Gå til innhold

Er det vanskelig å bygge pc?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Det som kan være litt vankelig er å huske å koble til alle kablene og koble de rett. :p

CPU vifte-kabelen bør du sjekke før du starter opp for første gang, kanskje ikke så veeeldig farlig på dagens CPUer/hovedkort. De andre kablene er kanskje ikke så farlig om du glemmer siden de ikke kan få ødelagt ting.

(da gikk jeg til sengs zzZZZzzn000rth)

Edit: Kanskje det burde bli såtte opp en liste over viktige ting. Kanskje trådstarter kan oppdatere førsteposten sin med slike punkt fra tråden. Kan bli litt rotete for han og andre uvitende brukere dette.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg følte var mest stressende i starten, var CPU-vifta. Har som en tommelfingerregel at man ikke skal bruke overdreven kraft i sammenheng med teknologi, men i noen tilfeller, og da spesielt i CPU-vifte-installasjon er det nødvendig å bruke litt makt (og da mener jeg litt...) for å få på plass clipsene på hver side.

Lenke til kommentar
Det eneste som kan være litt tricky første gangen, er instilling av BIOS.

Stille klokka og dato?

Det kan hende man må velge hva man skal boote på da.

Så lenge du leser manualen til hovedkortet godt så skal det gå bra.

Stille klokka ja... hehe :!:

Tenker mer på hvilken boot-rekkefølge harddisk, floppy og cdrom skal ha.

Jeg bruker og sette opp: 1) floppy 2) Cdrom 3) harddisk.

Uten og boote Cdrom før harddisk, får du ikke installert windows på en blank harddisk.

(Det går med floppyboot og diverse jalla)

Mulig man vil endre på diverse onboard tull, som feks slå av onboard lydkort og LAN, hvis man har bedre installert som PCI.

(Da slipper du og installere drivere for noe du ikke bruker)

Hvis CPU ikke støtter ASPI 2.0, så må det slås av.

Sjekke Temperaturen i hardware-monitor, stille inn slik at maskina slår seg av hvis CPU-vifta ryker.

Stille inn så den slår seg av hvis den blir mer en feks 80 grader...

I hovedsak - Sjekk BIOS og still den inn slik den skal være FØR installasjon av Windows.

Det er mulig HT er avslått i bios... Installerer du Windows med HT avslått, må du installere på nytt etter du slår det på.

Lenke til kommentar

Hehe, her sier alle at "joda, det er kjempelett", og alle ramser opp alle mulige problemer du kan få. Hadde det vært meg, hadde jeg nok blitt litt skremt fra å bygge, men jeg slenger meg like gjerne på og sier at du kan oppleve at kjøleren ikke passer (hvis du ikke planlegger å bruke boxed-kjøleren). Det var det eneste problemet jeg opplevde da jeg bygget, vi fant ut at pga Otes-kjølingen på hovedkortet, fikk ikke den litt store kjøleren fysisk plass, så jeg måtte bruke den medfølgende boxed-kjøleren og solgte den andre til en kompis. Planlegger å kjøpe ny kjøler snart, for den jeg har nå bråker som et middels stort sagbruk... :(

Men siden du, som de fleste andre nå, sikkert går for boxed-kjøler, slipper du nok dette problemet... ;)

Lenke til kommentar

Slenger meg på og sier at bygging er lett, selv om jeg bare har bygd 5 stk. Du kan møte på noen småproblemer, men det er som regel ikke often man møter på store problemer.

Ellers er problemene man møter på første gangen at cpu-kjøler er hard å få på, det krever som regel litt makt for å få til. Ellers er minnebrikker avogtil litt vanskelig å få i. Du kan jo sjekke dette ved å åpne pc du allerede har, og ta dem ut og sette dem inn igjen. Så får du en liten forsmak.

Lenke til kommentar

Vel jeg har satt sammen en haug pc'er jeg også, mest amd og bare et par amd 64 til nå, mene det er rimelig rett fram. En ting som ikke er nevt her enda er hovedkortfestene (spacere) i toweret, det er viktig at du ikke monterer flere enn det skal være (vanligvis 9, noen ganger 6, kommer ann på bredda på hk du har). Om du monterer for mange så får HK kontakt på plasser det ikke skal ha det og fører som oftest til kortslutning/maskinkræsj. Og så er det viktig at du skrur de godt til om det er skrue spacere du har, så de ikke løsner når du skrur inn/ut HK.

Ellers så er det å følge fargekoder, ikke bruke makt (utenom på kanskje cpukjøler, men ikke for mye der heller) og være forsiktig.

Pc bygging er gøy!

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig vanskelig, og hvis man ikke har tålmodighet til å vente på svar i forumet (må ha svar nå!) så kan man finne mye rart på google og ask.com, spesielt hvis man skjønner engelsk. Det er som oftest noen andre som har lurt på det samme før deg.

Lenke til kommentar

Anbefaler aldri folk å bygge sin første pc uten tidligere erfaring med bygging, eller uten en person som kan hjelpe til å bygge osv osv.

Det er lett å velge feil del, sette ting feil, og gjøre små men fatale feil under bygging. Har nok av historier om tomsinger som har klart å gjøre de mest utrulige tingene.

Det beste er om man gjør dette de første gangene sammen med en som har gjort dette før.

Men det skal være sagt, det er enklere å bygge idag enn det var når jeg starta opp i gamle dager. Bruksanvisningene og tilkoblinger har blitt mye mer idiotsikkre.

De værste problemene idag er nok uforsiktighet med statisk elektrisitet, tilgrising med kjølepasta på el.komponenter, og knekking av kort fordi man bruker for mye makt når man monterer div ting, eller uforsiktighet med skrujern på kort osv.

Et annet moment som alle her glemmer. Support. Hva nå om noe ikke fungerer? Som selvbygger så må du selv finne feil, peke dem ut, og forklare hvorfor de ikke fungerer. Sender du inn komponenter du tilfeldigvis tror er feil på, så er det du som må betale frakt, og tid brukt for å sjekke ting hvis det skulle vise seg at den er frisk.

Ergo det kan bli dyrt, og det er her det er mange som driter på draget så det holder.

Igjenn, finn noen som har peiling og kan assistere deg i bygging, og hjelpe deg når ting går på tryne. Ofte så går disse personene fort lei.

Men det største problemet med "folk som har peiling på data" er at de ikke burde få lov å se på en data engang, fordi de ødelegger mer enn de gjør godt.

Jeg anbefaler å kjøpe en ferdig pc MED supportavtale. Dell er vel de beste på dette, men komplett skal vel ha bra ordning på dette også.

Men er man interessert i å lære om data så er bygging både interessangt og lærerikt, og man blir ikke ekspert uten å svi av noen maskiner. Men det er dyrt, tidkrevende, og til tider irriterende, og helt forferdeligt når du står der helt alene uten å skjønne pøkk. Jeg begynte selv med data for 13år siden, og hatt flere jobber med bygging og support, men så har eg hatt mange rundt meg med god peil.

Lenke til kommentar

ser ikke noen grunn til å la seg skremme. jeg er igrunn ganske fersk i pc-bygging, men ved de 3 pc'en jeg har bygd så har jeg ikke mødt på noen større problemer, det eneste jeg stusset litt på første gangen var tilkoblingene fra kabinettet til hovedkortet, men det fant jeg kjapt ut av ved å se litt i bruksanvisnigen til hovedkortet. stod greit forklart der.

hvis du føler at du kan mestre diverse andre ting som innbefatter å tenke logisk så tror jeg ikke det vil bli noe problem å bygge pc selv. Og hvis noe mot formodning

skulle gå feil så har du jo alltid forumet :thumbup:

lykke til

Lenke til kommentar

Enig med Larsemann har man tolmodighet, forsiktighet, evne til logisk tenkning og ikke minst gjør grundig research på forhånd og bestiller kvalitetskomponenter så går det sannsynligvis helt fint!

Selv bygget jeg min første PC så og si helt alene - uten tidligere erfaring annet en diverse små oppgraderinger som minne og skjermkort. Klart at det var endel ting jeg stusset på, og det var flere steder jeg kunne gjøre ting på ulike måter - men når jeg til slutt skulle trykke på powerknappen så fungerte alt, utenom diskettstasjonen, hvor jeg hadde plugget ledningen inn feil vei ^^

Men med litt selvtillit, pågangsmot og teknisk innsikt kommer du altså veldig langt! Du lærer mye når du holder på og det er morsomt. Ting kan gå galt, og det er disse man leser om - de som får ting til å fungere lager aldri en egen post om dette, så man kan få et skjevt bilde av situasjonen.

Har du lyst å bygge en egen pc - gjør det - hvorfor tenke på alt som kan gå galt i stedenfor alt som kan bli himmelsk - det er nå min filosofi :w00t: Og om ting går galt - den tid den sorg, antakelig blir det ikke aktuelt uansett ;)

Lenke til kommentar
Det jeg følte var mest stressende i starten, var CPU-vifta. Har som en tommelfingerregel at man ikke skal bruke overdreven kraft i sammenheng med teknologi, men i noen tilfeller, og da spesielt i CPU-vifte-installasjon er det nødvendig å bruke litt makt (og da mener jeg litt...) for å få på plass clipsene på hver side.

Enig her. Har ikke bygget så mange PCer, men jeg har tatt ut og inn en god del HKet av forskjellige kabinett. "PC bygginer er lett" stemmer så lenge det ikke er vanskelig :p

Det jeg mener er det kommer jo an på hva for PC man bygger. F.eks vannavkjøling som man må tilpasse for å passe i kabinettet, kabler som strekker seg på kryss og tvers og vifter som JEG synest var/er vanskelig å få på plass(klippsene på CoolerMaster Aero 7)

Et av mine problem ER å finne riktig vei på stikkerene til HK fra kabinettet. Lett å lese av i manualen hvor de skal stå, MEN hvilken vei har jeg aldri lest. Tenker da på Dioder da disse kun fungerer en vei da dioden fungerer som en eletrisk "ventil".

Lenke til kommentar

Jeg synes mange her har sagt nok fornuftige ting å passe på og ting man ikke skal gjøre, så jeg bare føyer til: Ta vare på innpakningen til komponentene! I det minste de anti-statiske posene, du vet aldri når du kan få bruk for det om du får problemer med noen av komponentene. Der jeg jobber er det veldig mange som kommer med RAM-brikker i plastposer, eller bare stappet rett ned i lomma, dersom de trenger mer av samme type, eller mener den er defekt. Det er faktisk mye bedre å pakke inn slike ting i papir enn i plast, pga. anti-statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...