ShAvAnO Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Hvorfor prater mange av dere om 2010? Det sto jo ikke noe årstall i artikkelen. Jeg tror nok 100GB kan bli en realitet allerede neste år i mobiler i prisklassen 8-10.000kr og som er ennå større enn SE P900 for å få plass til en 1,8" harddisk. Nei, seriøst, det gjør ikke det. Har du sett en 1,8" harddisk? Tenk på størrelsen på en mobiltelefon. Tror du at du kan få plass til en 1,8" harddisk i den? En 1,8" harddiskplass ville gjøre mobiltelefonen minst like stor som en Nokia 9500, og enda bredere. Og hvor mange er det som gidder å kjøpe så store telefoner? Der er nok noen, men det er absolutt ikke noe massemarked for slike enheter. Tenk så på hvor mye strøm en slik harddisk krever. De må enten putte i et abnormt batteri, og øke størrelsen ytterligere, eller godta at enheten har ekstremt dårlig batterilevetid. Selv om det er fullt mulig å konstruere en mobiltelefon med en 1,8" harddisk er det ytterst tvilsomt om noen mobilprodusent i det hele tatt vil lansere et slikt produkt. Det blir for dyrt, stort, og markedet er for lite. I håndholdte PCer som Ipaq og Palm, kanskje, dersom produsentene tror at brukere vil kunne leve med den økte størrelsen. En slik enhet må nødvendigvis bli betydelig tykkere og tyngre enn dagens håndholdte PCer. Mitt tips er at fremtidens minne i mobiltelefoner vil være basert på flash-minne. Ikke bare tar det mindre plass enn en harddisk, det krever også mye mindre strøm. I tillegg er det sikrere. Men siden flash-minne foreløpig ikke har de kapasitetene det snakkes om her, må vi nok vente noen år på 100GB. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) ShAvAnO: Flash koster alt for mye. 100GB flash koster i størrelseorden 80.000 kr per i dag og prisen forventes ikke å synke drastisk de nærmeste årene. 1,8" harddisker koster i dag ca 2000kr for 60GB. Neste år blir nok prisen 2000kr for 100GB. Det sier seg selv at stort flashminne ikke blir et alternativ på svært mange år. Så valget står egentlig ikke mellom flash eller harddiskbasert digert minne i telefonen. Det står mellom bittelite flash-minne eller diger harddisk, begge til en fornuftig pris. Det er samme valget man står ovenfor når man velger rene mp3-spillere. Man kan også få mellomløsninger med 1" harddisker og 2-6 GB. Neste år blir det sikkert 5-10GB på 1". Det med at man trenger et enormt batteri stemmer heller ikke. iPod har f.eks ikke så enromt batteri, men varer likevel en god stund, og folk synes ikke den er for stor for lomma. Harddsiken trenger jo ikke spinne hele tiden heller. Kun når den brukes aktivt, og med bruksmønsteret jeg skisserer: Transportabelt lagringsmedie, så kan disken ofte forsynes med strøm fra USB-porten. (USB leverer 2,5W og ingen 1,8" harddisker bruker over dette under load) Om 3 år tipper jeg folk flest tenker "Ååå.. så gammeldags" om adskilte mp3spillere og mobiler. Så godt som alle mobiler vil ha mp3spillere, de bittesmå mobilene med flash og kanskje 1GB minne, de vanlige med kanskje 10GB 1" harddisk, og de store med 100GB og 1,8" harddsik. Personlig kommer jeg nok til å sikte meg inn på en mobil med 1" harddisk i løpet av 2006 for å få grei lagringskapasitet, lang batteritid ved mp3-avspilling, til en pris som ikke er alt for høy. (helst under 2500kr). Muligens SonyEricsson siden de trolig kommer med USB-port. Endret 6. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Ja, hva ellers?Med MP3 spiller, kamera, spill, Symbian så synes jeg ikke noen GB blir overkill; 100 GB kan faktisk være relativt praktisk, for nå kan mobilene ta over for minnepinner/ZIP disketter og andre portable lagringsenheter... Bedre enn å gjøre som meg; og drasse på en 300 GB harddisk, med en strømforsyning på størrelse med en 3230 - i esken. Da sier jeg for min del heller 'Ja' til en mobil med såpass mye minne. Så rik du må være da. (så du fjerna en smiley ) Jeg skjønner poenget ditt. Nå er ikke jeg av den typen som bruker mobilen til mp3. Ikke pleier jeg å ta så mange bilder heller, ikke at bilder tar så veldig mye plass. Og S60 programmer tar ikke så mye plass heller. Men det er klart at det mange andre som har behov for det. Simen1: mobiltelefoner i 8-10k klassen? Det var dyre greier. Kan vel hende at det kan ta litt tid før 100GB blir en realitet for mobiltelefoner. Bare se på 2.5" harddisker som er å finne i bærbare pcer. Største man får tak i nå er 100GB, og 120GB ble lansert for ikke så lenge siden. Endret 6. mai 2005 av MrBlueJack Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Jepp, 100GB-modellene blir nok å ta over for dagens toppmodeller med PDA-funksjonalitet ala P900 og nokias PDA/mobil-kombinasjon. 1,8" harddisker er allerede 60GB, altså halvparten av hva 2,5" disker er. Neste år er det ventet 2,5" disker på 160-200GB så jeg ser ikke bort i fra at 1,8" også kommer opp på 100GB i løpet av 2006. Mobiler med 5-10GB 1" harddisk kommer sikkert i prisklassen 2500-5000 kr neste år. Resten blir vel flashbaserte, trolig med 128MB til 2GB og en pris på 1000-4000kr i løpet av 2006. De 100GB som Nokia prater om her er nok garantert de absolutte toppmodellene i toppserien. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 ShAvAnO: Flash koster alt for mye. 100GB flash koster i størrelseorden 80.000 kr per i dag og prisen forventes ikke å synke drastisk de nærmeste årene. Det var akkurat det jeg sa. Flash-minne har ennå ikke mulighet for å oppnå så stor kapasitet. Men at prisen ikke kommer til å synke tror jeg ikke noe på. Noen som husker prisen på et 1GB CF-kort for to år siden? 1,8" harddisker koster i dag ca 2000kr for 60GB. Neste år blir nok prisen 2000kr for 100GB. Det sier seg selv at stort flashminne ikke blir et alternativ på svært mange år. Så valget står egentlig ikke mellom flash eller harddiskbasert digert minne i telefonen. Det står mellom bittelite flash-minne eller diger harddisk, begge til en fornuftig pris. Ikke bittelite akkurat. 5GB flashminne er fullt mulig i dag til en overkommelig pris. Poenget mitt er at harddisk i en mobiltelefon aldri kommer til å bli en realitet, bortsett fra i helt spesielle enheter med helt spesielle bruksområder. Folk flest liker små mobiler skjønner du. Det er samme valget man står ovenfor når man velger rene mp3-spillere. Man kan også få mellomløsninger med 1" harddisker og 2-6 GB. Neste år blir det sikkert 5-10GB på 1". Det med at man trenger et enormt batteri stemmer heller ikke. iPod har f.eks ikke så enromt batteri, men varer likevel en god stund, og folk synes ikke den er for stor for lomma. Harddsiken trenger jo ikke spinne hele tiden heller. Jepp, mp3-spillere funker greit med harddisk, fordi folk ikke forventer at en mp3-spiller er så liten som en mobiltelefon. En mp3-spiller trenger dessuten ikke så stor plass til elektronikk, skjerm og tastatur, og den trenger ikke bruke strøm til GSM-signalet, til å lyse opp skjermen, og til å holde programmer gående. med bruksmønsteret jeg skisserer: Transportabelt lagringsmedie, så kan disken ofte forsynes med strøm fra USB-porten. (USB leverer 2,5W og ingen 1,8" harddisker bruker over dette under load) Transportabelt lagringsmedie blir i tilfelle en funksjon for PDAer, ikke for mobiltelefoner. PDAer er allerede så store at små harddisker kan få plass uten å øke størrelsen altfor mye, og en PDA har et mer PC-lignende bruksmønster slik at det kan forventes at PDA-brukere vil ha bruk for en slik funksjon. Det kan selvsagt tenkes at det kommer PDA/mobil-hybrider som også kan brukes som transportabelt lagringsmedie, men det blir avanserte produkter på linje med Nokia Communicator og SE P900, for dyre og altfor store for mannen i gata. Det er også faktisk slik at det bare er en svært liten del av dagens mobilbrukere som vil ønske seg, eller ha bruk for, en slik funksjon. For PDA-brukere derimot vil det være midt i blinken. Om 3 år tipper jeg folk flest tenker "Ååå.. så gammeldags" om adskilte mp3spillere og mobiler. Så godt som alle mobiler vil ha mp3spillere, de bittesmå mobilene med flash og kanskje 1GB minne, de vanlige med kanskje 10GB 1" harddisk, og de store med 100GB og 1,8" harddsik. Jepp, dedikerte mp3-spillere får nok hard konkurranse framover. Mobiltelefoner med mp3-spiller er jo allerede ganske utbredt, men husk at alle foreløpig bruker flashminne. Om det kommer mp3-telefoner med harddisk vil de være for svært spesielt interesserte som er villige til å leve med størrelsen. De vil være altfor store til at de fleste vil finne dem attraktive. Kan sammenlignes med N-Gage i dag. De fleste synes den er for stor og klumpete, og de har ikke bruk for spillefunksjonen. Men for de som ønsker å spille er den selvsagt perfekt. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 S60 ting kan fort ta mye minneplass kan jeg av erfaring fortelle deg MrBlueJack... Størrelsen blir nok heller et litt mindre problem: De som ser fordelene vil nok kunne ofre 10-20ccm, de som ikke ser fordelene vil nok ikke være villige til å ofre det Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Skjønner egentlig ikke vitsen med 100GB lagringsplass på en mobil. (min mening) Jeg som ikke klarer å fylle opp mitt 2 mb minne på min T610 ... Endret 7. mai 2005 av MacCy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Skjønner egentlig ikke vitsen med 100GB lagringsplass på en mobil. (min mening) Jeg som ikke klarer å fylle opp mitt 2 mb minne på min T610 ... Eier du en ekstern harddisk? en USB minneplugg? En mp3spiller? Eller kunne du tenke deg noen av delene? Hvis du kan svare ja på ett av spørsmålene så ser du fort at 2MB kan bli alt for lite i et kombiprodukt. Jeg har også en T610, og nøyer meg med det til jeg kan få en telefon billig nok som tilbyr store fordeler fremfor min. K700 liker jeg ikke siden den er både stor og ikke tilbyr noe ekstra for meg (Kameraet er like ubrukelig til å ta foto med som på T610, mp3-spilleren har alt for lite minne, minnet kan ikke økes, radio bruker jeg ikke, og telefonen er større og har dårligere batteritid). Men nå jeg får en telefon som er like flat som T610 med minst 256MB til mp3 eller minst 5GB til flytting av data, eller et ok kamera (2-3 Mp + autofokus og blitz) til ca 2500kr så skal jeg kjøpe ny telefon. Jeg venter... Lenke til kommentar
simerix Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Fordi Simen1 at i 2010 vil verdens flytrafikk fordoble seg. Da vil det nok gå samma veien med en rekke andre ting, feks datautsyr. Derfor har jeg store forventninger til år 2010 Endret 8. mai 2005 av simerix Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Fordi Simen1 at i 2010 vil verdens flytrafikk fordoble seg. I forhold til i dag?? Det tviler jeg sterkt på. Dessuten er det ingen logisk sammenheng mellom mengde flytrafikk og behovet forlagringskapasitet på mobiler. Skjønner ikke helt hva du skal fram til.. (var det en spøk?) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Klart vi vil få bruk for slike kapasiteter med tiden. husker godt vi kjøpte ny PC med enorm harddisk, den var på hele 80 MB!!! Trodde aldri vi kunne fylle den halveis engang. Et par år etterpå hadde jeg problemer med en alt for liten 40 GB harddisk. Med bildefiler og mp3'er i den størrelsen vi har nå er 100GB i overkant av hva de fleste vil ha bruk for, men med høyere kvalitet vil behovet stige ytterligere. 100GB er bare begynnelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg