Gå til innhold

Hvor skaffer jeg BIOS - (Lynnedslag)

Per_Jak

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter nattens lyn og torden er det svart skjerm. Når jeg slår på maskinen. Ingen Power On selftest meldinger eller beep - allikevel fungerer soft power-off (etter 4 sek.) Jeg mistener at det er BIOS som har tatt kvelden. Har forsøkt å resette BIOS ved å ta denne ut av sokkelen. Må nesten forsøke ny BIOS før jeg går på et nytt (eller brukt) hovedkort.

Har noen noe tips på hvor jeg kan få tak i en ny BIOS, - evt. reprogrammert den jeg har (hvis den er OK). Leste en plass på disse sidene om en ekstra BIOS som kunne fungere som backup - ser ut til å være en god ide, men kunne ikke finne noe forhandler i Norge på dette. Kjenner noen til dette?

Ellers døde selvfølgelig telefonen også, så jeg har ikke så veldig lyst til å måtte ringe ITButikken i danmark på mobil....

Takker for svar og innspill ....det haaaaaster...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er BIOS chippen din som er ødelagt kan den reddes, men metoden er noe tungvinn...

Du tar ut BIOS chippen fra ditt hovedkort, finner en kan som har samme kortet som deg, peller ut hans BIOS når strømmmen er på(!) og setter inn din. Deretter flasher du chippen.

BIOS brikker tåler å bli satt ut og inn når strømmen er på.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke internt modem, men jeg er koblet til UPC-kabel med nettverkskort. Jeg ser allikevel at LED for linkpuls på switchen ikke lyser grønt som den skal når kortet kommuniserer med switchen. Frykter derfor at også nettverkskortet er dødt.

Lenke til kommentar

Hvis biosen kan lese fra stasjon a: Så skal det være mulig å flashe biosen på nytt. Hvis du har Awardbios så kan du laste ned et flasheprogramm fra Abit til Abit KG7 HK som automatiserer flasheprosessen. Lag en bootbar floppy og kopier filene fra Abit på denne, så renamer du "bin" filen til ditt hk så det matcher Abit's "bin" fil og erstatter den som ligger på floppy'en. Da kan du boote opp på denne og trykke space til det slutter å lyse i floppystasjonen.

Når det gjelder en ekstra biosbrikke så finner du det her: http://www.eksitdata.com/_uk/index.asp

Lenke til kommentar

Det hadde vært et KJEMPETIPS hvis maskinen ville boote - men det vil den ikke. En for-programmert RD1 BIOS Savior ville vært tingen hvis dette kunne ordnes raskt, men Eksitdata har tydeligvis ferie fram til 21. juli - er det ingen i Norge som tilbyr dette ?

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at bios brikken har tatt kvelden pga lynnedslag. Prøv å fjerne alle pci kort og unødvendige kort.

I tordenvær er det strømforsyning, skjerm og modem/nettverkskort som ryker.

Hovedkortet kan også få seg en smell, men det kan ikke testet ut før du har fått den opp.

[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-07-11 14:07 ]

Lenke til kommentar

Nei, det lyser ikke i floppystasjonen. Alle vifter drar i gang, det lyser i power knappen. Power knappen fungerer med soft off - (etter 4 sek. er ikke det styrt fra BIOS mon tro ?). Det kommer INGEN pip fra høyttaleren, skjermen er helt sort.

Lenke til kommentar

JIIIIPIIII!

Takk for alle inspill - jeg var nesten på vei i butikke for å legge noen lapper på bordet for et nytt hovedkort.

Det siste svaret på forumet gjorde at jeg tok ut alle kortene, og voila - så fungerte alt. Da var det bare å sette inn ett og ett kort til jeg fant det som forårsaket feilen - NETTVERKSKORTET!

Gjett om dagen er reddet - puhhh

Takk til alle som svarte - Per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...