Solow Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Mplayer låser seg helt ved åpning, blir svart, og jeg må bruke tvungen nedstegning. MP3 filer kan jeg spille av i Totem og Rhytmhbox, men WAV filer får jeg nå ikke spillt av i Ubuntu. I FC3 hadde jeg ikke problemer med MPlayer. Fulgte ubuntuguiden ved installasjon av MPlayer og codecs. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Kvifor bruke MPlayer til slikt uansett? Du køyrer GNOME sant? Kan vere ESD-lydserveren sperrar lydkortet. Du vil få melding om det når du opnar MPlayer frå terminal. Kva med: mplayer -ao esd <fil> ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Kvifor bruke MPlayer til slikt uansett? MPlayer fungerer til alt bruker selv MPlayer til alt av lyd og bilde. MPlayer har ikke så god støtte for ESD/aRts så jeg anbefaler at du bruker ALSA's dmix. Lenke til kommentar
kiios Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 står ikke WAV får "Windows Audio Video" da? jeg bruker bare mp3 så jeg vet egentlig ikke så mye om WAV Lenke til kommentar
franksun Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 noken som vet kvifor eg ikkje får til og spela ifrå to lydkjeldar på samme tid? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Fordi lydkortet ditt ikkje har støtte for hardware-mixing (dvs kun ein kilde om gangen). Det er vanleg å bruke ein lydserver til å software-mixe lyden. Applikasjon 1 > Lydserver > Lydkort Applikasjon 2 GNOME, KDE eller anna? Kva for applikasjonar er det snakk om? Eg har ca. alle applikasjonane mine satt opp mot ESD, som er ein lydserver. Du kan også ta ein kikk på ALSA sin dmix. Endret 5. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Solow Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Trenger å åpne WAV filer siden talemeldinger fra min telefonsvarer kommer på e-post. Bruker ESD som multimediasystem for lyd. Prøvde å skifte til ALSA og fikk feilmeldingen "Feil under oppsett av testrør for «ALSA - Advanced Linux Sound Architecture»" under test. Kjører ubuntu med Gnome ja. Hva annet kan jeg åpne WAV filer med? Helix/RealPlayer, Totem, XMMS og Rhytmhbox fungerer heller ikke for WAV-filene. Prøvde mplayer -ao esd <fil> fra terminal. Resultat: ingen lyd solow@shuttlex:~$ mplayer -ao esd /home/erlend/fm004.wav MPlayer 1.0pre6-3.3.5 © 2000-2004 MPlayer Team CPU: Advanced Micro Devices Athlon MP/XP/XP-M Barton (Family: 6, Stepping: 0) Detected cache-line size is 64 bytes CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 1 3DNow2: 1 SSE: 1 SSE2: 0 Compiled for Debian. Linux RTC init error in ioctl (rtc_irqp_set 1024): Ikke tilgang Try adding "echo 1024 > /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq" to your system startup scripts. Opening joystick device /dev/input/js0 Can't open joystick device /dev/input/js0 : Ingen slik fil eller filkatalog Can't init input joystick Setting up LIRC support... mplayer: could not connect to socket mplayer: Ingen slik fil eller filkatalog Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control. Playing /home/erlend/fm004.wav. Cache fill: 0,01% (90 bytes) Audio file detected. ========================================================================== Trying to force audio codec driver family libmad... Opening audio decoder: [imaadpcm] IMA ADPCM audio decoder AUDIO: 16000 Hz, 2 ch, 16 bit (0x10), ratio: 8126->64000 (65,0 kbit) Selected audio codec: [imaadpcm] afm:imaadpcm (IMA ADPCM) ========================================================================== Checking audio filter chain for 16000Hz/2ch/16bit -> 16000Hz/2ch/16bit... AF_pre: af format: 2 bps, 2 ch, 16000 hz, little endian signed int AF_pre: 16000Hz 2ch Signed 16-bit (Little-Endian) [AO ESD] latency: [server: 0,28s, net: 0,00s] (adjust 0,28s) AO: [esd] 44100Hz 2ch Signed 16-bit (Little-Endian) (2 bps) Building audio filter chain for 16000Hz/2ch/16bit -> 44100Hz/2ch/16bit... Video: no video Starting playback... A: -0,3 (00.-2) ??,?% 0% Exiting... (End of file) Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det er et topic om noe lignende på ubuntuforumet Det er hvertfall en liten howto der, kanskje den hjelper deg litt på vei? =) Lenke til kommentar
Solow Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Har funnet ut at nå virker ikke MPlayer i det hele tatt. Hverken på den stasjonære og på den bærbare. (ubuntu på begge) Får ikke spillt av hverken lyd eller video. Følgende pakker er installerte: mplayer-386 1:1.0-pre6-0.3ubuntu6 mozilla-mplayer 2.70-1ubuntu1 mplayer-fonts 3.5-2 Har gstreamer installert og w32codecs alle siste versjon ifølge Synaptic Bruker ikke Marillat og backports nå, det ble en del tull med avhengigheter. (off topic: hvordan søker jeg etter installerte pakker via konsoll?) Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Hvis du har puttet alle w32codecs i /usr/lib/w32 og så instalerer totem-xine, vil du kunne spille alt i totem. Et par pakker fjernes da automatisk. Men det skal være sånn. I konsolle blir dette: apt-get install totem-xine Edit: Enig i at du kun bør bruke ubuntu-repository, for at det ikke skal bli krøll. Det aller meste ligger der. Kun noen få "toppnivå" pakker jeg måttet instalere med dpk, max fem. Alt du trenger for lyd og bilde er der utenom w32codecs. Endret 6. mai 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
Solow Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg fikk til å spille av WAV filene i Totem etter totem-xine installeringen. Takk skal du ha! Men jeg fikk ikke til å spille av .WMV i Totem(selvfølgelig må forsvaret legge ut infovideoer i dette formatet) Skjønner ikke hvorfor MPlayer er helt død, fulgte oppskriften fra ubuntuguiden. Skal prøve å fjerne alle pakkene til MPlayer og installere de. Hvor mange er det og hva heter de? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Hvis du har puttet essential codec'ene direkte under /usr/lib/win32/ skal det funke, Alle må vel ha leserettigeter til de og. Eventuelt kan du prøve å legge inn alle codecsene i ~/.gnome2/totem-addons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå