Gå til innhold

Batterikapasitet 350D vs 20D?

Anbefalte innlegg

Kanskje et noe sært spørsmål, men lurer på hvor god batterikapasitet de to kameraene har. 350D kommer med Canon 720mAh Li-Ion, mens 20D kommer med Canon 1390mAh Li-Ion.

Betyr dette at batteriet til 20D varer dobbelt så lenge som 350D sitt? (2*720mAh = 1440mAH, omtrent 1390mAH)

Et av mine argumenter er nettopp at jeg får masse batteri ved å kjøpe 350D med batterigrep, men hvis dette viser seg å være det samme som 20D sitt vanlige batteri har, faller jo argumentet bort...

I tillegg har jo 20D en lukker som har dobbelt så lang levetid som 350D sin (100 000 mot 50 000 bilder...). Dermed er 20D snart verdt de ekstra kronene.... :innocent:

Noen som kan hjelpe meg med tallene for batteritid?

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer nok det...var vel litt spent på den tekniske forklaringen på mAH(milliAmpereHours?)...

Er 720 mAH halvparten av 1440mAH?

Har bestemt meg for 350D etter mange gode tråder på denne siden, samt mye lesing og sjekking av andre nettsider... takk for hjelpen alle! :D

Lenke til kommentar

Jeg har haft panasonic FZ20 i 4 måneder, og det har lært mig meget. '

Alligevel har der åbnet sig en helt ny verden (og flere fælder) da jeg købte 350D, men det har ikke skuffet mig endnu :!:

god fornøjelse

Lenke til kommentar

Det å sammenligne batterier på 2 helt forskjellige kameraer kun ut fra kapasitet blir helt feil. Strømforbruket varierer svært mye fra kamera til kamera.

Kun en praktisk test av kameraene vil vise hvor god kapasitet batteriet har. Det som spiller en rolle er hvor mange bilder en kan ta med kamera, ikke hvor mange mAh batteriet har. I Akam sin test klarer 350D 4279 bilder og 20D 7632 bilder. Dvs at 350D bruker litt mindre strøm enn 20D. Men begge resultatene er så bra at batterikapasitet ikke vil bekymre brukeren på noen av kameraene.

Problemet vil sannsynligvis være at det går så lang tid mellom hver lading så en ikke vil huske hvor laderen ble lagt !

50 000 kontra 100 000 bilders levetid ! Hvis dette skal spille en rolle må en ta mye bilder. 20 bilder pr dag =6,8 år kontra 13,6 år levetid på kameraet. Med dagens utvikling er det nesten ingen som har et kamera så lenge.

Lenke til kommentar
Er 720 mAH halvparten av 1440mAH?
Ja, men bare hvis spenningen er lik. Energimengden er spenning ganger amperetimer. Så hvis 720 mAh batteriet har dobbel spenning så vil det ha samme kapasitet som 1440 mAh batteriet.

Eller, hvis spenningen er lik vil du få større kapasitet. Kjøpte ett 3000mah batteri i tillegg til orginalbatteriet til min D70, kapasiteten på dette er vesentlig bedre enn orginalbatteriet.

:) Per

Lenke til kommentar
50 000 kontra 100 000 bilders levetid ! Hvis dette skal spille en rolle må en ta mye bilder. 20 bilder pr dag =6,8 år kontra 13,6 år levetid på kameraet. Med dagens utvikling er det nesten ingen som har et kamera så lenge.

Det kan du si, men det er det mange som tar mer enn 20 bilder per dag med digitalkamera.

Jeg tror også utskiftingen av kamera vil være langt hyppigere når man kjøper dSLR enn hvis man hadde brukt vanlig SLR, men likevel tror jeg utskiftingen vil dale litt i tempo nå når dSLR'ene har blitt "bra nok" for de fleste. Hvis du sitter med en D70 eller 20D som fyller dine behov i dag, vil du ikke nødvendigvis ha behov for å bytte kameraet om et par år. Hvis du istedet hadde kjøpt en dSLR for 5 år siden, og denne var "på topp" blant den tidas kamera, men var for dårlig på enkelte områder (oppløsning, filformater, batterikapasitet e.l.), ville en utskifting vært på plass nå. Neste gang tror jeg det vil ta lengre tid, rett og slett fordi dagens kamera begynner å fylle behovene vi har.

Det blir ihvertfall spennende å se hva som skjer..

Lenke til kommentar

Men hva skjer ved 50 000 bilder da? Vil lukkeren helt slutte å fungere ved bilde nummer 50 001, eller vil det skje en gradvis forverring/slitasje etter 50 000 bilder som Canon ikke vil garantere for? :hmm:

Lenke til kommentar

Bare en tankerekke:

- Det finnes vel ingen måte Canon kan vite hvor mange bilder du har tatt på?

- Et kamera av denne sorten må antas å skulle være vesentlig lengre enn 2 år, altså får man 5 års reklamasjonsrett ihht. kjøpsloven.

- Går lukkeren ad undas før det har gått 5 år slipper du å betale.

Lenke til kommentar

En veldig god tankerekke ƒ`[ƒYƒP[ƒL....

dette burde vel gjelde selv om man kjøper i utlandet?

Er på vei til det store utland der prisene er noe under de norske, og 350D akkurat faller innenfor moms-grensene! :)

Lenke til kommentar
Men hva skjer ved 50 000 bilder da? Vil lukkeren helt slutte å fungere ved bilde nummer 50 001, eller vil det skje en gradvis forverring/slitasje etter 50 000 bilder som Canon ikke vil garantere for?
En vanlig spesifikasjon vil være at 50% (alternativt 95%) av lukkerne overlever 50 000 bilder under de verste forholdene som er spesifisert i bruksanvisninga til kameraet.

Det er ganske tilfeldig hvor lenge lukkeren vil vare, noen få vil ryke etter et par tusen bilder og noen få vil kansje greie en million. Mens rundt 85% vil ligge mellom 50 000 og 100 000.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste kjøper nytt kamera lenge før de har tatt 50 000 bilder, så problemet er vel ikke så stort. Hvis det skulle skje at lukkeren må byttes så må det helt sikkert gjøres av en Canon-teknikker. Tipper det koster 2-3000 kroner. Tviler sterkt på at dette er anderledes på andre kameramerker.

Når det gjelder batterikapasitet så må jeg si at jeg er veldig fornøyd. Har hatt min 350D nå i et par uker og tok omlag 300 bilder på førsta lading, og da lekte jeg mye uten å ta bilder også (bli kjent med meny og funksjoner osv.) . Som dere vet må jo batteriet lades og tømmes 4-5 ganger før det er på topp kapasitetsmessig, så jeg forventer at jeg sikkert kan ta det dobbelte etterhvert. Så vidt jeg har forstått bruker 350D mindre strøm enn 20D, så å sammenligne batteriene direkte gir ingen indikasjon på hvor mange bilder man kan ta.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok at 350D bruker mindre strøm pr bilde enn 20D, så da betyr det lite at strømkapasiteten på 350D er mindre enn 20D. 350D bruker faktisk batteriene som finnes i kompakte Powershot-kameraer... (S60 / S70)

Har gått gjennom en del tester som viser at 20D kan ta opp mot 1000 bilder (uten blitz) på sitt batteri, mens 350D kan ta mellom 7-800 bilder (uten blitz).

Anbefaler alle å lese gjennom dpreview.com sine tester av dslr-kameraer. Tror ingen andre går så nøye gjennom kameraene!

Endret av royend
Lenke til kommentar
Som dere vet må jo batteriet lades og tømmes 4-5 ganger før det er på topp kapasitetsmessig, så jeg forventer at jeg sikkert kan ta det dobbelte etterhvert.

Dette gjelder kanskje batteriet på mobiltelefonen din, men såvidt jeg har hørt gjelder det ikke batteriet på kameraet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...