Gå til innhold

Autoreboot av en Win2k server . Går dette ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg drifter en CS server , men den står på en win2000 NT server.

(og vær så snill ikke begynn med "Du burde kjøre linux bash ditt og datt og shell og -ls -vi" osv.. Jeg skjønner ikke Linux, så har dere det klart :D )

Der jeg så gjerne skulle ha fått til var å boote den automatisk hver morgen i for eks 6 tia. Har alt annet stesj som man skulle trenge autoloader osv. så om jeg bare hadde fått til å velge Restart til et bestemt klokkeslett hver dag saa hadde alt ordnet seg .

Er det noen der ute som har peil eller vet om er (helst gratis) program for dette?

Håper på svar :D

På forhånd Takk

Hilsen Stefan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette skal ikke være noe problem. Du bare lager en batchfil med kommandoen

"shutdown /r"

Så legger du denne filen som en scheduled task under kontrollpanelet i windows.

Hvis du skriver shutdown /? i et dos vindu så får du opp alle muligheter. Finnes mange små ting du kanskje vil legge på

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du i det hele tatt starte maskinen på nytt hele tiden? Jeg skjønner at det er windows, men likevel.

Jeg føler at den blir mer stabil , pingen hopper fra 3 til 50 etter en stund.. akkurat som den kveler seg eller noe . Mulig dette ikke er løsningen med autoboot men det funker iallefal bedre da.. :/

Har dere noen peil på hva annet som kan vere problemet saa "spytt" gjerne ut :)

Lenke til kommentar

Det går an å legge dette under scheduled tasks. Men vi UNIX-folk må nesten le her, fordi restart er i de fleste tilfeller unødvendig på linux/UNIX-fronten. Enten har du for lite minne eller for lite harddiskplass, eller så er det noe i veien med installasjonen av windows, noe som i mange tilfeller ikke er utenkelig. Men, siden du vil bruke windows og ikke vil lære noe nytt, er dette noe du sannsynligvis må leve med...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det går an å legge dette under scheduled tasks. Men vi UNIX-folk må nesten le her, fordi restart er i de fleste tilfeller unødvendig på linux/UNIX-fronten. Enten har du for lite minne eller for lite harddiskplass, eller så er det noe i veien med installasjonen av windows, noe som i mange tilfeller ikke er utenkelig. Men, siden du vil bruke windows og ikke vil lære noe nytt, er dette du sannsynligvis må leve med...

Ja kan du henvise til noen norske sider så er jeg happy happy. men har saa alt for mange ganger gyvet meg løs på den Linux greia og har shoppa 2 bøker. Men det er ikke så lett som du skal ha det til.

For eks. lasta jeg ned steam til linux og den kom i en *.trg eller noe fil. Bare det å få åpna denne måtte man jo spessifisere hvem prog som skulle ta seg av denne oppgaven. Jeg fikk faen ikke åpnan . Ja kall meg dum eller hva du vil . Men å sitte aa trubleshoote fra 1. min og ikke ha noen form for hjelp . Det kan ta motet fra en hver man .

Eller når jeg installerte linux (har testa rh og Mandrake ) så finner den ikke HDD min. Den ber meg konfig. hdd settup (eller rett på meg om det ikke kan sies sånn).

Poenget mitt er det at jeg har saa mange "utolmodige" spillere som vil spille , og så skal jeg sitte aa knote i Linux med helt (formeg) nye ting.

Ja dere Unix gutta maa gjerne le . Men det alternativet der er for meg Uaktuelt , med den situasjonen jeg sitter i i dag.

Vet at Linux ikke blir angrepet på langt nær så ofte som Win servere. Og at dem er mye mer stabile. Ja jeg vet . Men som jeg sa i starten der oppe , jeg har ikke peil på Linux. Jeg drifta en linux server den forige gangen jeg hadde server , som en av adminsa satte opp for meg. Og det var himmelrike i forhold. Serveren var stabil og adminsa mine logga bare seg in via putty og fixa på det de ville. Og igjen ja det er det beste å kjøre CS server på.

Men mitt spørsmål er ikke hva som er best eller ikke . Jeg trenger et proggy til aa boote den automatisk med. Bare det .... ;)

Ikke ta dette ille opp, ikke noe persjonlig ment. :)

Lenke til kommentar

Må nesten le her. Du argumenterer for bruk av linux/UNIX, men på grunn av at du ikke gidder å lese dokumentasjon på nettet, som for øvrig er svært god, så gidder du ikke sette deg inn i det. Dette henger ikke på greip. Men det er du sannsynligvis klar over uansett. Men for all del, hvis noen ikke er villig til å lese dokumentasjon, å skjønne hva man faktisk holder på med, så bør man holde seg borte fra linux/UNIX.

Lenke til kommentar
Det går an å legge dette under scheduled tasks. Men vi UNIX-folk må nesten le her, fordi restart er i de fleste tilfeller unødvendig på linux/UNIX-fronten. Enten har du for lite minne eller for lite harddiskplass, eller så er det noe i veien med installasjonen av windows, noe som i mange tilfeller ikke er utenkelig. Men, siden du vil bruke windows og ikke vil lære noe nytt, er dette du sannsynligvis må leve med...

Ja kan du henvise til noen norske sider så er jeg happy happy. men har saa alt for mange ganger gyvet meg løs på den Linux greia og har shoppa 2 bøker. Men det er ikke så lett som du skal ha det til.

For eks. lasta jeg ned steam til linux og den kom i en *.trg eller noe fil. Bare det å få åpna denne måtte man jo spessifisere hvem prog som skulle ta seg av denne oppgaven. Jeg fikk faen ikke åpnan . Ja kall meg dum eller hva du vil . Men å sitte aa trubleshoote fra 1. min og ikke ha noen form for hjelp . Det kan ta motet fra en hver man .

Eller når jeg installerte linux (har testa rh og Mandrake ) så finner den ikke HDD min. Den ber meg konfig. hdd settup (eller rett på meg om det ikke kan sies sånn).

Poenget mitt er det at jeg har saa mange "utolmodige" spillere som vil spille , og så skal jeg sitte aa knote i Linux med helt (formeg) nye ting.

Ja dere Unix gutta maa gjerne le . Men det alternativet der er for meg Uaktuelt , med den situasjonen jeg sitter i i dag.

Vet at Linux ikke blir angrepet på langt nær så ofte som Win servere. Og at dem er mye mer stabile. Ja jeg vet . Men som jeg sa i starten der oppe , jeg har ikke peil på Linux. Jeg drifta en linux server den forige gangen jeg hadde server , som en av adminsa satte opp for meg. Og det var himmelrike i forhold. Serveren var stabil og adminsa mine logga bare seg in via putty og fixa på det de ville. Og igjen ja det er det beste å kjøre CS server på.

Men mitt spørsmål er ikke hva som er best eller ikke . Jeg trenger et proggy til aa boote den automatisk med. Bare det .... ;)

Hihi :!:

Programmet du snakker om er tar. Tar pakker opp .tgz-filer, komprimerte filer. Under Windows har man komprimerte filter også; å søren, kan jeg ikke pakke opp filer med Microsoft Word?! Jeg hater Windows!

Og det du kaller "HDD-config" er oppsett av partisjoner. Tenk på harddisken som et stort stykke saftig kjøtt, og partisjoner som deler av dette. Ok, den delen skal gå til Ole, den til Maria og den til Ola. Det gjelder bare å sette ting i perspektiv. Forresten, jeg vet hvilken bok du har; Boken om Linux av David Elboth, ikke sant? Den er utdatert. Skal du ha god dokumentasjon eller hjelp, søk på Google eller spør på LinuxQuestions.org. Det hjelper i 95% av alle tilfeller.

Men bare slik at det er nevnt; jeg er delvis anti-Linux. Ikke fordi jeg har så mye mot selve operativsystemet, men brukerbasen (dvs. fundamentalske GNU-okser).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hehe. Er det egentlig forsvarlig at du drifter/driftet en linux server når du ikke kan det engang? ;)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Det at boksen må restartes daglig tilsier at noe er galt et sted, Windows trenger ikke å bli restartet hver eneste dag.

*bingo*

eg hadde ein 2k3-server stående som måtte restartes ca. kvar fjortede dag..

ein kjapp reinstallering fixa det problemet..

årsaken til det heile var dårlig konfigurering...

ja.. brukerfeil.. .. du veit..

.. sånn når totalt ukompetente personer som skal ha 1500kr/h slepp til...

*grøss*

Lenke til kommentar
eg hadde ein 2k3-server stående som måtte restartes ca. kvar fjortede dag..

ein kjapp reinstallering fixa det problemet..

årsaken til det heile var dårlig konfigurering...

ja.. brukerfeil.. .. du veit..

.. sånn når totalt ukompetente personer som skal ha 1500kr/h slepp til...

*grøss*

Takk du, den der kjenner jeg til. Jobber som systemtekniker selv, og er mye ute på oppryddningsarbeid etter 1500kr/t-konsulentene som bare ødelegger alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...