Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL, modem og trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

I siste halvdel av mai skal Telenor bygge ut sentralen her jeg bor, og jeg, en kamerat og min onkel skal da anskaffe oss ADSL.

Hovedspørsmålet mitt blir da: Hvilken router anbefaler dere? Min onkel har kjøpt en 3Com Officeconnect Wireless 11g Firewall Router ADSL modem og jeg skal etter all sannsynlighet få dette opp å gå for han. Jeg har tenkt på å kjøpe den samme til meg og kameraten min, men etter å ha lest litt rundt på forumet er det delte meninger om 3Com og OfficeConnect. En god del anbefaler folk å holde seg langt unna 3Com, en del har problemer med at nettverket (spesielt trådløst) detter ut, og en del lovpriser 3Com, uten helt å komme med noen skikkelig begrunnelse. Er det noen spesielle tips ute ang. å sette opp denne boksen? Kommer selvsagt til å oppdatere firmware med en gang.

Hos min onkel blir det selvsagt 3Com'en (siden han har fått den i hus). I tillegg blir det kabel til 2 maskiner, samt trådløst til en bærbar (denne kommer sannsynligvis til å gå på kabel når gutten sitter på rommet, da det blir 50 cm fra aksesspunktet (og switchen).

Her hos meg blir det kabel direkte fra routeren til familiemaskinen. Det kommer også til å gå en kabel fra routeren og til en switch på rommet mitt, slik at jeg får serverparken min opp på nett ;) I tillegg vil det sannsynligvis komme en Dell bærbar som vil gå på det trådløse døgnet rundt.

Hos kameraten min blir det kabel til familiePCen, samt trådløst til kameraten og søsteren hans sin laptop (de har hver sin). Disse bærbare har ikke trådløst nettverkskort, så jeg trenger anbefaling på PCMCIA-kort også).

Jeg tenker først og fremst på router med innebygd modem, slik at jeg slipper å bruke Telenor sitt. En annen kamerat som bor et par mil herfra har hatt ADSL fra Telenor siden november, og modemet hans og naboen hans sitt henger seg støtt og stadig opp og må resettes. I tillegg må det være innebygd switch (4 porter er passe) og trådløst nettverk.

Jeg har også sett litt på Asus Spacelink WL-500G og Linksys WRT54G. Er det ADSL-modem innebygd i WL-500G (ser det står PPPoE)? Hva er forskjellen på WL-500G standard og deluxe? Hvis jeg velger Linksys'en må jeg vel ha ADSL-modem fra Telenor (er ikke noe innebygde greier i den slik jeg har forstått det)?

Viktige ting for meg (oss) er å få billige løsninger som fungerer supert. Det som er det viktigste er stabilitet. Ingen ting er så frustrerende som når ting ikke fungerer og man ikke vet hvorfor (og folk maser på meg om at jeg må komme og fikse det).

Kan også legge til at det er 99% sikkert at det kommer IP-Telefoni fra Telio i dette og onkels hus. Kan godt hende det kommer i kameratens hus også.

Oppsumert er dette hva jeg trenger:

• Anbefaling av router til meg og kamerat (helst med innebygd modem)
  • Stabilt trådløst nettverk
  • Problemfri konfiguering (gjør ikke noe om det er litt krevende første gang, da jeg har i hvert fall litt peiling, de andre har ikke det)
  • Fungere med IP-telefoni
  • 2 PCMCIA nettverkskort (trådløst) som fungerer bra med den aktuelle routeren

Beklager eventuelle skrivefeil, litt sent å korrekturlese nå.

Takker for all hjelp dere kan komme med. Vær snill og begrunn eventuelle svar, setter pris på gode fakta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må du nok prøve ut sjøl. De fleste problemene folk opplever kommer av andre ting enn utstyret. Trådløst utstyr er ikke så avansert at produsentene ikke klarer å lage holdbart utstyr. Jeg har prøvd flere merker og har ikke merket noen forskjell. Bare hold deg til et kjent merke så er det ikke utstyret det står på.

Lenke til kommentar

3com router!

Har solgt en god gjeng av dei og ikke ett feilslag. Kanskje ikke den kraftigeste

senderen men du kan regne 20 m innendørs.

Trådløs mottaker så kan eg anbefalle smc sine pcmia kort.(til bærbar da).

Stasjoner så har du noen kjekke pci kort og en anntenne(c-net) til 250 kr hos

komplett.no.

Ellers så vil eg anbefalle og følge bruksanvisningen på adsl`en

og koble splitter før alle telefoner. Dette er en typisk feil som altfor mange gjør.

Med ip-telefon(telio) så må du sette inn "DMZ" på ip`en til ip-telefon-adapteret.

Då virker den meget fint.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Jeg har selv den versjonen av 3Com-routeren som du linker til som er uten ADSL-modem. Jeg har opplevd den både som stabil og enkel å konfigurere. Eneste grunnen til at jeg ikke ville anbefale denne til alle, er at den har antenner som ikke går å bytte ut, og ikke støtte for WDS. De antennene som er montert på den, gir på den andre siden meget godt signal og rekkevidde. Er ikke utbyttbar antenner og WDS et behov, så er den et godt valg. Den tåler også meget godt P2P-trafikk, uten å knele.

Hverken Linksys'en og Asus'en du nevner har ADSL-modem integrert, slik at denne kostnaden kommer i tillegg hvis du velger disse. De er imidlertid gode routere. De fleste routere, inkl. de nevnt her, har i dag innebygget fireporters switch. Forskjellen mellom WL-500G og Deluxe-versjonen kan du selv lese om i denne testen.

Hvis du kjøper modem fra Telenor, så får du en boks som har innebygget router (uten trådløst) med en LAN-utgang. Dette kan imidlertid konfigureres til å fungere som enkelt modem (bridged modus), om du kjøper en router i tillegg. Du kan også på på Telenors boks sette på en switch og et aksesspunkt, eller kjøpe de nevnte Asus- og Linksys-routerene og konfigurere de til å fungere som aksesspunkt. Sistnevnte løsning gjør at du får et aksesspunkt med switch integrert, noe vanlige aksesspunkt ikke har. Ulempen er uansett at du får to bokser å konfigurere.

Når det gjelder stabilt trådløst nettverk, så er dette ikke noe som kan garanteres, nesten uansett hva du kjøper. Det er for mange feilkilder til problemer til at noen garantier kan gis, hvorav flere ikke kan identifiseres uten at du leier inn profesjonelle. Kan nevne støykilder (annet trådløst utstyr som trådløse TV-sendere, trådløse telefoner, mikrobølgeovner, andre trådløse nett osv.), skjerming av signal, klientmaskinene (hardware/OS) osv.

Når det gjelder klientkort til bærbare, så vil jeg anbefale USB-kort i stedet for PC-Card-kort (CardBus), hvis dette av en eller annen grunn ikke er upraktisk. Dette fordi USB-kort har ekstern antenne, og at du kan sette USB-kort på en USB-forlengelseskabel for å optimalisere plasseringen av antennen uten signaltap.

Når det gjelder IP-telefoni, så bør du være oppmerksom på at ved å velge en tredjepartsoperatør, så vil denne trafikken slåss med all annen IP-trafikk gjennom nettet. Noen får dette til å fungere fint, mens andre sliter med kvaliteten. Du bør også vurdere en router som har QoS, slik at din egen trafikk fra bolig til sentral kan prioriteres i routeren. IP-telefoni fra operatøren av nettet vil ikke ha tilsvarende problemer. Kanskje noen andre kan si noe om erfaringen med QoS og IP-telefoni på de nevnte routerene.

Som du skjønner, så finnes det ikke noe fasitsvar på spørsmålene dine. Du må helt enkelt gjøre en avveining mellom hva som er viktigst å prioritere.

Lenke til kommentar

Om modemet du får fra telenor (som også har router i seg) ikkje fungerer, så er det bare og ringe kundesupport og få ein nytt modem-router.

Om du ikkje alt har bestilt, men vil ha 3com alikevel, med adsl innebygget, kan du la være og kjøpe adsl modem av telenor. Så sparer du litt penger.

Har testa 3com, SMC og linksys trådlause routere, alle 3 har fungert fint.

3Comen måtte flashes med ny firmware, men etter det var den heilt perfekt.

Lenke til kommentar
men etter å ha lest litt rundt på forumet er det delte meninger om 3Com og OfficeConnect. En god del anbefaler folk å holde seg langt unna 3Com, en del har problemer med at nettverket (spesielt trådløst) detter ut, og en del lovpriser 3Com, uten helt å komme med noen skikkelig begrunnelse.

Jeg har erfaring fra mange 3com-routere, de er svært stabile og grunnen til det er at de fleste av disse menneskene som har de ringer meg så fort noe lager krøll og jeg har hatt tre tilfeller av problemer med 3com av sikkert langt over hundre oppmonterte. De er selvsagt ikke av samme modell men sålang er jeg svært fornyd med 3com.

Det samme ser ut til og gjelde disse med innebyggd modem selv om det ikke er mer enn enn 10 - 20 stk i drift sålangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...