Gå til innhold

Tips for noobs

Anbefalte innlegg

hei, jeg har tenkt å begynne å spille WoW. jeg er sikkert ikke den eneste. har dere noen tips som kan hjelpe oss med å komme igang? eller hvis noen har løst å hjelpe meg når jeg begynner så gi meg nick så vil jeg kontakte dere når jeg begynner:) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-La "tooltips" være på når du begynner spillet. Det vil hjelpe deg med det grunnleggende.

-Start med first aid tidlig, det hjelper deg hele veien.

-Velg gathering proffesions i starten (herbalism/skinning/mining) dette tjener du mer penger på. Du kan eventuelt begynne med nye proffessions når du når lvl 40-50. En har ikke mye nytte av tailoring/enchating/engineering før det (i forhold til innsatsen).

-Selg grønne ting på auctionhouse. Der får du mer penger for det.

-Ikke bruk for mye penger på å kjøpe deg utstyr før level 40. Du kommer til å trenge pengene, ikke minst til mount, og utstyret finner du bedre av ganske fort uansett.

-Lær deg din klasses rolle i grupper. Når du spiller i instanser er det til alles beste at du vet når du skal tiltrekke deg mobs, om du skal kun heale eller om du skal trekke mobs (pulle). Dette varierer veldig etter klasse. I instanser tåler alle mobsene mer (elite) og skader mer. De dropper også bedre. Sett deg inn i N/V-systemet.

-Når du er over de første lvlene og gjort deg kjent med spillet, bør du gå på www.curse-gaming.com og finne en ui-mod som passer deg (spesielt koordinater og combatstats er nyttige å ha, også instancemaps).

-Bruk www.thottbot.com eller www.allakhazam.com dersom du lurer på noe angående en quest eller liknende (stor database).

-Ikke oppfør deg som en drittsekk. Det er få nok spillere til at du kommer til å møte dem mange ganger mens du spiller. Du kommer garantert til å spille i instanser med de samme personene flere ganger.

-Ikke spam spørsmål i general og vanlig chat. Du får svar på det meste på tidligere nevnte sider.

-Ha det moro. Ikke tenk på å nå lvl 60 fortest mulig.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Les Beginner's Guide hos Blizzard aller, aller først.

Så kan du ta en titt på Basics. Legg spesielt merke til kapittelet Player Interaction, og da spesifikt "parties", med mindre du virkelig har tenkt til å kjøre solo (spille alene) helt til lvl 60. Blizzard sine guider er egentlig veldig greie, og fine å komme tilbake til, selv etter å ha spilt noen uker. (Jeg personlig bør lese mer om PVP - jeg er en pingle på en PVP-server, dessverre.)

Kirikiri

Lenke til kommentar

Noen generelle tips:

I grupper er warriors ment for å ta imot skade for gruppa, ikke dele ut skade. (så utrolig mange vet ikke dette)..

Rogues og mages er met for å dele ut skade, men ikke ta imot (det skal warrior ta seg av). Prester skal heale, ikke sloss. (mange som ikke forstår dette heller, og klager som bare F. hvis presten står bak og "ikke gjør noe"...tro meg, han holder folka i live.)

Hunters skal pulle og deale dmg. Hvis ikke pulling skjer på en skikkelig måte, er huntere null vært.. lær deg effektiv pulling (for din egen del hvis du spiller en hunter, og for å lære huntere du kommer i gruppe med hvis de ikke kan det. http://www.nuklearpower.com/hunter.php )

Hvis dere sloss mot mer enn ett dyr om gangen, prøv å få en "tank" (som regel warrior, paladin eller druid i bear form) på hver dyr, sånn at evt. prester som healer ikke får alle ekstra dyra på seg fordi alle de andre står og denger på ett dyr...(og dermed ikke bygger opp hate fra de andre dyra)

Lær deg Loot regler og etabler disse så fort dere samler en gruppe (gjelder mest random grupper da, ikke guild).

"N/G" er en enkel, effektiv og mye brukt regel.

Essensen er at hvis man finner ett item som det skal rulles for, sier de som TRENGER itemet N i chat (for Need) og de som bare skal 1. selge det; 2. gi det til en alternativ character eller 3; disenchante, sier G (Greed)

Hvis noen sier N, ruller bare disse, de andre avstår. sier Alle G, er det fritt frem å rulle for item.

Kister rulles for. (komando for rulling utenom item drosp er "/random")

Andre oppretter egne regler i gruppa, men det er altså lurt å avtale slikt på forhånd, slik at ingen kan bli sure etterpå..

Skaff deg Honoured status blandt alle hoved faksjonene på din side så fort som mulig.. 10% discount på alle varer i hjemlige områder er endel..

Finn gruppe venner du kan spille med regelmessig, eller bygg opp en friends liste med folk du vet du kan spille med (i.e. som ikke er idioter) / join ett guild med okei folk.

Ikke vær redd for å spørre om ting, men gjør det på en skikkelig måte (ingenting mer irriterende enn "Wehr IS THA X??????????" i general chat spamma 10 ganger.. ;)) MEN: Alltid les quest loggen skikkelig før du spør..for mange glemmer å lese quest beskrivelsen godt og må spørre om ting de fint kunne funnet ut selv... DET er irriterende det..

Tips i starten: IKKE, IKKE kjøp items fra vendors, verken våpen eller armour. Du vil ALLTID få likegode/bedre ting gratis ved å gjøre quest, og du vil ha såpass god fremgang at du vil måtte bytte ut ting du kjøper fra vendors rimelig kjapt uansett. Du klarer deg fint på quest rewards og drops uansett.

Spar så mye penger som mulig, det er ikke alltid lett å få 100g (90 med honoured status i din faksjon) til mount ved 40 lvl...

Selg alle grønne eller bedre items på AH, aldri til vendors..samme hvor dritt de er, enchantere plukker opp billige Grønne items fort og da får du iallefall dobbelt av det en vendor ville gitt deg.

Hvis du er en class som bruker Mana, alltid husk å spørre evt. mages som du kommer i gruppe med om han kan lage vann til deg. (samme gjelder med brød da...)

Hvis du er mage i gruppe, alltid lag vann til de andre som trenger det...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Aldri spør etter penger fra folk (tigging). Dette vil bare funke mot sin hensikt, og du vil havne på ignore-lister over halve Azeroth.

Lenke til kommentar

jepp, tigging er feil...

En annen ting, i PvP situasjoner, ikke deng folk som er X lvler lavere enn deg som viser tegn til ikke å ville sloss (du får jo heller ikke poeng for de riktig lave heller)..(da havner du bare på KoS (Kill on Sight) lista til dem og halve guildet deres... (Ja jeg VEIT at det er maaange som ikke stopper for det om du gir tegn, men det stopper ikke meg fra å være nice guy :) ...)

At de vinker, bukker, tigger til deg er ett godt tegn på at de ikke vil sloss..

Lenke til kommentar
Vis vanlig folkeskikk, og ikke spør etter hjelp i General Chat. Søk heller på thottbot som det ble linket til tidligere i tråden.

Du kan da spørre etter hjelp i General chat, ikke hele tiden selfølgelig, for da blir folk irriterte.

Lenke til kommentar
Noen generelle tips:

1.

I grupper er warriors ment for å ta imot skade for gruppa, ikke dele ut skade. (så utrolig mange vet ikke dette)..

2.

Rogues og mages er met for å dele ut skade, men ikke ta imot (det skal warrior ta seg av).

3.

Prester skal heale, ikke sloss. (mange som ikke forstår dette heller, og klager som bare F. hvis presten står bak og "ikke gjør noe"...tro meg, han holder folka i live.)

4.

Hunters skal pulle og deale dmg. Hvis ikke pulling skjer på en skikkelig måte, er huntere null vært.. lær deg effektiv pulling

1. Vel, det du sier der er egentlig ganske feil. Det finnes flere forskjellige måter å spille en warrior på, og en warrior kan gjøre like mye skade til en mob som en rogue. Feks en arms/fury eller ren fury speccet warrior.

Det som skiller de fra rogues er jo muligheten til å vanishe/fainte osv, som gjør at man taper aggroen man har bygget opp, og på denne måten kan det fort skje at man tar aggro fra defencespecca warriors.

På senere tidspunkt, som i MC, Onyxia osv er det tullete å bare ha med defencespeccede warriors. Eller i instancer hvor man ikke trenger mer enn èn maintank. Warriors som dealer masse skade kan være veldig nyttige, i og med at de går i plate og tåler deng.

2. Dette er meget sant, men du har glemt en viktig ting her. Mages kan også polymorphe, samt fjerne debuffs fra medspillere - som hvertfall er uhyre viktig senere i spillet. Silence er også en meget viktig del å få med seg.

3. Å si at prester _skal_ heale og ikke sloss blir litt å ta i. Om du ikke vet det, så er det veldig vanskelig å levle alene mens du er disc/holy specca til toppen. I 5manns grupper fungerer shadowpriests som virkelig kan spille veldig godt, og på lvl60 tør jeg bevege meg ut på det farlige området og si at shadowspecca priests nesten healer bedre enn disc/holy. Prøv en som virkelig kan spille, så skal du se.

Men disc/holy prester bør holde seg bak bakerstemann og passe på å holde tanken i live - samt følge med på de andre.

4. èn av oppgavene til hunters er noen ganger å pulle mobs - men det er viktig å få med seg at dette ikke alltid er tilfelle. Flere ganger er man nødt til å polymorph pulle med mage, shacklepulle med priest - eller sap/improved sap pulle med rogues.

Hunters kan noen ganger være med på å splitte mobs som står såpass nærme hverandre at det kan virke som om de er linket ( uten at de er det ) - samt sette opp frosttraps osv. Men bør ikke _alltid_ pulle. Noen ganger er det tilogmed greit med en god gammeldags bodypull.

----

Synes det blir feil å si at èn type klasse _skal_ spille på akkurat måten du vil ha de til å spille på. Jeg synes hver og en spiller skal få spille slik at de får best utbytte av spillopplevelse, men selvfølgelig tenke på sin hovedrolle.

En shadowspecced healer bør også heale andre, samt huske på å bruke evnene sine så andre blir healet mens presten gjør skade.

Om en amrs/fury, fury warrior er med som eneste warrior, bør han/hun kanskje dra fram sverd/skjold eller si ifra at han/hun trenger litt mer tid for å få moben til å klistre seg fast.

Rogues må alltid huske på å spamme FEINT knappen så ofte de kan - slik at de opprettholder lavere aggronivå enn tanken. Bruk feint både før og etter eviscerate - samt husk på å vær beskjeden med SS, hvertfall til tanken har fått mobben på seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Vis vanlig folkeskikk, og ikke spør etter hjelp i General Chat. Søk heller på thottbot som det ble linket til tidligere i tråden.

Man kan fint spørre etter hjelp i General, sålenge man er ydmyk og ikke hyler ut at man skal ha hjelp pronto. Men du bør ha lest questen nøye og forsøkt å leita seg frem selv først.

Lenke til kommentar

Jeg er så utrolig enig med den posten om at man ikke er ment å være en def.specca warrior. Jeg er lvl47 og har kun 4 talentpoeng i protection. Aldri brukt def.stance heller. Man trenger det ikke. Man kan gjøre samme oppgave med arms/fury...og skaden man dealer kan måle seg med og om ikke bedre enn enhver meeleklasse....

Lenke til kommentar
Jeg er så utrolig enig med den posten om at man ikke er ment å være en def.specca warrior. Jeg er lvl47 og har kun 4 talentpoeng i protection. Aldri brukt def.stance heller. Man trenger det ikke. Man kan gjøre samme oppgave med arms/fury...og skaden man dealer kan måle seg med og om ikke bedre enn enhver meeleklasse....

Må du ikke i def. stance for å få taunta? I så fall synes jeg synd på de du går i instance med.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Må du ikke i def. stance for å få taunta? I så fall synes jeg synd på de du går i instance med.. 

Neida..man kan bruke mocking blow. Da får man dem på seg. Også er det en annen ting man kan gjøre også, men husker ikke helt...mocking blow funker alltid det.

Lenke til kommentar
Neida..man kan bruke mocking blow. Da får man dem på seg. Også er det en annen ting man kan gjøre også, men husker ikke helt...mocking blow funker alltid det.

Stemmer ;) Sikkert sunder armor du tenker på, skaper mye aggro.

Lenke til kommentar
Å si at prester _skal_ heale og ikke sloss blir litt å ta i. Om du ikke vet det, så er det veldig vanskelig å levle alene mens du er disc/holy specca til toppen.

Så FEIL!...Er ikke vanskelig å lvl hvis du er holy/disc...eller uten talents i det hele tatt..Snart lvl 52 og har ikke brukt talents og jeg synes ikke jeg har slitt så veldig med å levle. Priest er vanskelig å spille visst du ikke har kontroll på knappene. Ui med prest er et must.

I grupper (instancer) så bruker jeg SW:pain og starshards for å gi skade.

Men det blir mest healing.

Marsan

Lenke til kommentar
Å si at prester _skal_ heale og ikke sloss blir litt å ta i. Om du ikke vet det, så er det veldig vanskelig å levle alene mens du er disc/holy specca til toppen.

Så FEIL!...Er ikke vanskelig å lvl hvis du er holy/disc...eller uten talents i det hele tatt..Snart lvl 52 og har ikke brukt talents og jeg synes ikke jeg har slitt så veldig med å levle. Priest er vanskelig å spille visst du ikke har kontroll på knappene. Ui med prest er et must.

I grupper (instancer) så bruker jeg SW:pain og starshards for å gi skade.

Men det blir mest healing.

Marsan

Jeg mener ikke vanskelig å levle i grupper - men vanskelig å grinde solo. Åja.. Du er lvl52 etter spillet har vært ute i 3mnd, det var jo - kjapt og effektivt :)

Om du hovedsakelig skal grinde deg til lvl60 alene, er det nytteløst og forsøke gjøre dette med disc/holy. Selvfølgelig går det, men langt mindre effektivt enn med en shadowspeccet priest.

Sier ikke man sliter med å levle holy/disc - hvertfall ikke i grupper, men sier bare at shadow er mer effektivt å grinde med.

Folk undervurderer også healingevnene til en shadowspeccet priest. På level60, i 5mans grupper - vil jeg påstå shadow er bedre enn disc/holy, mens disc/holy er et must i raids som Onyxia og Molten Core.

Synd du valgte NE priest da - Dwarf med fearprot er jo nesten imba :)

Lenke til kommentar

Og visst du velger druid, mage eller priest, Buff de personene du møter ute i jungelen, tar deg 0,1 sekunder og de du buffer blir generelt glad,

Jeg er druid selv og prøver å buffe de personene jeg møter når jeg er ute og quester, det som er forbannet irriterende er når jeg buffer en priest eller mage f.eks så sier de bare "TY" og løper uten å buffe meg,

Lenke til kommentar

Stemmer ;) Sikkert sunder armor du tenker på, skaper mye aggro.

Mocking Blow har altfor høy cooldown. Jeg går i def. stance og bruker taunt aktivt, jeg er Arms/Fury - funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Mocking Blow har altfor høy cooldown. Jeg går i def. stance og bruker taunt aktivt, jeg er Arms/Fury - funker som bare det 

Joda..taunt er jo sikkert bra det. Og når alt kommer til alt så komemr jeg sikkert til å bruke def.stance og taunt om det virkelig trengs akkurat der og da. Men jeg kommer nok til å syntes det er trassig og kommer ikke til å kose meg med å spille liksom. Men av og til så må man liksom bare plikt-spille for å hjelpe dem andre.

Jeg er ikke så ivrig på å være i party egentlig, men de gangene jeg har vært har vi klart oss fint uten taunt. Jeg gir stort sett så mye skade at mobsene går på meg uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...