rolf_enver Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Noen som vet hva AGP og FSB spread spectrum er? Driver å leker meg litt med overklokking og lurer litt på dette. Er det mulig å få noen ytelsesforskjell ved å justere disse? Kan justeres til av, 0.5% og 1.0%. Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 De fleste har dårlig erfaring med å overklokke "AGP porten". Mitt råd til deg, la den være på standard om du driver å overklokker ting i maskinen. Lenke til kommentar
rolf_enver Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Så AGP spread spectrum er "AGP porten"? Eller mener du at det ikke er smart å klokke grafikk kortet? Har ennå ikke turt å gjøre det ennå, kjipt å miste 3500kr bare for å få noen få lusne % ekstra i ytelse, hehe..... Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Så AGP spread spectrum er "AGP porten"? Eller mener du at det ikke er smart å klokke grafikk kortet? Har ennå ikke turt å gjøre det ennå, kjipt å miste 3500kr bare for å få noen få lusne % ekstra i ytelse, hehe..... Er ikke heeeelt med selv nå men jeg har hørt av å øke frekvensen på AGP porten ikke er så lurt Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Noen som vet hva AGP og FSB spread spectrum er? Driver å leker meg litt med overklokking og lurer litt på dette. Er det mulig å få noen ytelsesforskjell ved å justere disse? Kan justeres til av, 0.5% og 1.0%. Noen som kan opplyse meg? Spread spectrums bør konsekvent deaktiveres når man overklokker, men hvis du ikke overklokker AGP-bussen i seg selv, har det neppe særlig betydning. Spread spectrum får klokkefrekvensene til å "fluksuere", slik at de ikke legger følger dine valgte innstillinger helt. Dette handler ikke om ytelse, klokkefrekvensen justeres uavhengig av spread spectrums.. Har selv overklokket AGPen til 96 MHz, og opplevd at det hjalp på 3D-stabiliteten i forbindelse med FSB-klokking på et nForce2-kort. Sprøtt men sant. Lenke til kommentar
rolf_enver Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Ok, kult Da er jeg litt mer med hvertfall. Takk for infoen! Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg vil gjerne føye til at AGP 8x-standarden langt ifra er noen flaskehals. Det eneste virkelige problemet med AGP er at grensesnittet er på god tur til å fases ut, slik at det er mye mindre fremtidsrettet enn PCIe. AGP-bussen er bare bindeleddet mellom grafikkortet og resten av systemet, og siden denne ikke er noen flaskehals i utgangspunktet, er det neppe noen ytelsesøkning å hente i det hele tatt. Å klokke AGP-bussen kan hjelpe mot stabilitet i sjeldne (og merkelige?) tilfeller, som jeg selv har erfart... Å overklokke selve grafikkortet kan derimot ha noe for seg, ihvertfall så lenge prosessoren ikke er en flaskehals. Et raskt grafikkort kan ikke "hjelpe" en treg prosessor, men et raskt grafikkort vil kunne "svelge unna" flere frames per sekund, etter at CPUen har gjort sin del. Høyere oppløsninger, pluss antialiasing, o.l. flytter en større del av byrden over på grafikkortet, så det er særlig i slike tilfeller det kan lønne seg å klokke det. En fordel man har når man overklokker grafikkort, i motsetning til med hovedkort, minne og CPU, er at hvis man klokker for langt (les: får stabilitetsproblemer), så vil alle forandringene man gjorde være "glemt" neste gang man starter maskinen. Når man overklokker HK/CPU/RAM risikerer man jo å måtte nullstille BIOS og alt mulig. Det kan også være mye vanskeligere å isolere feilkilden. Symptomene på ustabilitet er ofte lette å lese når det gjelder skjermkort. Når det kommer artifacts på skjermen, eller bildet "fryser", er det ofte grafikkortet som er problemet. Så lenge temperaturene er innenfor grensen, er det ikke farlig å eksperimentere litt med klokkenfrekvensen. Dessuten er det i hovedsak spenningen, og ikke mest klokkefrekvensen, som gir varmeutvikling. Kanskje kan man klokke brukbart med standard spenning. Det skal godt gjøres å ødelegge noe bare ved hjelp av software-tweaking. Man har jo ikke direkte tilgang til spenninger, timings eller andre "skumle" innstillinger på et grafikkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå