Gå til innhold

sperring av innholdssms?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at NetCom kommer til å starte relativt raskt med dette. Det som derimot er paradoksalt (og nesten litt komisk) er at operatørene gjør dette for å blidgjøre Forbrukerombudet og alle paranoide foreldre ute i Norge, samtidig som at *begge* operatørene tilbyr innholdstjenester på sine respektive WAP-sider... Vi snakker spill til 50,- på wap.netcom.no og wap.telenormobil.no!!

Lenke til kommentar
Uansett hva de tilbyr, så synes jeg det er bra at en slik tjeneste kommer!  Kundene har jo vlaget mellom å sperre disse for tjenstene, eller laste ned! Det er helt opp til de selv og helt frivillig! :yes:

Hmmm, jeg syns faktisk at det blir litt "dumt" å tilby dette. Kunden kan jo faktisk (utrolig nok) velge å IKKE kjøpe innholdstjenester... Er det noen som tvinger 14 år gamle jente å laste ned ringetoner? What's next? Utstyre barn med GPS m/innebygd elektrosjokk-sperre slik at de ikke kan gå på Narvesen for å kjøpe godteri?

Lenke til kommentar
noen som vet om operatører som tilbyr sperring av innholdssms..? dvs laste ned ringetoner/loger/spill osv osv

Talkmore tilbyr det som første operatør i Norge. Her er en pressemelding:

 

Pressemelding

09. mai 2005

 

Nå kan du sperre barnas mobiltelefon

 

Som første mobiloperatør i Norge, lanserer mobiloperatøren TalkMore en tjeneste som gir foreldre muligheten til å sperre barnas mobiltelefoner for rådyre innholdstjenester på SMS og MMS, samt Teletorg-tjenester.

 

 

Bekymrede foreldre har i lengre tid etterspurt en løsning som kunne gi foreldre mulighet til å begrense barnas bruk av såkalte ”overtakserte” SMS- og MMS-tjenester. Tjenesten lanseres i dag og foreldre som tar kontakt med TalkMore, kan nå få sperret barnas abonnement for bruk av denne type tjenester.

 

Tjenesten tilbys kostnadsfritt til alle TalkMore sine kunder.

 

Hvorfor har ingen lansert en sperretjeneste tidligere?

De store mobiloperatørene har hatt enorme inntekter på barns nedlasting av ringetoner, spill, bilder og avstemminger (f. eks ”Idol” eller ”Big Brother”) ofte uten å gi brukeren full informasjon om hva tjenesten kostet. Dette er en forkastelig forretningsfilosofi og vi stiller oss svært kritisk til de store operatørenes unnlatenhet med å lansere en slik sperretjeneste, sier Markedsdirektør Morten Ove Nilssen i TalkMore.

 

Sperretjenesten er en del av TalkMore sitt korstog mot å gi barn kontantkort.

Kontantkort er ”ran” av barn. Kontantkort er svindyrt og ”fordummende”.

Vi oppfordrer foreldre heller til å gi barna sine barn et forhåndsbetalt mobilabonnement uten månedsavgift, med svært lave ringe og SMS-priser og som gir brukeren løpende tilbakemelding på sitt forbruk (skaper bevisste mobilbrukere) og som kan skreddersys behovet til den enkelte bruker. På denne måten får kunden kontroll med sitt forbruk, men til en tredel av prisen når man sammenligner med Kontantkort, fortsetter Nilssen.

 

TalkMore var den første mobilaktøren i Norge som lanserte internettbasert mobiltelefoni, der kundene selv registrerer seg, selv velger hvilke tjenester de ønsker og selv sjekker sitt forbruk.

Nilssen mener TalkMore har truffet markedet perfekt med sitt internettbaserte mobilabonnement.  –Vi har ikke månedsavgift og ekstremt lave priser, kombinert med stort tjenestespekter for de som har behov for dette. Våre kunder betaler på forskudd og får full kontroll med utgiftene. Vi har tatt det beste fra vanlige mobilabonnement og fra Kontantkort og laget et nytt mobiltilbud som appellerer til en svært bred målgruppe, sier han og legger til at dette er den smarte måten å ha mobiltelefon. Nilssen mener det samme kommer til å skje innenfor mobiltelefoni som har skjedd innenfor bankverdenen.  – I dag bruker de fleste av oss nettbank og ingen vil vel tilbake til køene foran skranken i banken.  Våre kunder kommer både fra Kontantkort og vanlige mobilabonnement. Besparelsen utgjør ofte en sydentur i året, fortsetter Nilssen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Uansett hva de tilbyr, så synes jeg det er bra at en slik tjeneste kommer!  Kundene har jo vlaget mellom å sperre disse for tjenstene, eller laste ned! Det er helt opp til de selv og helt frivillig! :yes:

Hmmm, jeg syns faktisk at det blir litt "dumt" å tilby dette. Kunden kan jo faktisk (utrolig nok) velge å IKKE kjøpe innholdstjenester... Er det noen som tvinger 14 år gamle jente å laste ned ringetoner? What's next? Utstyre barn med GPS m/innebygd elektrosjokk-sperre slik at de ikke kan gå på Narvesen for å kjøpe godteri?

14 år gamle jenter som sjekker etter morsomme vitser, bilder og lignende (feks fra jamba), ser svært ofte ikke den lille skriften som sier at dette er et abonnement som koster jævli mye penger i måneden. Derfor er en sånn sperre som dette kjempelurt! :)

Lenke til kommentar
Uansett hva de tilbyr, så synes jeg det er bra at en slik tjeneste kommer!  Kundene har jo vlaget mellom å sperre disse for tjenstene, eller laste ned! Det er helt opp til de selv og helt frivillig! :yes:

Hmmm, jeg syns faktisk at det blir litt "dumt" å tilby dette. Kunden kan jo faktisk (utrolig nok) velge å IKKE kjøpe innholdstjenester... Er det noen som tvinger 14 år gamle jente å laste ned ringetoner? What's next? Utstyre barn med GPS m/innebygd elektrosjokk-sperre slik at de ikke kan gå på Narvesen for å kjøpe godteri?

14 år gamle jenter som sjekker etter morsomme vitser, bilder og lignende (feks fra jamba), ser svært ofte ikke den lille skriften som sier at dette er et abonnement som koster jævli mye penger i måneden. Derfor er en sånn sperre som dette kjempelurt! :)

Jeg forstår poenget - vil bare illustrere den dobbeltrollen operatørene har ovenfor kundene (tjene penger!!) og forbrukerombudet (vi er snille!!)...

Lenke til kommentar
Uansett hva de tilbyr, så synes jeg det er bra at en slik tjeneste kommer!  Kundene har jo vlaget mellom å sperre disse for tjenstene, eller laste ned! Det er helt opp til de selv og helt frivillig! :yes:

Hmmm, jeg syns faktisk at det blir litt "dumt" å tilby dette. Kunden kan jo faktisk (utrolig nok) velge å IKKE kjøpe innholdstjenester... Er det noen som tvinger 14 år gamle jente å laste ned ringetoner? What's next? Utstyre barn med GPS m/innebygd elektrosjokk-sperre slik at de ikke kan gå på Narvesen for å kjøpe godteri?

14 år gamle jenter som sjekker etter morsomme vitser, bilder og lignende (feks fra jamba), ser svært ofte ikke den lille skriften som sier at dette er et abonnement som koster jævli mye penger i måneden. Derfor er en sånn sperre som dette kjempelurt! :)

Jeg forstår poenget - vil bare illustrere den dobbeltrollen operatørene har ovenfor kundene (tjene penger!!) og forbrukerombudet (vi er snille!!)...

Er vel heller det at det kan få store konsekvenser å omgå vedtak fra forbrukerombudet. Sett det før, vil se det igjen.

 

Er jo sperringer på andre områder med f.eks youngtalk abonnement.

 

Netcom har også innført tjenesten "netcom hint" som helt gratis gir deg et hint når regingen din har passert en oppgitt grense. Dette har de gjort frivillig og taper faktsik også penger på det (ihvertfall direkte)

Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg ser det hvertfall, er hele ideen bak CPA - du kan jo ikke ha to store operatører som lager regler og regulerer resten av innholdsmarkedet gjennom CPA-reglene når de selv *også* skal selge innhold. Blir vel nesten som Tine som både regulerer og er aktør i markedet.

Lenke til kommentar
Talkmore tilbyr det som første operatør i Norge. Her er en pressemelding:

 

Pressemelding

09. mai 2005

 

Nå kan du sperre barnas mobiltelefon

 

Som første mobiloperatør i Norge, lanserer mobiloperatøren TalkMore en tjeneste som gir foreldre muligheten til å sperre barnas mobiltelefoner for rådyre innholdstjenester på SMS og MMS, samt Teletorg-tjenester.

 

...

Merkelig at talkmore påstår de er først i Norge. Pressemelding datert 9. mai, og NetCom har hatt det siden mars eller april...

 

Men det er jo flisespikkeri...

 

genialt for foreldre som vil slippe å få en overraskelse på regningen til de små, barn har jo en tendens til å ikke fortså verdien av sitt forbruk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Merkelig at talkmore påstår de er først i Norge. Pressemelding datert 9. mai, og NetCom har hatt det siden mars eller april...

 

sikker på at netcom har hatt det sien mars/april? finner ikke noe om det på sidene.. kordan bestiller man det i såfall?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
sikker på at netcom har hatt det sien mars/april? finner ikke noe om det på sidene.. kordan bestiller man det i såfall?

Jeg har hatt det siden april, gikk litt bananas på Mess TV for et par måneder siden, he he... oops

 

Ring kundeservie eller kundesenter heter de vel. Fikk det der jeg... Kan sikkert bestille det på MinSide også, tenker jeg...

 

J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...