Gå til innhold

pc100 sdram og amd xp

Gurd

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit KT7A v1.3 hovedkort med en Duron 1Ghz cpu.

Har lyst å oppgradere til en XP1800+.

Problemet er at jeg etter et dårlig råd fra Komplett Data kjøpte 100mhz sdram og ikke 133 mhz som jeg hadde tenkt til, noe som gjør at jeg må kjøre fsb på 100MHz.

Er det noen mulighet for å kjøre fsb på 133MHz og minnet på 100MHz på dette kortet?

Er det eventuellt en mulighet å kjøre prosessoren på FSB100Mhz og en multiplier på 7,5? (Vet at jeg da må låse opp prosessoren)

Er dette en brukbar løsning ytelsesmessig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig så fremt hovedkortet støtter så høye multipliere. Du må ihvertfall låse opp XP'n ved å koble sammen L1-broene. KT7A har vel ikke større multiplier enn 14, så du får en XP1600+(1,4Ghz) men med meeeeget lav minnebåndbredde. Du rett og slett struper den XP'n :sad:

Men om du merker en så avsindig ytelsesforbedring er vel nokså tvilsomt, ihvertfall om den Duron'n din har en Morgan kjerne(har ikke alle Duron på 1GHz+ Morgan-kjerne?). Tror ikke den oppgraderinga er verdt alle pengene og eventuelle problemene du kan få ved å låse opp XP'n ... En XP koster vel 850-900kr nå, men for 10-20% økning er det liten vits mener jeg, spesielt når du ikke har så mye penger å ofre på prosjektet(om noe skulle gå galt i tillegg ...)

Kan du ikke heller bare klokke opp den Duron'n du har da? Jeg klokka opp min Duron 1,1Ghz på samme hovedkortet som du har til 1,3-1,4 uten problemer. Jekka opp rammen et par mhz også(gammel ram fra en enda eldre Celeron 300A@450) ... den gikk som en kule. Kjørte lettt ifra min Tbird 1200 med 133Mhz FSB på de syntetiske testene jeg gadd å kjøre og med lik hastighet var det liten forskjell.

Spar heller litt mer penger og kjøp nytt hk+cpu+ram når du kan få litt mer ytelse per krone. :wink:

"Når blodet renner fra ben og armer, og gørra spruter fra dine tarmer... da er det godt å værra dau."

[ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-07-11 12:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-11 17:07, AldaZar skrev:

Jeg kjørte min Kt7a-raid med xp1800 på en 256 pc100 brikke for en stund tilbake, det funka helt fint, men du får seff ikke hastigheten du hadde fått med pc133 brikker. Kjøp nye rambrikker, de er ikke så dyre

kvifor ikkje, pc100 brikker kan du få langt over 133 i fsb, spørst sjølvsakt på kvaliteten på brikken, viss han har dorliege brikker så klarer han 120-125 i fsb

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Er litt klokere nå. Har prøvd å overklokke duronen, men den ble ustabil da. Prøvde ikke så hardt, så jeg skal ta en ny runde med litt mer seriøs prøving på overklokking og heller legge prossessorkjøpet på is.

Sigurd

Lenke til kommentar

Tipper det er rammen din som sperrer for klokkinga. På grunnlag av det du sa tidligere, så var det vel ikke de dyreste og mest fancy brikkene du kjøpe(no offense) Den Duron'n din er vel ulåst tipper jeg, så du kan nok godt sette den opp til 1,1 og 1,2 uten å røre fsb'n.

Lenke til kommentar

Har tenkt på det selv. Har 128+256Mb og spesiellt 128 brikken har jeg en mistanke om er av billig kvalitet. Noen tips til andre innstillinger i BIOS?

-Dram timing, dram bank interleave, delay DRAM read latch, sdram cycle length ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 08:13, Gurd skrev:

Har tenkt på det selv. Har 128+256Mb og spesiellt 128 brikken har jeg en mistanke om er av billig kvalitet. Noen tips til andre innstillinger i BIOS?

-Dram timing, dram bank interleave, delay DRAM read latch, sdram cycle length ?

Hvis du skal kjøre ramen på 100MHz så tyner du ytelsen best slik:

Dram timing: Turbo

Dram bank interleave: 4-way

DRAM read latch: ?

Sdram cycle length: 2

Hvis du skal sette rammen opp på 133MHz (Det kan du gjøre uten å overklokke FSB til 133, bare sett Dram-speed (eller noe sånnt) til "Host+33" (eller var det FSB+33" det sto?) Men da bør du ikke tyne rammen så mye på andre områder. Prøv disse settingene først (og tyn en og en ting etter hvert som du ser det er stabilt):

Dram timing: Normal

Dram bank interleave: 4-way

DRAM read latch: ?

Sdram cycle length: 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...