kan du kjøre komandoer. F.eks. ifconfig. Rettelse: Ctrl+Alt+F2. Ubuntu's installer ligger i TTY1. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Ok, den er grei. Er det noen måte å sette opp internettilkoblingen uten å måtte reinstallere? Edit: Skal jeg bare skrive ipconfig i tty2? Det går nemlig ikke. Endret 6. mai 2005 av ehs5 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Han er da virkelig ferdig med instalasjonen, men uanset F1-F6 skal gi deg forskjellige konsoller. Et skudd i mørket kan være å prøve å lage en ny bruker og logge inn med han. Kode: adduser brukernavn ... Og <Ctrl>+<Alt>+F7 går tilbake til det grafiske brukergrensesnittet, heretter kalt X Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Håkai, takk, da forsto jeg en smule mer. *Prøve* Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Prøvde å legge til ny bruker, fikk dette som svar: Kun root får opprette nye brukere eller gruper på systemet. :/ Javel, ja. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Prøvde å legge til ny bruker, fikk dette som svar: Kun root får opprette nye brukere eller gruper på systemet. :/ Javel, ja. Kjør "sudo adduser" i stedet for "adduser". "sudo" gjør at du får root-previlegier. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Ja, jeg skjønte det rett før du postet her. Det hjelper ikke med annen bruker. Samme stygge brune skjerm. Hvordan/hvor skriver jeg ipconfig? har prøvd alle ctrl+alt+F1-F6... Endret 6. mai 2005 av ehs5 Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Hvordan/hvor skriver jeg ipconfig? har prøvd alle ctrl+alt+F1-F6... Ctrl+Alt+F1 logg deg inn skriv "ifconfig" Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Gimper: Det funket ikke. Men, who cares? JEG HAR FÅTT DET TIL!!! Merkelige greier, jeg logget inn som den nye brukeren, så på den stygge brune skjermen og forlot pcen i 5 minutter. Når jeg kom tilbake var jeg pålogget! Takk for all hjelp dere! Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Øh. Telenor-cden funket ikke. Hvordan setter jeg opp en pppoe-tilkobling? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Øh. Telenor-cden funket ikke. Hvordan setter jeg opp en pppoe-tilkobling? Telenor gir vel berre ut software for Windows. Kven bruker den uansett? XP har PPPoE-klient og på eldre versjoner er RASPPPoE mykje betre. I GNU/Linux er vel "rp-pppoe" mest vanleg. http://www.ubuntuguide.org/#rp-pppoe Ubuntuguide bør du alltid sjekke før du postar. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Det sto i den store FAQ-guiden at Telenor mener at cden skulle funke for Linux. Men cden var i .exe format så. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå