Gå til innhold

Hjelp til Powershot Pro1

Anbefalte innlegg

Jeg har ett power shot pro 1 kamera som jeg driver å lærer meg. Problemet mitt er at når jeg laster inn bildene og åpner de i Photoshop er de bare på 180 Dpi, samme hvordan oppløsning jeg har på kameraet mitt. Hva gjør jeg galt? Jeg skal ta noen bilder som skal på en Diplom, derfor må jeg ha minimum 300 Dpi.

Håper noen kan hjelpe meg

Mariann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei

Les artikkelen, så skjønner du!

DPI er dots per inch. Har du noen gang sett et kamera som har dots istedenfor pixler..????

Oppløsning= Pixler

Utskrift= Dots

Og forøvrig: Jeg har fått publisert bilde på forsider med 150DPI/4MP, i magasiner i salg, så det er BS at det er nødvendig med 300DPI for gode utskrifter. Ihvertfall når man snakker om størrelser rundt a4. Jeg betviler sterkt at en diplom skal skrives ut i særlig større enn det.

Lenke til kommentar
Nei

Les artikkelen, så skjønner du!

DPI er dots per inch. Har du noen gang sett et kamera som har dots istedenfor pixler..????

Oppløsning= Pixler

Utskrift= Dots

Og forøvrig: Jeg har fått publisert bilde på forsider med 150DPI/4MP, i magasiner i salg, så det er BS at det er nødvendig med 300DPI for gode utskrifter. Ihvertfall når man snakker om størrelser rundt a4. Jeg betviler sterkt at en diplom skal skrives ut i særlig større enn det.

DPI er punkter per tomme. Så det spiller ingen trille for kvaliteten om bildet er på A4 eller 18 x 18 meter for den sakens skyld. Tettheten blir lik uansett. Så det du skriver;

"så det er BS at det er nødvendig med 300DPI for gode utskrifter. Ihvertfall når man snakker om størrelser rundt a4"..... dette er vel BS......

Dette blir jo det samme som å si noe som; Det holder med ett strøk maling... men bare om du maler 10 kvadrat...... Holder det med ett strøk så spiller det selvfølgelig ingen trille om du maler bare en stol eller om du maler et helt hus.

F828

Lenke til kommentar

Dette med maling var jo faktisk en god forklaring om jeg må få lov :)

Pixler = hvor mye maling man har

DOTS = hvor tykt man smører på

Så har man kun 1 liter maling blir det begrenset hvor mye man får malt før det skinner igjennom og kvaliteten blir dårlig... :w00t:

F828

Lenke til kommentar
Tviler på at du gjør noe galt. Det er bare ikke vanlig at bilder kommer med 300 dpi rett fra kamera. Du kan endre dette i photoshop, sjekk f.eks her:

Så da kan man bare forandre på denne Dpi og da blir bildet bra til å trykkes på en diplom?

Den Akam art var veldig bra, takk for tipset :yes:

Mariann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...