Gå til innhold

Isolering ved bruk av peltier?


Anbefalte innlegg

Som du/dere sikkert allerede har gjettet har jeg tenkt å gå til anskaffelse av peltierelement.

 

Jeg vet at disse krever en del isolering, blant annet bak hovedkort, inne i socketen og i rundt den.

Var å kikket på sida til maxxxpert, på eva3 (ligner på vapochill) og kika på monteringsguiden der. Da oppdaget jeg at de hadde silikon (eller noe lignende, f.eks sica flex) ned i hullene på socketen.

 

kan noen gi meg en god forklaring på hva som trengs å isoleres til et 226W peltier på en dangerden kjøler, samt hva som bør brukes til isolasjon og hvordan jeg gjør dette, evt. link til en side med god forklaring på akkurat dette (gjerne illustrert).

(dette var egentlig det eneste jeg savnet i vannkjølings videoen til THG)

 

 

Mvh. Tresprit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den, den var fin, men jeg savnet egentlig angående sockethullene. Dette med tanke på at jeg kommer til å ha en nokså kraftig peltier (226W) og er redd det kanskje vil by på litt større problemer angående socketen.

Egentlig hadde jo dette vært et emne for overklokking.no. det er sikkert mange som lurer på slikt.

 

Tresprit

alle gode ting er tre

Lenke til kommentar

Veldig god guide den på swifttech sin side, kun et lite spm:

 

Hva er "dielectric grease". Hva kalles det på norsk, og har noen en god link til Clas/Biltema eller lignende som viser produktet. Eventuelt hvor jeg får tak i det.

 

Jeg kan ikke få presisert hvor mange ganger jeg har lurt på dette, spurt og ikke fått svar...

 

Må nok fylle igjen når jeg setter 226W peltier på en P4 :smile:

Lenke til kommentar

Dielectric grease blir direkte oversatt på norsk. (Dielektrisk fett) Du får forskjellige typer av dette, med litt forskjellige egenskaper / specs.

Har ikke funnet så mange som fører noe slikt egnet til vårt formål i Norge, men Microplex bekreftet pr mail tidliger i uka at de ville få inn Luberex om et par uker.

Lenke til kommentar

Stussa litt på den "dielectric grease" jeg og, men det blir vel en ordning på det.

Det må jo finnes andre plasser enn clas/biltema som selger slikt (elfa kanskje?).

Men hvis microplex tar inn er det vel ingen problemer med det.

 

Har dere forresten sett videoen til THG med hva som skjer når de tar av CPU-kjøleren på en t-bird? Den er fin :smile: (god unnskyldning for vannkjøling med peltier)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden denne tråden ble postet (av meg).

Men, for å komme med en oppdatering på situasjonen.

 

Batteripolfett ser ut til å funke.

Har ennå ikke blitt noe peltier på meg grunnet kjøp av iPod.

Batteripolfett har jeg derimot investert i.

Prøvde litt på en av rekka med pins på en gammel K6-2 (kofferten min). Den står akkurat nå og durer på gulvet, og ser alt i alt ut til å funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...