Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny trådløs router, hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei.

Som sagt skal familien gå til anskaffelse av en ny trådløs router. Vi har fra før et gammelt SMC aksesspunkt som fungerer dårlig. Vi har en nextgentel router, men vil etter hvert få LYSE bredbånd og vil da ha glede av en router. I mellomtiden vil vi bruke den nye trådløse routeren som aksesspunkt.

 

Hvilken trådløs router bør jeg velge?

Jeg har lest litt tester og ser meg intressert i D-Link. Noen kommentar?

 

Takker for anbefalinger og svar.

 

Edit: Pris ligger rundt 700-800kr

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leser om at flere av routerene har en eller flere "WAN" porter. Kan noen si meg hva dette er :hmm:

 

Edit: Jeg har funnet to mulige kandidater, D-Link DI-624 og Linksys WRT54G.

Etter hva jeg ser er disse trådløse routerene temmelig like ut. Hvis noen vet om ulikheter gjerne gi meg beskjed om hva som er forskjellig.

Takk :thumbup:

Jeg har både D-link DI-624+ og Linksys WRT54GS. Begge fungerer godt og kjører hvert sitt WLAN hos meg. D-linken er enklere å sette opp første gang, med veiviser og det hele. Linksysen er mer tilferdsstillende etterhvert som du blir vant til å drifte, langt flere konfigurasjonsmuligheter feks sendestyrke osv. I tillegg finnes det mange som leverer firmware til den som forbedrer ytterligere mulighetene. Det er Linux i bunnen på den (åpen kildekode).

Lenke til kommentar

D-link er egentlig meget bra, problemene ligger som regel i feil oppsett fra kundens side.

 

108Mbit er bare tull, det første man bør gjøre på en slik router er å slå av denne Super G modusen slik at den kjører på 54mbit..

 

Hvertfall om man bor i ett nabolag med flere andre som har trådløse routere.

 

Man bør også finne utav hvilke kanaler eventuelle naboer bruker, og holde seg unna disse.

 

På trådløse routere skal man egentlig holde seg til følgende kanaler, 1, 6 og 11.

 

 

Om man kjører en router som d-link på 108 mbit så opptar man nesten hele frekvensbåndet noe som gjør at den minste forstyrrelse fra tv'er, trådløse telefoner osv, gjør at nettet blir ustabilt.

 

 

Og DI 624 er bedre enn DI 624+. DI 624+ har også muligheten for å kjøre på 22mbit standarden, noe DI 624 ikke har..

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...