Gå til innhold

Flytte webserver frå windows til freeBSD

Anbefalte innlegg

Hei,

har no ein webservar (xampp som inkluderar apache, php, mysql som driftar ei php-nuke v7.5 side) gåande på ei windows xp maskin. Då dette og er primær pc'en min vil eg ha flytta webservaren til ei anna maskin. Har ein PII 400 MHz m. 768 MB RAM og 40 GB harddisk som eg vil bruka som servar. Har lest litt på forumet og sett at mange anbefalar FreeBSD som servarOS. I og med eg ikkje kan altfor mykje *nix frå før tenkte eg dette kunne vera ein god moglegheit til å læra seg litt.

Har lasta ned FreeBSD 4.11 og vil installera denne versjonen.

Eeg vil ha:

* headless servar som eg kan styra frå windows (foreløpig, går sikkert over til linux eller bsd her og etterkvart) maskina. (VNC?)

* servaren skal kunne drifta php-nuke sida eg har no. Her brukar eg og gallery så det må installerast. Kan php-nuke installasjonen eg har no kopierast rett over til den nye servaren på nokon måte. Går ut frå at mysql databasen må følgja med på eit vis.

* grafisk brukargrensesnitt på servaren om eg skulle ha bruk for det. Kanskje lettare i byrjinga.

Nokon som har installasjonstips og kva som elles må gjerast etter installasjon for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, du skulle kunne få dette til med FreeBSD 4.11. Pass på at du installerer systemet som x-developer. Da får du med alt du trenger for installering av programmer, samt kompilering. Det er mye kompilering i FreeBSD, så du trenger header-filer, samt kompilator. VNC skal du kunne få til i FreeBSD, men det kan være litt stress å få til med en gang. SSH (kommandolinje) er ikke noe problem, og du kan fint styre maskinen via SSH. Det er ikke så vanskelig som det ser ut som, du må bare bli vant til kommandolinje.

Lenke til kommentar

For det første, du trenger ikke grafisk grensesnitt. Det er ikke så forferdelig mye som du trenger å sette opp, og det er relativt lett å gjøre det via kommandolinja.

Styr maskinen fra Windows med PuTTy, en SSH-klient for Windows. Under installasjonen av 4.11 kan du velge om du vil tillate SSH; da velger du logisk nok ja.

Etter alt jeg vet, finnes det ingen xampp-pakke for FreeBSD, men du finner sikkert det du leter etter på nettet. Det burde ikke kreve så alt for mye å sette opp ting via Ports heller.

Et godt tips er å lese FreeBSD håndboken, som inneholder store mengder med utmerket dokumentasjon. Google er også en fortreffelig ressurs.

Skulle du ha problemer, er det bare å kontakte meg eller stigfjel på MSN ;)

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt!

Rekna ikkje med det var nokon pakke tilsvarande xampp til FreeBSD, men at eg må setta opp/installera apache, php og mysql manuelt. Spørsmålet var vel meir om det var mogleg å ta heile htdocs katalogen og kopiera den over til den nye servaren (+evt backup av mysql databasen).

Har kikka ein del i handboka og printa ut ein del (1200 sider er litt mykje å skriva ut). Har bare ein skjerm så det er litt problematisk å installera på ei maskin og lesa handboka på den andre samtidig...

Lenke til kommentar
Takk for tips så langt!

Rekna ikkje med det var nokon pakke tilsvarande xampp til FreeBSD, men at eg må setta opp/installera apache, php og mysql manuelt. Spørsmålet var vel meir om det var mogleg å ta heile htdocs katalogen og kopiera den over til den nye servaren (+evt backup av mysql databasen).

Har kikka ein del i handboka og printa ut ein del (1200 sider er litt mykje å skriva ut). Har bare ein skjerm så det er litt problematisk å installera på ei maskin og lesa handboka på den andre samtidig...

Filstrukturen til FreeBSD er litt annerledes. Man har ikke /var/www/htdocs i FreeBSD, men /usr/local/www/data-mappen. Alt som blir installert via Ports eller pkgs havner under /usr/local (omtalt som subroot av enkelte).

Lenke til kommentar

Sidan filstrukturen er ny og uvant i høve til windows verda, kva er beste måten å dela opp harddisken på under installasjon? Det som treng plass er websidene (bilder+musikk). Er det bare å la FreeBSD avgjera kva som er best (trykka auto under partisjonering)?

Lenke til kommentar
Sidan filstrukturen er ny og uvant i høve til windows verda, kva er beste måten å dela opp harddisken på under installasjon? Det som treng plass er websidene (bilder+musikk). Er det bare å la FreeBSD avgjera kva som er best (trykka auto under partisjonering)?

I de fleste tilfeller er det et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

For at du bare skal kunne kopiere over php-nuke og sånt så må alle databaseinnstillinger være helt like eller endres i config filen til php-nuke.

Har du phpMyAdmin installert på xp-maskinen, kan du gå inn der og laste ned backup av det du trenger, for så å laste inn filen i den nye databasen.

Lenke til kommentar

Hei!

Ikke velg FreeBSD 4.11 hvis du ikke har en god grunn til dette. FreeBSD 5.x (5.3 er siste RELEASE, 5.4 er like rundt hjørnet) er hva man bruker for nye installasjoner disse dager, da FreeBSD 4.11 er siste release i 4.x-serien..

Lenke til kommentar

Nja, vet ikke helt om FreeBSD 4.x er noe bedre egnet til gamle maskiner enn hva FreeBSD 5.x er.. Jeg har hvertfall aldri lest noe dokumentasjon som påviser dette.

Har man imidlertidig -veldig- gammel og treig hardware så kunne vel NetBSD vært et alternativ? Eller OpenBSD..

Lenke til kommentar

Bare for å understreke det, jeg tror heller ikke at 4.11 er bedre egnet til eldre maskinvare enn det 5.x serien er. Jeg har en p200 med 48MB ram som nå bruker ca. 4 timer på en "make buildworld" under FreeBSD 4.11 og inn på denne vurderer jeg å legge inn 5.4. Dette blir et grensetilfelle, vet ikke om det går så bra men må jo prøve :) Kan kanskje regne med at det vil ta ca. 6 timer med "make buildworld", på den annen side er ikke det en prosess man gjør ofte. Jeg kan tenke meg at det vil gå en god del raskere på en PIII 400 :)

Litt offtopic, beklager det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...