Gå til innhold

Elektronisk ID som erstatter alle kort?

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, lurer jeg på hvorfor vi ikke har fått dette ennå? Det er jo noe av det enkleste vi kan få til i denne informasjonstekniske verden vi lever i.

Min visjon er som følger:

Staten sender ut et offisiellt elektronisk lesbart kort til alle borgere i dette landet, inklusive innvandrere og beboere som har oppholdstillatelse. Dette kortet har mulighet til å bli lest via RFID, vanlig magnetstripe og smartkortteknologi-som-jeg-ikke-husker-navnet-på.

Alle kort du har i pengeboka fungerer som et referansenummer i en stor database. Dette referansenummeret fungerer som ditt telefonnummer, personnummer osv...det er unikt.

Derfor mener jeg at det hadde holdt med kun ett kort. Når du oppretter en ny konto, behover du bare å oppgi personnummeret til banken, og så legger de inn referansenummeret i sin database, og du kan dra kortet i butikken bare timer etterpå. Dette kortet kan også brukes som adgangskort på arbeidsplassen, og som førerkort, og selvfølgelig som offisiell ID.

Det hadde vært morsomt å fått en liten debatt om hva du syns hadde vært bra eller dårlig med et slikt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha ett kort for alt, er som om alle skal bruke samme OS eller samme nettleser: mangel på variasjon gir en sårbarhet med katastrofale potensialer siden alle/alt da rammes.

Vi har hatt et sårbarhetsutvalg i dette landet, og de som bestemmer har passet på å ikke gjøre for mye av det som ble anbefalt de skulle gjøre, så en får håpe de da ikke innfører et slikt kort heller.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette høres skummelt ut.

Men kredittkort og vanlige ID-kort kan også misbrukes. Selvfølgelig må jo informasjonen beskyttes med en krypteringsnøkkel (kode), eventuelt fingeravtrykk eller liknende.

Jeg har i ettertid hørt at RFID kan kopieres fra avstand, derfor er vel ikke denne teknologien den beste. Forhåpentligvis kommer det noe en gang i fremtiden som er sikrere.

Lenke til kommentar

Fordelene med et slikt system er vel åpenbart, og man ser slik integrering allerede i form av betallingstjenester tilgjengelig via mobilnett og lignende.

Men på alle felt kan man fra erfaring si at det er farlig å trekke noe ut i det ekstreme. Ved å begrense bruksområdet for en ID-tjeneste begrenser man skadeomfanget om noe skulle gå galt. Det vil også være en fordel å bruke flere teknologier parallelt. Man vil da få da få en slags evolusjonsprosess der teknologier som ikke holder mål blir byttet, samtidig som ny teknologi kan testes innen en bestemt nisje.

Selve ideen om et universalt ID-kort er svært vanskelig å gjennomføre. For det første trenger man folks tillit til et slikt system. Videre må noen ville være villig til å ta ansvaret for systemet. Selv om det kan virke enkelt å utarbeide en løsning, vil kvalitetssikringen være alt annet enn enkel. Det er i tillegg en mengde konfliktområder å ta hensyn til: vil f.eks. en bedrift overlate adgangsteknologien til Staten?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke heller få en liten chip operert inn i hånleddet som funker på samme måte?

En som blir registrert via stråling.. elns?

Jeg tror sykehusene har litt annet å gjøre på enn å sy brikker inn i håndleddene på 4 500 000 mennesker.

Men ellers er det en god idé. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror sykehusene har litt annet å gjøre på enn å sy brikker inn i håndleddene på 4 500 000 mennesker.

Dette er jo noe de har gjort med katter og bikkjer i mange år nå, derfor kan man overlate en slik oppgave til veterinæren :!:

Smart idé forresten! Da slipper man å miste IDen sin, men så igjen er det umulig å snike seg bort, eller være anonym.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...