Dan Hansen Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Hvis man installerer Linux eller *BSD på en boks, vil den da på noe tidspunkt spørre etter "installasjonfilene" àla Windows? Kan man isåfall legge filene på harddisken og få den til å hente dem derfra? Jeg planlegger å installere på en boks som skal stå uten diskettstasjon eller cd-rom (dette fjernes etter installering av designmessige årsaker) - vil dette bli et problem? Er det mulig å overføre en image av en harddisk med Linux eller *BSD til CD for så senere å "dumpe" denne over på en ny harddisk i en maskin med tilsvarende konfigurasjon? Jeg har kikket litt på SmoothWall som en ruter/brannmurløsning, finnes det noen øvre grense på antall brukere man kan kjøre gjennom denne? (har ikke funne noe info om det på hjemmesiden deres). Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 ...ingen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Du vil ikke bli spurt om å sette inn cd'n, men om du skal installere enkelte programmer så kan du mangle enkelte moduler, disse kan ligge på installasjon cd'n, men du finner de på nettet. Det er mulig noen av disse nye 'brukervennlige' distroene maser etter cd, ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 ...måtte bare hente opp denne nå som Langbein er her :razz: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Quote: Den 2002-07-11 19:55, Dan Hansen skrev:...måtte bare hente opp denne nå som Langbein er her :razz: Så jeg kan mobbe Windos litt mer, kanskje :smile: Neida så lenge du har installert de pakkene du vil ha, vil du ikke trenge cd'en igjen. Som nevnt over kan du jo hente filer fra nettet også. Faktisk har Windos også skjerpa seg på dette, det var jo helt håpløst i Win9x, måtte putte inn cd'en stadig vekk. Sikkert noe de gjorde for å pisse off pirater som ikke hadde brent egen cd så måtte de låne cd'en på nytt og på nytt. Men ulempen er jo at det er kjipt for betalende kunder også, for ikek å snakke om firmaer hvor man må løpe rundt til ørten pc'er og installere. Men Win2000 og XP har de fiksa på dette, endelig. Når det gjelder begrensninger i SmoothWall så er det nok ikke koda inn noen begrensninger hvis det var det du tenkte på? Men til et virkelig stort nettverk kan det jo hende man bør satse på en hardware-basert ruter/firewall, eller ihvertfall ha en kraftig maskin til dette. Ikke bruk en gammel 386 ihvertfall, litt kjipt om den blir flaskehalsen :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 Hehe Tanken var å bruke dette kabinettet til den lille fil/printserveren og som liten ruter/brannmur. Her blir det satt inn minimalt med hardware pga støy og kjøling og jeg hadde tenkt at den skulle kjøre uten floppy og cd-rom. Operativsystemet blir sannsynligvis SlackWare eller FreeBSD (venter stadig på software ) på fil/printserveren - og SmoothWall på ruter/brannmuren (såsant jeg ikke finner ut at SlackWare egner seg bra til det også) Ihvertfall så kommer jeg til å teste disse os'ene på denne maskintypen. Videre hadde jeg tenkt å bruke dette kabinettet til litt "større" greier. Denne løsningen er egentlig et kraftig serverkabinett for montering i rack og kan her kan jeg installere alle typer standardkomponenter etter eget ønske. Da skulle den vel kunne matche selv de kraftigste ruterne/brannmurene også både på funksjonalitet og pris. (Hvis man ser bort fra de aller tyngste da - med hardwarebasert IPsec og VPN osv) Har litt tro på dette prosjektet så jeg beklager at jeg plager dere med "dumme" spørsmål, men når jeg blir like mektig og rik som Bill Gates så er det jo moro for dere å kunne fortelle barnebarna at dere kjente meg da Lenke til kommentar
lif Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Jeg oppgraderte mandrake (fra 8.1 til 8.2) ved hjelp av diskett (hd.img) Jeg mountet alle iso imagene og kopierte hele alt innholdet til en egen partisjon. Bootet disketten og instalerte hele dritten fra HD (Grunnen til at jeg gjorde det er at cdrom'en min er på bare 4x) Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: lif skrev (2002-07-12 03:21):Jeg oppgraderte mandrake (fra 8.1 til 8.2) ved hjelp av diskett (hd.img)Jeg mountet alle iso imagene og kopierte hele alt innholdet tilen egen partisjon. Bootet disketten og instalerte hele dritten fra HD(Grunnen til at jeg gjorde det er at cdrom'en min er på bare 4x) Jeg skriver "make all" så ordner OS'et mitt resten. FreeBSD henter ned kildekoden via CVS, kompilerer og installerer alt. Jeg blir spurt om jeg vil overskrive, beholde, eller merge konfigfiler. Fordelen med å kompilere selv er at man har full kontroll til å sette "flag", for bla. optimalisering til CPU (Mandrake hadde Pentium optimalisering som sin greie tidligere). Man velger om man ønsker "bleeding edge" (current) eller "stable" (som for tiden er 4.6). På "stable" er det kun mindre oppdateringer, som bugfikser og sikkerhetsfikser. For å holde installerte programmer oppdatert holder det med denne komandoen: "make ports && portupgrade all" Da vil f.eks. X og KDE bli oppdatert på samme måte som OS'et. Farvel til "glibc" og "kernelpatch" (og *.dll) helvete. Alt dette kan selvfølgelig gjøres "remote" via ssh. Til den første installasjonen bruker man to disketter, resten hentes via Nettet (man kan bruke disketter, tape, cd, ftp, nfs, diskpartisjon mm.). Dan! Det er på tide at du kaster deg ut i dette, og forsøker deg på en installasjon. Du kommer helt sikkert ikke til å bli skadet, og kommer helt sikkert til å lære mye mer enn å bare spørre på forumet her (kombinasjon av forum og "hands on" er sikkert det beste). Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-12 14:14, Gopp skrev:Dan! Det er på tide at du kaster deg ut i dette, og forsøker deg på en installasjon. Du kommer helt sikkert ikke til å bli skadet, og kommer helt sikkert til å lære mye mer enn å bare spørre på forumet her (kombinasjon av forum og "hands on" er sikkert det beste). Jada, klar over det. Har allerede bestilt FreeBSD fra USA (venter og venter) - jeg har også vært en tur på Narvesen og handlet Linux-magasiner for hundrevis av kroner og skal en tur til bokhandleren og kjøpe Linux for Dummies eller hva de nå har der nede. Hardwarebiten er også på plass og blir bestilt iløpet av helgen eller begynnelsen av neste uke (trenger noen småjusteringer først). Saken er at jeg er grundig. Kanskje litt for grundig, men på den måten unngår jeg å gå i noen fallgruber. Regner vel med å begynne de første testinstallasjonene også nå i helgen, men problemet har sålangt vært at jeg som tidligere nevnt er ganske ny på dette. Derfor har jeg latt vær med å prøve noe som helst før jeg har blitt sikker på hva jeg burde teste først - og hvorfor. Men som sagt, hardwaren er sjekket ut OK, softwaren er sjekket ut OK, så nå skal det bare settes sammen på en fornuftig måte. PS: Faktisk ganske morsomt dette her :razz: Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-11 20:05, Langbein skrev: Quote: Den 2002-07-11 19:55, Dan Hansen skrev: ...måtte bare hente opp denne nå som Langbein er her :razz: Så jeg kan mobbe Windos litt mer, kanskje :smile: Neida så lenge du har installert de pakkene du vil ha, vil du ikke trenge cd'en igjen. Som nevnt over kan du jo hente filer fra nettet også. Faktisk har Windos også skjerpa seg på dette, det var jo helt håpløst i Win9x, måtte putte inn cd'en stadig vekk. Sikkert noe de gjorde for å pisse off pirater som ikke hadde brent egen cd så måtte de låne cd'en på nytt og på nytt. Men ulempen er jo at det er kjipt for betalende kunder også, for ikek å snakke om firmaer hvor man må løpe rundt til ørten pc'er og installere. Men Win2000 og XP har de fiksa på dette, endelig. Når det gjelder begrensninger i SmoothWall så er det nok ikke koda inn noen begrensninger hvis det var det du tenkte på? Men til et virkelig stort nettverk kan det jo hende man bør satse på en hardware-basert ruter/firewall, eller ihvertfall ha en kraftig maskin til dette. Ikke bruk en gammel 386 ihvertfall, litt kjipt om den blir flaskehalsen :smile: Alle som "tjyvkopirte" win9x og skulle installere viste vel trikset med å legge win9x katalogen på disk og så installerer derifra? (Slipper å bruke cd i det hele tatt.. samt windoze finner "sourcen" sin selv) For STORE nettverk.. med MYE traffik.. 300+ klienter, 90-100+Mbit er det kanskje nyttig med en egen dedikert hardware router/firewall ifra de store leverandørene, men for det meste under vil en brukbar pc duge fint. Dog.. buggete drivere/hardware kan fort ødelegge nattesøvnen for stressede admins =) -Dante Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-12 14:14, Gopp skrev:FreeBSD henter ned kildekoden via CVS, kompilerer og installerer alt. Hva hvis serveren ikke er tilknyttet internett da? hvordan løser man det? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2002 *bumpetibump* Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 Etter noen måneder tar jeg meg den frihet å hente denne opp en siste gang ... :smile: Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg får ta å svare litt jeg da:) Freebsd vil _kun_ spørre etter installasjonsfiler hvis du ver den om å installere noe og kun hvis du installerer noe som følger med i utgaven. Du kan velge i sysinstall hvor den skal hente filene fra: http://koseklump.mindbits.org/~zerge/bsd.JPG Det er altså fullt mulig å legge en BSD release på harddisken og konfigurere systemet til å bruke den. Hvis du installerer fra portstree'et er det også mulig å legge inn alle filene på forhånd, men dette vil kreve ganske mye plass. Da må du kopiere alle filene fra "ftp://ftp.no.freebsd.org/bsd/unix/FreeBSD/ports/distfiles/" til "/usr/ports/distfiles/" Håper dette svarer på spørsmålet ditt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå