Gå til innhold

vannblokk av Animal (FERDIG) da ern testet


Anbefalte innlegg

Sorry hvis det blir litt for mye off-topic her nå:

Hvis både kobberblokka og aluminiumslokka er koblet til (huskontakt-)jord, evt. en av dem, blir aluminiumen "spist" opp da da?

Teknisk sett er det en viss risiko for det ja.

Men en vesentlig forutsetning for at dette skal "virke", er at vannet imellom kobber og aluminium er ionisert, dvs i stand til å lede (galvanisk) strøm.

 

Ettersom kobber og aluminium befinner et stykke fra hverandre på den galvaniske skalaen, så vil en slik sammenstilling gi en "batterieffekt", vel og merke under ovennevnte forutsetninger.

En enkel måte å ionisere vannet på, er å ha oppi litt salt. Da kan det gå så det riktig freser, om metallene er nær hverandre i saltvannet.

 

Men hvem i svarte har salt i vannet da? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uff, nå må det snart bli slutt på disse "galvaniske" advarslene.

Man skal være særdeles uheldig om det i det hele tatt skjer noe som helst!

Forutsatt at man bruker rent / destillert vann tilsatt en skvett frostvæske, så kan du bruke den blokka så lenge du gidder!

beklager, men jeg sier bare min mening.

 

personlig ville jeg _aldri_ brukt aluminium i mitt system, eller metaller av mindre edelhet enn kobber. er kanskje jeg som overdriver det mer enn det er i real life, men jeg vil heller være 100% sikker..

Lenke til kommentar
beklager, men jeg sier bare min mening.

 

personlig ville jeg _aldri_ brukt aluminium i mitt system, eller metaller av mindre edelhet enn kobber. er kanskje jeg som overdriver det mer enn det er i real life, men jeg vil heller være 100% sikker..

Meninger skal man selvsagt ha lov til å ha.

Men spranget derfra, til å mer enn antyde at de som måtte benytte aluminium i kombinasjon med kobber i sine systemer, dermed risikerer at blokka smuldrer bort, er etter min mening litt drøyt.

Man bør vel helst ha et visst belegg for å legge ut slike påstander?

 

Sjøl kan jeg faktisk si at jeg har det, ved at jeg i flere år har benyttet slike konstellasjoner av blokker i mine kjølesystemer, endatil har jeg laget flere blokker i kombinasjonen alu og kobber! Altså med direkte metallisk kontakt mellom alu og kobber.

Den aller første CPU-blokka jeg lagde, ble produsert i mars/april i 2001. Denne blokka hadde kobberbunn, og alu topp og nipler. Blokka har inntil nylig vært i kontinuerlig bruk av en av forumbrukerne her, inntil vedkommende oppgraderte til et A64-system.

Hadde galvaniske tæringer vært et uttalt problem, så tror jeg nok at man forlengst hadde fått problemer med en 4-5 års gammel blokk!

 

Og bare for ytterligere å presisere, det er slett ikke den eneste blokka jeg har laget, i en slik kombinasjon.

I tillegg har jeg benyttet "alle tenkelige" kombinasjoner av kobber / alu / messing i hhvis blokker, radiatorer osv, uten at dette noengang har gitt problemer med galvaniske tæringer.

 

Jeg tør påstå, utifra de erfaringene jeg sitter med: Problemet med galvanisk korrosjon i en slik sammenheng er STERKT overdrevet, forutsatt at man bruker rent vann i systemet.

 

Din tur, Diablito2k....

Lenke til kommentar

min frykt kommer vel fra "skrekk" historier jeg har hørt fra folk med f.eks swiftech blokker (som er blokker med kobber bunn og alu topp) hvor hele insiden av toppen er smuldret, vannet forrurenset o.l

 

jeg kan jo si at jeg personlig ikke har noen erfaring med galvanisk korrosjon, men utifra historier jeg har hørt og det jeg har lært på skolen så holder jeg meg unna å blande metaller i systemet..

Lenke til kommentar

Jo, selsagt finnes det skrekkhistorier.

Og om man er riktig uheldig med kvaliteten på spesielt aluminium, gjerne i kombinasjon med "surt" vann, så kan det nok oppstå situasjoner.

Men holdt opp imot de meget begrensede til felle som finnes eller kan dokumenteres, vil i alle fall jeg fortsatt betrakte muligheten som svært liten.

Skolelærdom skal man ikke kimse av, det er fornuftig å forholde seg til denne på en respektfull måte.

Men la meg trekke frem et annet eksempel da, selv om det kanskje ikke er voldsomt relevant.

I f.eks en bilmotor finnes omtrent alle kombinasjoner av metaller, inkludert kobber og aluminium.

I så måte vil jo den fremstå som et eldorado for galvaniske tæringer!

Men faktum er, at det ytterst sjelden oppstår situasjoner hvor galvanisk tæring er et problem.

Samtidig er det viktig å tenke på, at nær sagt alle motorprodusenter foreskriver en viss mengde glykol eller tilsvarende korrosjonshindrende midler i kjølesystemet.

Oppriktig talt, jeg tror the animal ganske trygt kan montere blokka si i maskinen, selv om det finnes både kobberadiator og andre blokker av kobber i systemet.

Lenke til kommentar

vet nå at tråden har sklidd litt ut men det er greit for her er det en UPDATE

 

da gjorde jeg som du skrev skrue jeg åpnet mer inne i blokken for at vannet skal renne rundt kantene av rillene.

 

men da kommer det vel til bildene:

 

FØRST den blokken jeg postet først etter 2 timer med grinding

bilde8.JPG

bilde9.JPG

 

så til kremmen :thumbup:

 

måtte nesten få en liten speil effekt på toppen

bilde10.JPG

 

jeg vet at det ikke ser så bra ut bak grunnet mangel på en skrue men det har ikke noe å si.

jeg klarte å knekke en gjengetapp i den å fikk ikke knust den for å få den ut :cry:

 

men sånn ble den bak

bilde11.JPG

 

så for all del si hva dere mener!

 

får nesten ikke lyst å teste den, har mer lyst å ha den på veggen :dribble:

Lenke til kommentar
*Bøye seg i støvet*

Heelt nydelig! Henge den på veggen? Er du rusk mann! Få den nå på plass i maskinen da, så får vi se hva den er god for!

Tipper den er fullt på høyde med det meste, det er i alle fall hva jeg vil tro! :thumbup:

får se hva jeg rekker i helgen :D

 

må nesten trykk teste først, for å se om silikonen holder

Lenke til kommentar
men jeg kommer til å ta en 24t test for det

 

 

Nesj, hvorfor det?

Om ikke blokka lekker etter 10minutter´s test, så vil den neppe gjøre det senere heller.

Lekkasjer "opparbeider" seg sjelden. Om det skulle være grunnlag for lekkasje så vil det raskt vise seg, _før_ ti minutter er gått.............

 

Edit: Bannord i quote. :p

Lenke til kommentar

Ser super ut den blokka di. Glem ikke å poste når du får testet den.

 

Kommentar til galvanisk korrosjon nevnt over:

Størrelsen på de ulike materialene spiller normalt også en stor rolle. Det går fint å henge opp en takrenne i blikk med kopperspiker, men prøv ikke det motsatte! Altså dersom man skulle finne på å feste en veldig liten alu.nippel til en stor koppertank ville det kanskje gå dårlig.

 

Det er også avhengig av at det materialet som er øverst i spenningsrekka er utsatt for et miljø der det i utgangspunktet vil korrodere. Ellers vil jo ikke "offeranoden" ha noen grunn til å "ofre" seg...

 

Var vel nok OT. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...