Wintermuthe Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hei, Har lest meg grundig opp på nettverk i dag men har noen spm som jeg er litt usikker på. Oppsettet mitt er som følger: Nexgentel <---> SpeedTouch 510i (ruter + modem) <----> 3Com 3CRWE51196 Wireless router <----> PCer på lokalt nett (stasjonære, bærbare ....) Mao. i oppsettet mitt er det 2 rutere: én i modemet i tillegg til 3Com. Begge kjører DHCP slik at IP adressene som SpeedTouchen (modem + ruter) sender ut er 10.0.0.2 som den "gir" til 3Com ruteren. 3Com på sin side "gir" ip adressene 192.168.1.x til maskinene på lokal nett. Alt fungerer veldig bra men jeg sliter virkelig med å få en FTP server til å kjøre. Har prøvd alt som gjelder firewall, port forwarding etc (holdt på i mange timer med dette) men kommer ikke i mål. Det synes dermed å være fornuftig å "fjerne" en av ruterne mine. Det gir to muligheter: 1. Gjøre NexGenTel SpeedTouch om til å kun fungerer som modem (mao. ikke bruke ruteren i denne men kun forwarde all trafikk til 3Com som dermed fungerer som ruter med DHCP og hele pakka) 2. Gjøre 3COM ruteren om til et aksesspunkt. Har dere noen tips til hva som er mulig / enklest / best av disse to løsningene og i så fall noen gode instruksjoner? Er det f.eks. nok å bare fjerne DHCP fra 3Com for å gjøre denne om til et aksesspunkt? Takk for all hjelp! Mvh. wmuthe Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) 2. Gjøre 3COM ruteren om til et aksesspunkt. Har dere noen tips til hva som er mulig / enklest / best av disse to løsningene og i så fall noen gode instruksjoner? Er det f.eks. nok å bare fjerne DHCP fra 3Com for å gjøre denne om til et aksesspunkt? Kjenner ikke denne 3Com-routeren, men de jeg har sett kan ikke omkonfigureres til aksesspunkt. En måte å omgå dette på, er å slå av DHCP-serveren og putte kabelen fra NGT-routeren i en av LAN-portene, i stedet for WAN-porten. Du bør i såfall sette fast IP-adresse på 3Com'en til en adresse i området NGT-routeren deler ut. Ellers vil du kunne få problemer med å konfigurere 3Com'en, da maskinen(e) dine får adresse fra NGT-routeren, som vil være i et annet subnet enn 3Com'en. Endret 5. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
brullebuss Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 2. Gjøre 3COM ruteren om til et aksesspunkt. Har dere noen tips til hva som er mulig / enklest / best av disse to løsningene og i så fall noen gode instruksjoner? Er det f.eks. nok å bare fjerne DHCP fra 3Com for å gjøre denne om til et aksesspunkt? Kjenner ikke denne 3Com-routeren, men de jeg har sett kan ikke omkonfigureres til aksesspunkt. En måte å omgå dette på, er å slå av DHCP-serveren og putte kabelen fra NGT-routeren i en av LAN-portene, i stedet for WAN-porten. Du bør i såfall sette fast IP-adresse på 3Com'en til en adresse i området NGT-routeren deler ut. Ellers vil du kunne få problemer med å konfigurere 3Com'en, da maskinen(e) dine får adresse fra NGT-routeren, som vil være i et annet subnet enn 3Com'en. Hei. Har selv en "3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps" som står etter en Netopia 3351 (NGT). Fungerer glimrende på 2 PC'er for øyeblikket med kabel. Gjorde som følger: Slo av DHCP i 3Com'en iht. bruksanvisning - koblet kabel fra Netopia'n inn i LAN port på 3Com'en - vips så ble 3Com'en til et acesspunkt Jeg har ikke gjort noe med adresser eller slikt - netopian gir ut adresser 10.0.0.x til de to som er på nett. Mulig jeg vært heldig men det funker for meg sålangt. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Hei.Har selv en "3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps" som står etter en Netopia 3351 (NGT). Fungerer glimrende på 2 PC'er for øyeblikket med kabel. Gjorde som følger: Slo av DHCP i 3Com'en iht. bruksanvisning - koblet kabel fra Netopia'n inn i LAN port på 3Com'en - vips så ble 3Com'en til et acesspunkt Jeg har ikke gjort noe med adresser eller slikt - netopian gir ut adresser 10.0.0.x til de to som er på nett. Mulig jeg vært heldig men det funker for meg sålangt. Er det ikke nettopp denne prosedyren jeg har beskrevet i min post? Greit du er ny i forumet, så jeg vil anbefale deg å lese det du svarer nøye. Du vil forøvrig få problemer med å konfigurere din 3Com hvis du ikke har endret IP-adressen på den. Har vært mange tråder om akkurat dette i forumet. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese retningslinjene og nettikette nøyere, spesielt i denne forbindelse quoting-reglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå