Gå til innhold

Minne klokker seg ned, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kamerater var så heldige å vinne hver vår minnebrikke à 512MB DDR-PC3200, i PSDATA-fondet.

Det er et problem med mine brikker. De klokker både seg selv og min gamle 512MB-brikke ned til 166Mhz (2xeffektivt). Dette har ingen av mine kamerater opplevd, de har 200Mhz (400 effektivt).

Jeg tror dette kan ha noe med timings å gjøre. Min gamle brikke er en OCZ 512MB PC3200 Platinum Rev.2 med timingsene: 2,2,2,5.

Jeg har testet hver av mine brikker hver for seg, da har begge 200MHz.

Men, når jeg kjører dem sammen får jeg kun 166Mhz.

Jeg testet i EVerest Home Edition, det fortellermeg dette om Geil-brikken:

"GeIL CL25-3-3DDR 400, 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-6 @ 200 MHz) (2.0-3-3-5 @ 166 MHz)"

Jeg ser da at brikkene mine blir automatisk klokket til 2,3,3,5 og da kjører de på 166Mhz fordi Geil-brikken ikke tåler så stramme timings.

Jeghar da prøvd å sette timingsene til 2,5,3,3,6, da skulle det i realtiteten kjøre på 200Mhz, men jeg får kun 166Mhz.

Jeg har også prøv å sette enda slappere timings:

2,5,4,4,7 = 166Mhz

3,4,4,7 =100Mhz :dontgetit:

Altså, jo slappere timings jo lavere frekvens.

Jeg har også prøvd å kjøre brikkene på både 1T og 2T, og jeg har prøv å øke volt til 2,6. Men, ingenting skjer, jeg får kun 166Mhz uansett...

Jeg har også prøvd å sette brikkene i forskjellige minnespor på hk. Jeg har prøvd en del kombinasjoner...

Jeg har ikke klokket prosessoren, jeg har ikke endret på multiplikator. Ingenting i BIOS er endret.

Jeg trodde det var feil på brikken min fra Geil, men den funker jo fint så lenge den får kjøre alene...

Noen som har noen idéer?

Takker for alle svar,

Jonas27389.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekontrolleren i Newcastle/Clawhammer-prosessorene klarer så vidt jeg vet ikke mer enn 2x512MB på maks hastighet.

Venice-utgaven skal klare 4x512MB uten divider, men da trolig med 2T command rate.

Tror Winchester-kjernen befinner seg et sted midt imellom disse.

Det er neppe feil med noen av minnebrikkene.

Lenke til kommentar
Minnekontrolleren i Newcastle/Clawhammer-prosessorene klarer så vidt jeg vet ikke mer enn 2x512MB på maks hastighet.

Venice-utgaven skal klare 4x512MB uten divider, men da trolig med 2T command rate.

Jeg har jo bare 2 x 512MB, skulle ikke dette fungere greit da?

Lenke til kommentar

Jeg har jo bare 2 x 512MB, skulle ikke dette fungere greit da?

Åh, beklager. Jeg trodde du hadde to brikker fra før :blush:

:hmm: Har du siste BIOS-versjon? Hvis den ikke er oppdatert til CPU-revisjonen din, kan man støte på mange minnerelaterte problemer.

2,6 vDIMM er jo ikke mye, men det spørs om høyere spenning vil føre deg noe sted. Har på følelsen at dette dreier seg om minnekontroller, evt BIOS, snarere enn minnebrikkene i seg selv. Men AMD64-prosessorene er kjent for å være heller kresne på minnet. Det er ikke uvanlig å støte på problemer når man kombinerer forskjellige typer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...