Gå til innhold

Xbox eller data?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-07-13 14:33, AciD18 skrev:

kan gjerne sette meg ned og spille UT2003 om en stund jeg....alt på max....så kan du gjerne finne et spill som har bedre grafikk og alt på Xbox...

Xbox....Pc`ens RIMItilbud :wink:

btw...Xbox optimalisert for gaming? da burde de ha valgt andre hardwarekomponenter enn det de gjorde.

Forsvinner masse av potensialet ut pga dårlig valg der.


 

Kan du forklare det litt nærmere, hvilkne hardware komponenter mener du Xbox burde ha hatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-13 16:02, El_PoLLa skrev:

Quote:


Den 2002-07-13 14:33, AciD18 skrev:

Xbox....Pc`ens RIMItilbud :wink:

btw...Xbox optimalisert for gaming? da burde de ha valgt andre hardwarekomponenter enn det de gjorde.

Forsvinner masse av potensialet ut pga dårlig valg der.


 

ja, jeg er enig der. maskinen virker som om den er laget for og høres veldig got ut, 700mhz mister veldig mye av verdien siden det er celeron lavbudsjetts prosessor, og en modifisert gf3/4 kan være veldig mye rart, 10gb hd - hvorfor tok de ikke skrittet fullt ut og la til diskettstasjon? :smile:

maskinen er jo god, men den ville vært mye bedre med bedre deler.

gc for eksempel er ikke bedre på papiret, men hele maskinen er optimalisert så alt passer sammen som ett velsmurt maskineri - grafikken der er nesten like god som xbox.

 

Det er en 733Mhz Pentium3 coppermine prossesor og harddisken er på 8GB. GPUen er i all hovedsak en GF3 med 2 vertex shadere.

Potensiale til Xbox er en del bedre enn Gamecuben pga pixel/vertex shaders, men nå i dag er grafikken omtrent like bra.

 

Når det gjelder hva som er best til spill - Xbox eller PC så er det en smak og behag sak på hvilkne spill man liker. FPS, RTS og strategi spill er etter min menig best på PC. Jeg kan ikke se for meg f.eks Baldurs Gate 2 på en konsoll eller et MMORPG spill uten tastatur. Bildekvaliteten er også best på en PC skjerm pga høyere oppløsning og bedre skarphet, men dette kan fort endre seg når HDTV blir mer vanlig.

Lenke til kommentar

Quote:



For det første så nytter det ikke å sammenligne slik du gjør, en konsoll er optimert for kun en ting, og det er spilling, den kjører ingen andre prosesser som en vanlig pc gjør. Det jeg mente med min sammenligning var at for å få den samme krafta til XBox, må man punge ut med 15.000. Tror du virkelig på at en 700MHz P3-PC-prosessor kan kjøre xbox spillene ?


 

Er ikke akkurat enormt mange prosesser som går når du kjører ett spill da, la oss si at enn 200 mhz pc klarer å kjøre operativsystemet og ikke noe annet (og nå er jeg snill), da må du ha 900 mhz for å slå 700, og den xboxen bruker et os den også. Og det 75%-tallet er bull, poenget er at arkitekturen er nærmes identisk med en pc, hvis vi bare er på 25% nå etter 20+ år, koommer vi ikke på på 100% i løpet av 3 år. Såklart kunne spill gått mye fortere hvis sinnsykt dyktige folk satt å harkoda alt i binærkode, men det er urealistisk å tro på enorm ytelsesøkning på xboxen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 16:44, ATWindsor skrev:


Er ikke akkurat enormt mange prosesser som går når du kjører ett spill da, la oss si at enn 200 mhz pc klarer å kjøre operativsystemet og ikke noe annet (og nå er jeg snill), da må du ha 900 mhz for å slå 700, og den xboxen bruker et os den også. Og det 75%-tallet er bull, poenget er at arkitekturen er nærmes identisk med en pc, hvis vi bare er på 25% nå etter 20+ år, koommer vi ikke på på 100% i løpet av 3 år. Såklart kunne spill gått mye fortere hvis sinnsykt dyktige folk satt å harkoda alt i binærkode, men det er urealistisk å tro på enorm ytelsesøkning på xboxen.


AtW


 

En PC er en åpen plattform som har mange restriksjoner bl.a pga kompatibilitet. Derfor blir det feil å sammenligne PC spec direkte med Xbox.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 02:37, b-duvaland skrev:


DivX og VCD/MPeg kan sees på XBox med en modchip installert.


Hva skal man med dette når man allerede sitter på en fet tv istedenfor en miniatyr skjerm på 19"? Man kan koble Xbox'en til pc'en via TP-Kabel og streame filmer (all-slags) til xbox'en og så til tv'en med toppkvalitet (Dette er med modchip).


Selv har jeg begge deler (Kraftig Northwood P4 med Geforce), men spillene er mye bedre på XBox.


 

Selv om Xboxen kan brukes til Divx, så har du ikke de samme mulighetene til å brenne, laste ned og lagre filmene, som du har på PC. Og viss du chipper Xboxen så faller garantien sikkert bort, og om noe skulle skje så er du i deep shit.

 

Hvorfor gidde å streame filmer fra PC til Xbox, til TV, når du kan bare gå direkte fra PC til TV? Bare i går spillte jeg Street Fighter Alpha3 på PC, med TV kabel. Ah, the memories.

 

Og BtW, en 19' skjerm er mye mer praktisk å ta med seg til LAN partys enn en TV. Og LAN er enda en ting som går i PCens fordel. Spilling (det kan Xbox også), og ned lasting av mp3, Divx, Spill, osv, osv, osv. Hail to the PC baby!

 

Og å si at spillene er bedre på Xbox er idiotisk, siden det er din personlige mening. "Jeg synest at spillene er bedre på Xbox, enn på PC." er måten du skal si det på. Personlig så mener jeg det motsatte.

 

Selv om man hadde lagt sammen GC, Xbox og PS2, så hadde en god PC vært bedre (etter min mening). Men meninger er så forskjellige, å stå og si at de ene er bedre en det andre er bare personlige meninger uansett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 16:44, ATWindsor skrev:

Er ikke akkurat enormt mange prosesser som går når du kjører ett spill da, la oss si at enn 200 mhz pc klarer å kjøre operativsystemet og ikke noe annet (og nå er jeg snill), da må du ha 900 mhz for å slå 700, og den xboxen bruker et os den også. Og det 75%-tallet er bull, poenget er at arkitekturen er nærmes identisk med en pc, hvis vi bare er på 25% nå etter 20+ år, koommer vi ikke på på 100% i løpet av 3 år. Såklart kunne spill gått mye fortere hvis sinnsykt dyktige folk satt å harkoda alt i binærkode, men det er urealistisk å tro på enorm ytelsesøkning på xboxen.


AtW


 

Jeeeeezezz, hvor er det du egentlig har gått i IT-lære, hvis du i det hele tatt har begynt på skolen? Å sammenlikne Xbox og PC er like dust som å sammenlikne banan og mango. Du har virkelig gått i den dyyyyyyyyyype fellen ved å tro at Xboxen er en middelmådig PC. Når spillprodusenter lager spill til PC må de ta hensyn til flere millioner forskjellige konfigurasjoner. Det trenger man ikke på en konsoll. På en PC er det som oftest flere programmer som kjører i bakgrunnen. Det er det ikke på en konsoll. Noen av disse bakgrunnsprogrammene er helt avgjørende for at maskinen i det hele tatt skal kunne fungere. Det er tusen andre forskjeller mellom Xbox og PC, men de gidder jeg ikke å liste opp her, fordi du sannsynligvis ikke enser dem i det hele tatt. Tror du virkelig at de siste spillene som kom til PS1 kunne ha kjørt på en 30 Mhz datamaskin? Nei, jeg tror ikke det...

 

Jeg er så møkk lei folk som ikke kan skaffe seg litt info før de begynner å blafre med kjeften sin.

Lenke til kommentar

intel celeron 700 mhz er dårlig rævva lavbudsjetts cpu - xbox ville vært mye bedre med en annen cpu. p3 yter mere per mhz og slikt enn amd gjør (ikke celeron seff) - siden xbox er konsoll overlever den ganske bra med den cpuen, men det er mye og tjene på bedre cpu tenker jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 18:58, El_PoLLa skrev:

intel celeron 700 mhz er dårlig rævva lavbudsjetts cpu - xbox ville vært mye bedre med en annen cpu. p3 yter mere per mhz og slikt enn amd gjør (ikke celeron seff) - siden xbox er konsoll overlever den ganske bra med den cpuen, men det er mye og tjene på bedre cpu tenker jeg.


 

Neheeei, ikke greit. Jeg kaster meg ut av denne diskusjonen, det blir jo bare helt teit. Siden du sier celeronen er så utrolig "rævva" el_polla, hva med playstation 2'en din som igjen er over dobbelt så dårlig? Du er faktisk en hykler av værste sort.

 

Og til noen andre som uttaler seg, det beste er faktisk å prøve konsollen før man uttaler seg, hint hint GeCcO ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 18:58, El_PoLLa skrev:

intel celeron 700 mhz er dårlig rævva lavbudsjetts cpu - xbox ville vært mye bedre med en annen cpu. p3 yter mere per mhz og slikt enn amd gjør (ikke celeron seff) - siden xbox er konsoll overlever den ganske bra med den cpuen, men det er mye og tjene på bedre cpu tenker jeg.


 

Leste du ikke det jeg skrev? Xbox har en Pentium3 coppermine CPU. Dessuten er det 733Mhz, ikke 700.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 01:39, El_PoLLa skrev:

Quote:


Den 2002-07-12 23:41, Jc-g skrev:


Tenk deg om før du poster! Halo bruker 100% av Xboxens kraft, men ikke 100% av potensialet. Det utnytter man først ved optimalisering og finpussing av koden. Akkurat det samme var tilfelle med PS1. Mange av de første spillene så r*va ut og kjørte dårlig, men allikevel kom det spill 5 år senere som så 3 ganger så bra ut og som ikke hakket i det hele tatt. Hvordan forklarer du det? Ja, nettopp. De første spillene utnyttet hele maskinens kraft, men ikke hele potensialet! Trodde du kanskje hadde skjønt såpass, men nei
:roll:


 

skjønner fortsatt ikke. du mener at de kan trylle frem 75% mere "kraft"?

 

Ja, faktisk!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 19:39, b-duvaland skrev:


Neheeei, ikke greit. Jeg kaster meg ut av denne diskusjonen, det blir jo bare helt teit. Siden du sier celeronen er så utrolig "rævva" el_polla, hva med playstation 2'en din som igjen er over dobbelt så dårlig? Du er faktisk en hykler av værste sort.



 

ikke kast deg utav diskusjonen fordi du misforsto, anyway er det umulig og unngå misforståelser på forum. xbox sin cpu er mye bedre enn ps2 sin, men celeron er drittprosessor, ytelsen ville sikkert vært mye bedre hvis den hadde hatt en annen bedre p3 cpu.

om det er 1ghz eller 700 mhz sier meg lite, 700mhz kan fort danke ut 1ghz - så det blir litt feil og bruke xbox sine specs som argument - bruk heller ytelsen som argument, det kommer en mye lengre med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 00:28, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-07-13 23:55, Holmgr3N skrev:

hehe,skal bli artig å se en Xbox med Doom3 stående ved siden av en PC,neppe om man får like bra grafikk.



 

ID software har faktisk sagt at Doom3 kan bli overført til Xbox uten å kutte ned på grafikken.

 

 

og det sier jo litt om grafikken på doom3...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 00:28, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-07-13 23:55, Holmgr3N skrev:

hehe,skal bli artig å se en Xbox med Doom3 stående ved siden av en PC,neppe om man får like bra grafikk.



 

ID software har faktisk sagt at Doom3 kan bli overført til Xbox uten å kutte ned på grafikken.

 

 

Jepp, John Carmack liker Xbox svært godt. Her er et utdrag fra et intervju han gav til Gamespot:

 

Quote:


Although the rumors of Doom III appearing on the Microsoft Xbox has been ongoing for some time, at QuakeCon, id Software CEO John Carmack spoke specifically on the subject. According to Carmack, Doom III can be transferred over to the XBOX without any graphical changes. He further claimed that currently the Sony PlayStation 2 isn't powerful enough to handle Doom III, without making serious graphical sacrifices. It's undoubtedly the most demanding game that id has ever designed. The game was born to take full advantage of the GeForce 3's graphical strengths. Carmack confirmed that there are no current plans to release Doom III on the PS2 and if at a later date a version is announced the project will be handed over to an outside developer.


 

Så spis det El_Polla og alle andre GC, PS2 og PC fanatikere. Kanskje det grafisk mest krevende spillet noensinne kan overføres til Xbox uten å nedgradere grafikken. Skjønner du hva jeg mener med POTENSIALE nå El_Polla?

 

På den andre siden er dette kun uttalelser han har kommet med, og det gjenstår å se om de holder. Men jeg tipper det er Carmack som har mest greie på Doom 3 i hele verden, så inntil det motsatte er bevist, stoler jeg på han.

Lenke til kommentar

Quote:


Jeeeeezezz, hvor er det du egentlig har gått i IT-lære, hvis du i det hele tatt har begynt på skolen? Å sammenlikne Xbox og PC er like dust som å sammenlikne banan og mango. Du har virkelig gått i den dyyyyyyyyyype fellen ved å tro at Xboxen er en middelmådig PC. Når spillprodusenter lager spill til PC må de ta hensyn til flere millioner forskjellige konfigurasjoner. Det trenger man ikke på en konsoll. På en PC er det som oftest flere programmer som kjører i bakgrunnen. Det er det ikke på en konsoll. Noen av disse bakgrunnsprogrammene er helt avgjørende for at maskinen i det hele tatt skal kunne fungere. Det er tusen andre forskjeller mellom Xbox og PC, men de gidder jeg ikke å liste opp her, fordi du sannsynligvis ikke enser dem i det hele tatt. Tror du virkelig at de siste spillene som kom til PS1 kunne ha kjørt på en 30 Mhz datamaskin? Nei, jeg tror ikke det...


Jeg er så møkk lei folk som ikke kan skaffe seg litt info før de begynner å blafre med kjeften sin.



 

Ikke vær en idiot, jeg vet jo at pcen kjører bakgrunnsprogrammer men de tar ikke så fordømt mye ressurser og det burde du vite, vi fikk tross alt til å kjøre andre ting en bare operativsystemet for et par år siden også. Og sammenligningen med ps1 er vel noe drøy siden det er en RISC-prosessor.

 

Og når skal du få den inn i den tjukke skallen din: selv om det er mange konfigurasjoner å ta hensyn til når man progger til pc så forhindrer ikke det at folk har programert for pc i 20++ år. Å programere til den fordømte boxen er ikke mye ulikt så noen playstationaktig ytelsesforbedring er urealistisk å håpe på.

 

OG DET ER OS PÅ BOXEN OGSÅ, få det inn i skallen din. xboxen er så nært en pc det er mulig å komme. Stort sett den eneste forskjellen er jo oset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å svare på dette, selv om det var rettet mot en annen.

 

Quote:


Ikke vær en idiot, jeg vet jo at pcen kjører bakgrunnsprogrammer men de tar ikke så fordømt mye ressurser og det burde du vite, vi fikk tross alt til å kjøre andre ting en bare operativsystemet for et par år siden også. Og sammenligningen med ps1 er vel noe drøy siden det er en RISC-prosessor.


Og når skal du få den inn i den tjukke skallen din: selv om det er mange konfigurasjoner å ta hensyn til når man progger til pc så forhindrer ikke det at folk har programert for pc i 20++ år. Å programere til den fordømte boxen er ikke mye ulikt så noen playstationaktig ytelsesforbedring er urealistisk å håpe på.


 

De siste setningene er vanskelig å få noe matnyttig ut av. "Playstationaktig ytelsesforbedring"? Dette må du vennligst utdype eller forklare hva du mener.

 

Quote:


OG DET ER OS PÅ BOXEN OGSÅ, få det inn i skallen din. xboxen er så nært en pc det er mulig å komme. Stort sett den eneste forskjellen er jo oset.


AtW



 

XBox kjører en ultra-minimalistisk utgave av Win2K kjernen. Å i det hele tatt sammenligne det med en PC bortsett fra det er hinsides. Du tar nemlig grundig feil.

 

Jeg ber deg også ta en titt på retningslinjene til hardware.no. Den nedlatende og belærende tonen din vil vi ikke ha noe av, så vennligst pass språkbruken din.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 02:09, ATWindsor skrev:

Ikke vær en idiot, jeg vet jo at pcen kjører bakgrunnsprogrammer men de tar ikke så fordømt mye ressurser og det burde du vite, vi fikk tross alt til å kjøre andre ting en bare operativsystemet for et par år siden også. Og sammenligningen med ps1 er vel noe drøy siden det er en RISC-prosessor.


Og når skal du få den inn i den tjukke skallen din: selv om det er mange konfigurasjoner å ta hensyn til når man progger til pc så forhindrer ikke det at folk har programert for pc i 20++ år. Å programere til den fordømte boxen er ikke mye ulikt så noen playstationaktig ytelsesforbedring er urealistisk å håpe på.


OG DET ER OS PÅ BOXEN OGSÅ, få det inn i skallen din. xboxen er så nært en pc det er mulig å komme. Stort sett den eneste forskjellen er jo oset.


AtW


 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Bare les dette utdraget fra tomshardwares analyse av Xbox. Du har åpenbart ikke satt deg så mye inn i teknologien, men heller lest overskrifter og konkludert ut i fra det.

 

Ang. språkbruken din: du viser for det første at du ikke behersker debatteknikk når du uttaler deg nedlatende om dem du henvender deg til. Les retningslinjene for forumet! For det andre er det så MYE skrivefeil og ufullstendige/ulogiske setninger i innleggene dine, at du bør korrekturlese før du poster. Nå over til saken:

 

Quote:


To summarize: yes, the Xbox is a PC, but no, it's not that simple! 3D games are the order of the day and 90% of the console's resources must be used to perfect the display of an increasingly sophisticated world. With this in mind, Microsoft has quite logically returned to the most advanced manufacturer in this arena - NVIDIA.


In order to manage the data, Microsoft has opted for a 733 MHz Pentium III processor. Some will say that that is a bit light, considering that PC technology has reached a Pentium 4 with 2.2 GHz and that the life cycle of a console is between three to five years. But one should not look at this problem in these terms. In a PC, because of the open architecture of the system, and because it goes through an interface and millions of restraints, the power of the CPU is basic. With the console, everything depends on what it is supposed to do.


In this case, it is relieved of the main graphics work, which it assumes on the PC. If an Xbox game (which requires T&L or shaders) is well-programmed, then it practically doesn't even need the Pentium III. On a PC, it is not the case because of descending compatibility. On the Xbox, the CPU processes and sends the entered information – it is the connection between individual elements, such as the hard disk, and it manages the artificial intelligence. For this, one can say that the PIII is over-specified. As far as memory is concerned, the PS2 has a 250 MHz processor, even if the two are not comparable.


Considering the ease of programming, the 3D capacity of the NV2A and the freedom offered by the vertex shaders, it is clear that the Xbox has reached a new milestone for console graphics. But the Xbox will also be able to defend itself against the PC for a long time because the architecture is stable enough without having to evolve upwards or worry about downward-compatibility. Hence, the developers will be able to really optimize the games.


On the graphics side, the PS2 really does not measure up, as you will see in comparative tests. Microsoft was right in speaking of an advanced generation. Already the games in Day One are more attractive than on the PS2. Every direct comparison of a title is in Xbox's favor, and this is only the launch. A resolution of 640x480x32 in PAL on a good TV is more than enough to produce splendid images, and this isn't even HDTV. By prodigiously using the shaders (pixel and vertex), the games benefit from a level of realism as far as shapes and lighting are concerned that PS2 can only dream about. Today, it's enough to look at Amped and to say that they are using 10% of the potential. Then we get to the anti-aliasing. That is perhaps the most important point. When it has been perfectly mastered by the programmers, there will no longer be a stair-step effect anywhere. Imagine Grand Tourismo with perfect lines: goodbye, PS2! Finally, the T&L and the vertex shaders will allow the programmers to use and animate thousands and thousands of polygons and thus produce, for example, forests with trees and leaves in 3D. With the PC, this would be much trickier. In two years, technology will have advanced enormously, but the Xbox developers will have learned to perfectly master what already exists: it will be a tight match.




 

Du tar åpenbart feil, og dette er bare et eksempel som underbygger det. Så får vi se om du er voksen nok til å bite det i deg...

Lenke til kommentar

Den 2002-07-14 00:58, Jc-g skrev:

Quote:



Så spis det El_Polla og alle andre GC, PS2 og PC fanatikere. Kanskje det grafisk mest krevende spillet noensinne kan overføres til Xbox uten å nedgradere grafikken. Skjønner du hva jeg mener med POTENSIALE nå El_Polla?


På den andre siden er dette kun uttalelser han har kommet med, og det gjenstår å se om de holder. Men jeg tipper det er Carmack som har mest greie på Doom 3 i hele verden, så inntil det motsatte er bevist, stoler jeg på han.



 

tja, ps3 er rundt hjørnet nå, minst 1000 ganger bedre enn ps2 visstnok. etter ps3 kommer xbox 2 som seff MÅ være bedre enn alle de andre konsollene no matter the cost. så kommer gf6 (i annet navn enn geforce) og masse andre grafikkort, sledgehammer er for lengst kommet i 3ghz utgave til under 2000kr så har gc2 kommet så kommer ps4 osv...

det er alltid noe bedre rundt hjørnet, så skal en ha beste grafikken så er det dumt og kjøpe konsoll siden de ikke kan oppgraderes og de blir utdatert så fort. xbox kommer til og vare like lenge som de andre konsollene gjorde.

dere er jo dumme som kjøper xbox når ps3 snart kommer, like dumme som ps3-kjøperne er siden det ikke er lenge til xbox2! og xbox2 kjøperne må jeg være tullerusk for gc2 slår jo alt...

det er alltid noe bedre ute, alltid noe mye bedre rett rundt hjørnet innen grafikken. så jeg driter veldig mye i grafikken men er veldig kresen på spill istedenfor som varer så lenge jeg vil de skal vare. grafikken skal være det siste en ser på når en sjekker baksiden på spillcovere - ellers blir en aldri fornøyd.

Lenke til kommentar

Quote:


Ang. språkbruken din: du viser for det første at du ikke behersker debatteknikk når du uttaler deg nedlatende om dem du henvender deg til. Les retningslinjene for forumet!


 

Skal være enig i at språkbruken var drøy og at jeg var trøtt og sliten når jeg skrev det, det beklager jeg. Men den nedlatene tonen var det da ærlig talt du som lanserte når du svarte på mitt inlegg.

 

Quote:


Du tar åpenbart feil, og dette er bare et eksempel som underbygger det. Så får vi se om du er voksen nok til å bite det i deg...


 

Hva er det jeg så åpenbart tar feil i? At xboxen er så nær en pc man kan komme?, at man ikke trenger en enorm prosessor for å yte som xboxen, eller at jeg ikke har noen tro på at det er like mye å hente på optimalisering av xboxen som playstationen? Og la oss si det er det, det vil sannsynligvis øke ytelspotensialet til pc nesten like mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...