Gå til innhold

teste dynamisk ip, funker dette?

Anbefalte innlegg

driver og prøver meg på å sette opp en ftp-server hjemme. har ngt-internett med netopia 3351-ruter, kjører win2k os. da vi har flere pc'er som deler internett-linja har jeg funnet ut prøvd meg på noe her: (det kan lønne seg og hoppe over dette i første omgang og bare lese spørsmålet. kansje alt oppsettet mitt er bortkasta lesing :p)

oppsett:

fra før har ruter delt ut ip'er til maskinene (dhcp). jeg fikk beskjed av en kompis som har rimelig god peiling (i forhold til meg) at jeg ikke trenger slå av dhcp, og rote til med oppsette til de andre maskinene, men bare slå av "motta ip" og sette opp selv. rutern har 10.0.0.1, derfor har jeg valgt en ganske random på 10.0.0.110, 255.255.255.0, gateway 10.0.0.1. da jeg mottok automatisk ip kjørte jeg ipconfig og fant dns til 217.13.4.24, og 217.13.7.140. disse har jeg satte opp som dns nå også, en på preferred og en på alternate.

i rutern har jeg (tror jeg har fått det til) åpna og nat'a port 20 og 21 til min ip, 10.0.0.110, samt port 10000-10500 som stod i den lille guiden jeg kikka på. de siste skulle visst stå som port range (men dette med oppsett av selve serveren har jeg vel en guide på en plass...)

merk at rutern enda deler ut til de andre maskinene, jeg har bare valgt en egen (det kunne visstnok i terorien, i ett av 255 tilfeller, skje at den andre maskina fikk tildelt samme ip som min, men dette ble jeg fortalt skulle ikke være noe problem). for ordens skyld kan jeg legge til at med dette nye oppsettet av ip har jeg internett, og alt normalt fungere fint.

dns:

videre har jeg fått det for meg at siden jeg ikke har en fast ip fra nextgentel så kunne dynamisk dns være tingen. har registrert meg på dyndns.org og fått tildelt lama.is-a-geek.net :p om jeg har forstått det rett så er det bare å logge seg på her og oppdatere om ngt har bytta ip'en min... (stemmer det?)

spørmålet, eller "sakens kjerne" om du vil:

jeg skal sette opp en server med guildFTPd, eller eventuelt Bulletproof, alt ettersom hva jeg syntes er enklest. men FØR jeg begynne å knote med selve serveren, hvordan kan jeg teste at jeg har satt opp ip-greia rett? at dns og dynamiske greier og ip og sånt faktisk stemmer? kjipt å begynne å plages med server-programmer før jeg kan utelukke det som har størst sannsynlighet til å være feil!

noen som har noen gode tips her? sikkert noe veldig enkelt jeg kan gjøre, men dette er ikke helt mitt felt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pinga lama.is-a-geek.net, det funka bare fint. enn sånn port-messig? er det noe jeg kan få testet det med? eller er det bare å hive seg rundt nå å begynne å knote med serveren?

EDIT: ip jeg fikk reply fra var samme som min eksterne...

Endret av Archeron
Lenke til kommentar

Domene/IP-opplegget ditt fungerer, så det er bare å kjøre på :)

(fikk svar fra lama.is-a-geek.net)

Om du skal ha en enkel FTP-server kan du jo bruke den som følger med i WinXP Pro (installeres via Legg til/fjern programvare --> IIS).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...