Gå til innhold

Lage tilleggsfiler til passwd og shadow

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått i oppdrag å lage et script (perl) som skal opprette nye brukere.

Tror at dette er mer et unix spørsmål enn et programmeringsspørsmål.

Jeg skal blant annet "generere tilleggsfiler" til passwd og shadow, istedenfor å skrive til dem direkte. Hvordan gjør jeg dette? Har det noe med linking å gjøre eller hva? :dontgetit:

edit: Jeg synes dette høres veldig merkelig ut, ja.. Kanskje det menes at jeg skal bruke useradd -P PATH... Denne lager ifølge manualen andre passwd og shadow filer...

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er snakk om tilleggsfiler og ikke bare å generere brukernavn og passord som skal legges til /etc/shadow og /etc/passwd?

Dette høres forresten _veldig_ ut som en kjent skoleoppgave. Men jeg kan si at crypt() funksjonen i perl er din venn i tillegg er det lurt å la scriptet generere noen test-filer først så du ikke overskriver originalfilene ved et uhell og ikke får logget inn etterpå.

Lenke til kommentar

Ja - copy/paste fra oppgaven:

Det skal genereres tilleggsfiler til /etc/passwd og /etc/shadow, og ikke skrives direkte til disse filene.

Hadde det vært å bare lage nye brukere på en vanlig måte hadde jeg ikke hatt noen problemer.. Gir opp snart og bare bruker vanlige metoder :/

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Ja - copy/paste fra oppgaven:

Det skal genereres tilleggsfiler til /etc/passwd og /etc/shadow, og ikke skrives direkte til disse filene.

Hadde det vært å bare lage nye brukere på en vanlig måte hadde jeg ikke hatt noen problemer.. Gir opp snart og bare bruker vanlige metoder :/

Oppgaven er så godt som prikk lik som i fjor, så jeg kan med god sikkerhetsmargin si at med tilleggsfiler så menes det egentlig tillegg til /etc/passwd og /etc/shadow. Altså tillegg som du enkelt kan føye til (appende) til /etc/passwd og /etc/shadow slik at man får opprettet nye brukere. Det er definitivt ikke snakk om noen "linking" av filer.

Quote fra oppgaven:

2. generere nødvendige tillegg til filene /etc/passwd og /etc/shadow (to tilleggsfiler)

Eneste jeg kan si er at teksten ikke er _helt_ klart formulert. Men det får du ta opp med faglærer.

Lenke til kommentar

Okay, da tenker jeg ikke mer på flere filer.

Forresten synes jeg det er rimelig klart formulert når det står at

-det skal ikke skrives direkte til passwd og shadow

-(to tilleggsfiler)

nåja...

Tenkte å bruke useradd kommandoen, men poenget med oppgaven er kanskje å gjøre det hele manuelt.. Det trengs vel ikke noe mer enn å legge til riktig linjer i passwd og shadow, og lage et hjemmeområde, for å lage en ny bruker?

Lenke til kommentar
Forresten synes jeg det er rimelig klart formulert når det står at

-det skal ikke skrives direkte til passwd og shadow

-(to tilleggsfiler)

Ja, da bør du kanskje ikke ta for god fisk det jeg har sagt til deg og heller spørre den som har svaret.

nåja...

Tenkte å bruke useradd kommandoen, men poenget med oppgaven er kanskje å gjøre det hele manuelt.. Det trengs vel ikke noe mer enn å legge til riktig linjer i passwd og shadow, og lage et hjemmeområde, for å lage en ny bruker?

I fjor var det ingen tvil om at det skulle gjøres manuelt. Mulig at dere står litt friere til valg av løsning i år, ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...