Gå til innhold

Spille skjerm. Crt eller lc`d?

csboy

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en skjerm. Den skal brukes til spilling. Det jeg lurer på, er om jeg burde gå får crt eller lcd. Hva er de forskjellige fordelene og ulempene. Jeg selv synes crt er best, men mange her på forumet sier at lcd er bedre. maxpris 3000. Plass er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker min post 5000 til å avvise ville rykter som efikkan tror på selv ;)

1. LCD har langt bedre billedkvalitet enn CRT. Bildet er skarpere, klarere og mer intenst enn det CRT noen gang kan tilby. LCD er også mer lyssterk (nb! går den over 300 nits er den etter min mening for lyssterk)

2: Når det gjelder pris får du idag en 19" CRT for ca 2000, du får en 17" LCD for det samme. Billedstørrelsen er "nesten" like stor.

3: Hvorfor er OLED så mye bedre enn LCD? Og hvorfor kommer dette snart?

4: Til spilleren er CRT å foretrekke, hvertfall i raske FPS spill. Dog er det en vanesak å spille på LCD, noe de fleste LCD spillerne kan fortelle deg. Flere av jeg kjenner til er ekstrem spillere som trives på sin LCD skjerm.

Så da er spørsmålet da har du lyst på en ekstremt god spillskjerm (CRT) eller vil du ha en meget bra spillskjerm som banker den CRT skjermen på alle andre områder? (LCD)

Lenke til kommentar
Bruker min post 5000 til å avvise ville rykter som efikkan tror på selv ;)

1. LCD har langt bedre billedkvalitet enn CRT. Bildet er skarpere, klarere og mer intenst enn det CRT noen gang kan tilby. LCD er også mer lyssterk (nb! går den over 300 nits er den etter min mening for lyssterk)

2: Når det gjelder pris får du idag en 19" CRT for ca 2000, du får en 17" LCD for det samme. Billedstørrelsen er "nesten" like stor.

3: Hvorfor er OLED så mye bedre enn LCD? Og hvorfor kommer dette snart?

4: Til spilleren er CRT å foretrekke, hvertfall i raske FPS spill. Dog er det en vanesak å spille på LCD, noe de fleste LCD spillerne kan fortelle deg. Flere av jeg kjenner til er ekstrem spillere som trives på sin LCD skjerm.

Så da er spørsmålet da har du lyst på en ekstremt god spillskjerm (CRT) eller vil du ha en meget bra spillskjerm som banker den CRT skjermen på alle andre områder? (LCD)

LCD har absolutt ikke bedre billedkvalitet en CRT. (ikke for å krangle) LCD bruker mindre plass og mindre strøm. Og ja, en LCD på f.eks. 15" er større en en CRT på 15", fordi på CRTer måles hele overflaten av billedrøret og en del blir dekt av kanten. Så i praksis kan du si at en CRT på 19" i virkeligheten er en 18". En ting du bør passe på er å stille opp nok Hz på bildet for å ungå flimring på bildet. Et av problemene med LCD er at pikselene er "faste" på skjermen, så om du kjører noen oppløsninger kan du risikere at størrelsen på pikselene på skjermbildet blir ulik.

OLED skal komme på markedet i løpet av dette året, men ingenting er sikkert. Slik jeg har forstått det, skal OLED for pcer være i masseproduksjon allerede. Det lureste er vel å kjøpe en CRT nå, og så bytte den ut med en OLED når de faller i pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
LCD har absolutt ikke bedre billedkvalitet en CRT. (ikke for å krangle) LCD bruker mindre plass og mindre strøm. Og ja, en LCD på f.eks. 15" er større en en CRT på 15", fordi på CRTer måles hele overflaten av billedrøret og en del blir dekt av kanten. Så i praksis kan du si at en CRT på 19" i virkeligheten er en 18". En ting du bør passe på er å stille opp nok Hz på bildet for å ungå flimring på bildet. Et av problemene med LCD er at pikselene er "faste" på skjermen, så om du kjører noen oppløsninger kan du risikere at størrelsen på pikselene på skjermbildet blir ulik.

OLED skal komme på markedet i løpet av dette året, men ingenting er sikkert. Slik jeg har forstått det, skal OLED for pcer være i masseproduksjon allerede. Det lureste er vel å kjøpe en CRT nå, og så bytte den ut med en OLED når de faller i pris.

Bullshit.

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Efikkan:

Enten er du blind eller så har du faktisk ikke sett en LCD vs en CRT.

Du burde lese denne:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8623

Legger til at alle grafiske skjermprodusenter nå har sluttet å produsere CRT (eizo, Nec, LaCie og Apple)

Tipper OLED tidligst på markedet i 2008

Siden du selv viser til denne artikkelen så kan du se på dette:

En rekke andre punkter kan kommenteres, som kontrast, fargegjengivelse, fargedybde etc. Mye faller faktisk her i fordel CRT, men det finnes LCD-skjermer som også overgår CRT-skjermer på de ulike områdene. Problemet med disse skjermene er at de ofte er meget bra på et område, mens de er svært dårlige på et annet område.
Lenke til kommentar

Uten å gå inn på fordeler og ulemper med crt vs lcd, hopper jeg heller rett til å anbefale lcd som spilleskjerm. Spiller selv en del, og hvis jeg MÅ være vanvittig kresen vil jeg si lcd kanskje ikke passer 100% til spill som C&C Generals, på grunn av måten man flytter seg over skjermen. Til FPS legger du faktisk neppe merke til det. Jeg anbefaler likevel lcd til alt, selv Generals. Du får vel bare prøve det selv for å finne ut.

Fordelen som lcd gir ved at bildet er 10 ganger klarere og bedre veier opp for det i massevis. Aldri i livet om jeg bytter tilbake til crt.

At lcd er kresen på skjermoppløsning tror jeg heller ikke du vil finne som noe problem, de aller fleste spill tillater oppløsninger på 1280x1024, men f.ex Generals gjør ikke det. Da ser du kanskje en ørliten cm svart stripe oppe og nede. Det er ikke no problem, og du legger vel bare merke til det dersom du vil krangle. Men ikke gjør det, spill heller spillet :!:

Så, gå for lcd da mann :yes:

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at en CRT har bedre kontrast, men pokker ta da mann man kan jo ikke se hva som er på skjermen om sola titter inn gjennom vinduet ;)

Dog er ikke kontrast alt her i verden, og siden jeg skrev den artikkelen er det viktig å påpeke at vi snakker om Grafiske CRT skjermer. Dette er tunge dyre jævler som et fåtall av brukerne sitter på. De fleste som går fra en billig CRT til en billig LCD syns at fargene er hundre ganger bedre på LCD.

Men dog skal jeg ikke argumentere mer, for du har sikkert fått deg med at jeg bare var skjermtester for hw i en lengre periode. Mye mulig at du har bedre peil enn meg...

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å påstå at CRT er bedre enn LCD, efikkan, for det er det altså ikke. Den tiden er over for lenge siden.

Tror nok at oivind_dahle kan litt mer om skjermer/skjermteknologier enn det du gjør. ;)

Jeg har testet mange CRT- og LCD-skjermer, og kan uten tvil konkludere med at LCD-skjermer definitivt overgår CRT-skjermer på de fleste områder.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

Angående OLED:

Les: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12785 og http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7524

OLED-paneler blir omtalt som å inneha alle fordelene til CRT-skjermene, parret med LCD-panelene, men uten noen av LCD-panelenes ulemper. I tillegg trenger ikke OLED-paneler bakbelysning. Dermed kan skjermene ta enda mindre plass i dybden enn LCD-baserte skjermer. OLED-paneler har også større lysstyrke, bredere innsynsvinkel og raskere responstid enn LCD-paneler.
Selskapet som lager 32 prosent av alle verdens OLED-skjermer, annonserer nå det første skrittet på veien, som er å produsere og markedsføre en 17-tommers dataskjerm med OLED-teknologi i løpet av 2005.

Samsungs 17-tommers prototype kjører en naturlig oppløsning på UXGA - eller 1600x1200. OLED-skjermen har lysstyrke på 400 lumen og samme strømforbruk som en 15-tommers LCD-skjerm. Skjermen skal vises frem på SID-konferansen på den 25. mai, og skal ifølge Samsung settes i produksjon i løpet av året. Dermed kan vi få den første OLED-skjermen til vanlige dødelige allerede neste år.

Lenke til kommentar

Samsung er den einsaste som ikkje har "innrømt" at OLED ikkje vil komme heilt enno.

Med tanke på at produsentene forsatt sliter med levetida til store Oled-skjermer, så er det vel ikkje heilt sansynleg at OLED er i vanleg salg og bedre kvalitet enn LCD før den tidsramma Øivind sett opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...