the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 da var dagens opdatering. den lekker men det skal jeg prøve å fikse på jobben i morgen. den lakk faktisk i det hulllet som jeg ikke hadde skrue i. grunnet den Jæ**a gjengetappen som knakk. får bare prøve å slå den ut igjen Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 er ikke sikkert hva kan en sånn være hvert? får vel skrike etter Skrue på den der Vanskelig å si hva en slik blokk kan være verdt. Det finnes sikkert noen liebhabere som godt kan tenke seg å betale endel, bare som en slags affeksjonsverdi. I praksis kan du neppe forlange mer enn250 til 350 flis for en slik, forutsatt at den fungerer godt. Det får vi vel høre etterhvert. De blokkene jeg sjøl har produsert, har jeg tatt 300 penger for. Noe mer får jeg nok ikke tiltross for at de ligger helt i toppskiktet hva ytelse angår. (ubeskjedent sagt kanskje, men fler enn meg har jo bekreftet det). Når man da fort vekk bruker minst 15-20 timer på å lage en slik blokk, som jeg gjør, så blir det ikke rare timebetalinga. Lenke til kommentar
the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 enig med deg der skrue. blir vel mer som en hobby sak, en blir ikke rik på det nei. tror jeg kommer om jeg skal lage bare blokker til nær kjente Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Synd med den lekkasjen da. :-( Legg på litt mer tetningsmasse rundt hullet uten skrue, og fyll hullet også. Tror du vil få problemer med å knuse en så liten gjengetapp som sitter fast i et så bløtt materiale som aluminium er. Du risikerer jo å ødelegge hele herligheten. Lenke til kommentar
the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 saken er et jeg knuser den å setter in M4 løsgjenger isteden jeg vil liksom ikke sette noe jokk-mokk det siden det kan gi etter Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Er det mulig å lage et hakk i tappen og skru den ut? du har kanskje tenkt på dette fra før ? Lenke til kommentar
the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Er det mulig å lage et hakk i tappen og skru den ut? du har kanskje tenkt på dette fra før ? vel det er en 4 mm så den er veldig liten kan tenke med navet er en 2,6 mm stort å et hull der i det herda materialet er umulig men jeg finner nok på noe eller så dreiier jeg et lokk til Faen(biiip!!!) jeg bruker epoksy lim jeg, når jeg tenker meg om Endret 26. mai 2005 av the animal Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Epoxy-lim? Hmm, har du ikke tenkt på at det av og til kan være greit å demontere blokka? Jeg ville for min del ha brukt silikon. For husk; Det er ikke limets styrke som tetter, men snarere konsistens og smidighet. Sistnevnt egenskaper kan absolutt være gode å ta med seg, ettersom det gjerne er litt "liv" i aluminium ved temperaturforandringer. I dette tilfellet små riktignok, men likevel........ Lenke til kommentar
the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Epoxy-lim?Hmm, har du ikke tenkt på at det av og til kan være greit å demontere blokka? Jeg ville for min del ha brukt silikon. For husk; Det er ikke limets styrke som tetter, men snarere konsistens og smidighet. Sistnevnt egenskaper kan absolutt være gode å ta med seg, ettersom det gjerne er litt "liv" i aluminium ved temperaturforandringer. I dette tilfellet små riktignok, men likevel........ nei ikke sånt jeg lager en "fake" skrue som jeg limer på hullet på bunnen. da vil jeg enda ha muligheten å ta blokken fra hverandre orker bare ikke tenken på all den pussingen igjen Endret 26. mai 2005 av the animal Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Like fordømt ville jeg brukt silikon. Epoxy har ingenting i det hullet å gjøre. Sier ikke dette for å være storkjefta nå, men jeg har nå engang fuska litt i faget en stund. Og da tenker jeg ikke bare på dryppende vannblokker. Lenke til kommentar
the animal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Like fordømt ville jeg brukt silikon.Epoxy har ingenting i det hullet å gjøre. Sier ikke dette for å være storkjefta nå, men jeg har nå engang fuska litt i faget en stund. Og da tenker jeg ikke bare på dryppende vannblokker. oki da hører jeg på deg. da prøver jeg først å slå den ut en gang til, hvis det ikke hjelper så tettes det med Silikon da har jeg prøvd iherdig å få ut den tappen uten hell så da prøver jeg å tette meg silikon når jeg kommer hjem Endret 27. mai 2005 av the animal Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Sorry hvis det blir litt for mye off-topic her nå:Hvis både kobberblokka og aluminiumslokka er koblet til (huskontakt-)jord, evt. en av dem, blir aluminiumen "spist" opp da da? Vil ikke bli noe problem, da 1 fase ikke kan lade noe batteri og fordi det er vekselstrøm. Hvis du hadde kobla til + og - på kobber og aluminiumsblokka, må det såpass skittent vann til for at det skal gå galt at vannet uansett hadde ødelagt begge blokkene. Har aluminiums ender på vanntanken min og eneste jeg har sett, er hvitt belegg på aluminiumet, ingen slitasje. Endret 28. mai 2005 av Yngvejos Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Tror nok du misforstår litt nå, Yngvejos? Skal forsøke å forklare litt nærmere: Om du ser for deg kobber og aluminium som hhvis + og - på et batteri, så vil jordingspunktet, forutsatt at begge metallene er elektrisk tikoblet punktet, representere en 100% kortslutning. Forutsetningen er da at væsken / vannet fremtrer som en elektrolytt, dvs er strømledende. En saltvannsoppløsning vil f.eks i en slik situasjon være "katastrofal" ettersom den da vil bidra til en ionevandring mellom kobber og aluminium. Resultatet vil da selvsagt være at kobberet til slutt vil få et belegg av aluminium, som et resultat av at aluminiumen gradvis blir "spist opp" av ionevandringen. Litt enkelt forklart kanskje? Men det er faktisk akkurat samme prinsippet som anvendes ifbm fornikling / forkromming av ulike deler og materialer. Det som jeg imidlertid sterkt vil påpeke, er at vannet i et normalt vannkjølingsoppsett ikke er i stand til å lede strøm av betydning. Når man samtidig har en viss avstand mellom materialene man her snakker om, så er en slik mulighet så langt ut i det blå som en romferd til planeten Pluto..... Endret 28. mai 2005 av Skrue Lenke til kommentar
the animal Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) da er blokken testen. men der er ikke så veldig bra resultater da Idle er ca en halv time etter at pcen er startet Load er etter en halv time med spilling. testen ble gjort på en A64 3500@ 2,1Ghz 230*9 på standar volt AC couplex Idle CPU: 44 GPU: 38 HK : 40 Load CPU: 54 GPU: 44 HK : 47 ALUblokk IDLE: CPU: 37 GPU: 34 HK : 35 Load CPU: 58 GPU: 43 HK : 35 får vel lage en i kobber så får jeg se hva det blir Endret 30. mai 2005 av the animal Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hm, det kunne vel vært bedre ja. Men loadtemp-forskjellene er jo ikke så hakkende gale? Det som imidlertid er litt merkelig, er at forskjellene i idle går i alublokka´s favør? Forskjellen mellom idle og load er også påfallende stor, for alublokka´s del. 21grader er litt vel mye, i den grad man kan stole på det da. Og nå tenker jeg ikke på deg , men programmet som registrere temps.... Forskjellene kan også ha sammenheng med flere ting: -Montering av blokka. Det som er ganske kritisk er at man bare har to fester for denne. Det jeg i alle fall har opplevd, er at det kan lønne seg å eksperimentere litt med tilstrammingen av fjærene, dem imellom. Der er ikke alltid like, så forsøk i alle fall å vekselvis stramme / slakke en av de, for å se om du opplever noen forskjell i temperaturen. Hvor plan er blokka? Det som er svært viktig når kontaktflaten mot varmesprederen er såpass stort, er at i alle fall blokka er så plan som mulig! Demonter og remonter flere ganger også, slik at du kommer frem til et gjennomsnittstall til slutt. Ellers kan jeg jo trøste deg med at jeg hadde temp-forskjeller på 8-10grader idle / load på samme CPU, før jeg fjernet varmesprederen. Jeg vil i alle fall mene at den har skylda for at tempdifferansene blir såpass store som de blir. Lenke til kommentar
the animal Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 blokka er i allfall plan det skal jeg banne på men kan prøve litt med demontering og monteringer i morgen kveld så skal jeg komme med nye tall om jeg rekker det ja glemte å si at Radiatoren er en BlackIceExtreme III med 3 papst vifter som går på 5v (sound of silence) takker for meg å god natt alle sammen Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hehe, tviler vel egentlig ikke på at den er plan! Det ble nærmest nevnt som et viktig poeng i forbindelse med montering på en varmespreder. Forsøk gjerne å montere flere ganger ja, det kan av og til gi uventede resultater. Du har jo en real radiator! Da bør ikke vanntempen bli så høy heller, om du har en noenlunde levelig romtemperatur. En sak jeg ville forsøkt, er å redusere anlegget mot varmesprederen. Det høres kanskje litt rart ut, men om du har mulighet til å dreie av ytterkant av bunnen litt, slik at du sitter igjen med en konsentrisk sirkel på ca 30mm, så kan det hende at dette hjelper! Det er ikke nødvendig å dreie av mer enn 1/10mm eller deromkring. Da vil du få et litt høyere flatetrykk mellom varmespreder og kjøler. Noe som kan forbedre varmeoverføringen, der du trenger den mest! Faktum er, at selve kjernen under varmesprederen er svakt buet, og har derfor typisk best anlegg i senter av varmesprederen. Det kan være vel verdt et forsøk, tror jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå