Ratleto Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hvordan opplever dere samtalekvaliteten på IP-telefonen deres? Jeg er ikke helt fornøyd. Jeg vet det neppe kan være like kjapt som vanlig telefon, men når jeg snakker i IP-telefon, er det som å snakke med folk i USA i gamle dager... Forsinkelse på ca. 1 sekund eller mer (virker i alle fall slik), og kvaliteten på lyden er mye dårligere enn på mobiltelefon. Jeg har QOS på adapteret, og alt er koblet rett slik at QOS skal fungere som det skal. Jeg har 1824/384-linje fra NGT. Nesten sånn at Skype har bedre kvalitet... Må jeg ha det slik, eller er det muligheter for forbedring? Og hva må jeg evt. gjøre for at kvaliteten skal bli bedre? Har snakket med IP24, og fikk tips om å sette G.711A-Law på alle 5, og Frame Size, G711A til 60 ms. Dette hjalp kanskje litt, men ikke mye. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Liten bump. Ingen som vil si noe om sin erfaring med IP-telefoni? Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Jeg har også fra IP24 og det er og har vært bra kvalitet på samtalene. Eneste problemet jeg hadde helt i starten var et forferdelig ekko når jeg ringte fra pc'n. Det viste seg fort at jeg ikke hadde huket av for mikrofon (under record) på lydkortet. Når det var gjort var lyden upåklagelig. Når jeg fikk adapteret (Jensen) var det bare å plugge i og snakke i vei. Endret 15. mai 2005 av Pusern Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hei. Jeg har Telio ip telefoni. Er godt fornøyd med kvaliteten. Ligger vel en plass mellom mobil og fasttelefon i kvalitet. Har tildelt 80kbs begge veier til IP adapteret (sipura). Har ikke router med QoS, så benytter fast begrensning v.hj av netlimiter på PC. Ikke en optimal løsning, men den gir hvertfall god kvalitet på IP telefon. Det er litt forsinkelse på IP telefoni, men ikke særlig merkbart siden det ikke er ekko. Har snakket mye på satelitt-telefoni før og det er mye verre der enn på ip tfn. Har lest at ikke alle QoS fungerer godt. Hvis du KUN kjører IP telefoni bør kvaliteten bli bra. Er den fremdeles 'dårligere enn mobiltelefoni' ville jeg klaget til leverandøren. Lenke til kommentar
whom Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Har Telio jeg også og fornøyd med kvaliteten, men hvis du har en liten linje, ikke satt noen begrensninger og begynner å laste opp, da blir telefonen helt ubrukelig. la7dfa: Jeg har også netlimitet, men ikke fått tatt det i bruk. Det du gjør, er å sette maks upload og download for pcen, slik at du vet at det alltid vil være 80\80 for Telio? Ville isåfall vært noe mer praktisk med QoS, da linjen ikke reserveres, men Telio blir førsteprioritet og "stjeler" de 80\80 bare når samtalen pågås... Så lurer på om jeg ikke må skaffe en router med denne funksjonen ja... btw. Noen som vet om en billig og god router (trenger ikke Wlan) som fungerer godt til formålet? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Netlimiter: Start med å måle hastigheten på linjen din (opp og ned) her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=91179 Hvis du f.eks får 1000kbs nedlasting og 300kbs opp, så har du 920/220kbs disponibel i tillegg til ip telefonens 80/80. For å beregne max opp og ned (i netlimiter), så må du sette den til 920:8 og 220:8 for å få antall kiloBytes. Dvs 115 og 27,5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå