x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hvordan setter jeg opp dynDNS på min dlink 624 ruter og får brukernavnet mitt eller domenet mitt der til å peke til min dynamiske ip? Har laget konto på dynDNS.org til nå. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Klikk på [ADVANCED]-tabben. Da får du et menyvalg på venstre side som heter DDNS. Legg inn DynDNS, domenenavnet du har valgt, samt brukernavn og passord hos DynDNS. Ruteren vil nå gi beskjed til DynDNS hver gang IP-adressen endrer seg, og DynDNS vil oppdatere sine DNS-servere slik at domenenavnet ditt peker til den nye IP-en. EDIT: I tillegg må du selvsagt sette opp NAT på de portene serveren bruker til å kommunisere med klientene. Endret 5. mai 2005 av hsiverts Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Klikk på [ADVANCED]-tabben. Da får du et menyvalg på venstre side som heter DDNS. Legg inn DynDNS, domenenavnet du har valgt, samt brukernavn og passord hos DynDNS. Ruteren vil nå gi beskjed til DynDNS hver gang IP-adressen endrer seg, og DynDNS vil oppdatere sine DNS-servere slik at domenenavnet ditt peker til den nye IP-en. EDIT: I tillegg må du selvsagt sette opp NAT på de portene serveren bruker til å kommunisere med klientene. Ja, forstår det slik jeg og, men jeg vet ikke hvordan jeg bestemmer/lager domenenavn. Hvor henne? På hjemme isdene til dyn dns og va blir det? Hvor lager jeg det? Eller er det det samme som brukernavnet? Hvordan får jeg domenenavn på dyndns og er tjenstene gratis der? Endret 5. mai 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Du må registrere domenet på sidene til DynDNS.org ja. Her er en link. Tjenesten er gratis, og du kan velge mellom en lang rekke domener, for eksempel .dyndns.org, kicks-ass.net, gotdns.com med flere. Hvis du velger å kalle domenet ditt x-ray-cat, blir altså det fulle navnet for eksempel x-ray-cat.kicks-ass.net Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Takk. Hva er wildcard? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Hvordan setter jeg opp NAt til dns'en da? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Du setter ikke opp NAT for dns, dette har ikke noe med dns å gjøre. Helt kjapt, hvis du skal kjøre en server bak ruteren må ruteren vite til hvilken lokal IP den skal sende forespørslene som kommer utenfra. Hvis det er en web-server du skal ha, holder det å NATe port 80. Ruteren har noe som heter Virtual Server, dette kan du bruke. Kryss av for Virtual Web Server (eller noe sånt) og skriv inn lokal ip til den maskinen som serveren kjører på (192.168.0.xxx). Husk også å endre brannmurinnstillinger både i ruter og lokalt på pcen så trafikken slipper gjennom Det finnes mange andre tråder om dette, får du ikke svar på spørsmålet ditt der foreslår jeg at du starter en ny tråd. Du har fått svar på det du spurte om i det første innlegget, ikke sant? Endret 5. mai 2005 av hsiverts Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Ok, for jeg leste noe om at jeg måtte sette porter som dns skal gå igjennom. Har i noen tilfeller brukt virtuell server for å sette opp innstillinger til p2p-program og et annet tilfelle med et annet program firewall. MEnte bare at jeg måtte velge port. Jeg bruker norton som software-firewall, men den retter seg vel ikke etter endringene jeg gjør i ruterfirewallen? Må jeg ikke sette en port i tillegg eller? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Du trenger ikke åpne noen porter for å få DDNS-funksjonen i ruteren til å fungere. Jeg regner med at du ikke har egen public ip-adresse til serveren din, men at hele nettverket har en felles adresse mot internett, tildelt av ISPen. Bak ruteren har du sikkert private adresser, som 192.168.0.110 osv. Når ruteren mottar en forespørsel fra en web-leser på port 80, må den vite hvilken pc i hjemmenettverket den skal sende denne forespørselen videre til. Derav NAT, Network Adress Translation. Du kan sette ruteren til å sende forespørsler på f.eks port 80 til en bestemt maskin, som kjører en webserver og kan svare på denne forespørselen. Dette menyvalget heter Virtual Server i din ruter. Norton retter seg ikke etter brannmuren i ruteren nei. Du må åpne port 80 i Norton-brannmuren også. Bruker port 80 som eksempel her, fordi jeg regner med at det er en web-server du skal sette opp. Dersom du vil sette opp ftp-server også må du åpne port 21 i tillegg. Det er riktig at du må åpne en port til hvis du skal KJØRE en public dns-server, men det regner jeg ikke med er aktuelt. Poenget med DynDNS er jo at alle de andre dns-serverne (som andre Internett-brukere sender sine queries til) skal oppdateres med ditt domenenavn=din IP hver gang du bytter IP. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Okey. Hovedgrunnen foreløpig til at jeg vil benytte meg av det, er er for at jeg skal få aktive mode i dc.. Når jeg setter opp webserver, er jeg ikke sikker på jeg skal ha skikkelig domene eller dns. Men hvis jeg har satt om domene og det i oppsettet til ruteren, er det da klart til bruk i f.eks. dc? Ikke noe mer ruteroppsetting eller noe? Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå