Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skal jeg fylle in i feltene ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inside IP er ip-adressen til pc'n eller serveren på innsiden av routeren som porten skal flyttes frem til. TCP og UDP er to protokoller, og har sine porter. Finn ut hvilke porter & protokoller programmet/tjenesten du skal bruke bruker, og flytt frem de.

Lenke til kommentar
Inside IP er ip-adressen til pc'n eller serveren på innsiden av routeren som porten skal flyttes frem til. TCP og UDP er to protokoller, og har sine porter.

Hvordan finner jeg Inside IP og skal jeg velge tcp eller udp ?

Lenke til kommentar

TCP - Inkommende pakker

UDP - Utgående pakker

Inside IP - IP'en til datamaskinen som skal motta pakkene

Stemmer ikke dette? Jo, tror det..

Eksempel: jeg har 192.168.1.101 som IP, du har programmet DC++ og skal få dette til å fungere uten at brannmuren skal gå bananas: TCP-1412 UDP-1412

i Inside IP skriver du: 192.168.1.101 i TCP skriver du 1412 og i UDP skriver du 1412

Det er ofte en sånn ting som du kan skifte hvilke porter du vil bruke inne i programmene

Endret av icer
Lenke til kommentar
TCP - Inkommende pakker

UDP - Utgående pakker

Ehh.... :no: TCP og UDP har ikke noe med hvilken vei pakkene går.

TCP står for "Transmission Control Protocol" og UDP for "User Datagram Protocol"

Kort fortalt er forskjellen at tcp pakker blir kontrolert for feil, og blir sent på nytt vist en er feil eller ikke kommer fram. (Brukes av aplikasjoner hvor det er viktigt at alt kommer riktigt frem. FTP og HTTP er gode eksempler.)

UDP pakker blir bare sent i en konstant strøm. Feil i pakkene pakker eller manglende pakker blir oversett. (Siden alt ikke er sikkert på å komme frem brukes denne i aplikasjoner hvor det er viktigere med mange pakker enn at alt kommer med. F.eks. streaming av film og lyd.)

Lenke til kommentar
Kort fortalt er forskjellen at tcp pakker blir kontrolert for feil, og blir sent på nytt vist en er feil eller ikke kommer fram. (Brukes av aplikasjoner hvor det er viktigt at alt kommer riktigt frem. FTP og HTTP er gode eksempler.)

UDP pakker blir bare sent i en konstant strøm. Feil i pakkene pakker eller manglende pakker blir oversett. (Siden alt ikke er sikkert på å komme frem brukes denne i aplikasjoner hvor det er viktigere med mange pakker enn at alt kommer med. F.eks. streaming av film og lyd.)

Burde jeg lage åpne samme port med 1tcp og 1 udp ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...