Gå til innhold

koble til usb på hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Hei, er ny på forumet. Håper jeg får litt hjelp :)

Har kjøpt ny maskin i deler. Har også en del erfaring, men lurer på en liten sak...

Til kabinettet, et 3u rack kabinett , er det to usb i front. Derfra går det to stykk ledninger som skal kobles riktig til hovedkortet. Ut av hver ledning kommer det nye fire ledninger (!). Koblingen er altså ikke ferdig satt opp. Jeg må selv finne ut av hvilken kontakt som skal til hvilken pin på usb inngangen på hovedkortet.

Jeg tror jeg har gjort det rett, men spørsmålet er om jeg tør prøve den ut? Er det farlig for hovedkortet, eller annet, om jeg har koblet feil? Med andre ord; kan jeg ødelegge noe ved feilkobling? Eller noe av det jeg kobler til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. En ting til med det samme....

Når det gjelder tilkobling av system panel, dvs. pewer on, reset, hdd led, system osv.. Noen som kan fortelle meg hvilke ledning som er jord. Skulle tro det var den svarte men... Hvilken farge har ide_led+ og ide_led- ? Huff, vanskelig dette her. :)

Lenke til kommentar

Du må finne pinout for usb - både for pinnene på hovedkortet og pinnene i selve usbkontakta. (Har link på kontoret. Kan evt poste den på fredag om det fortsatt er behov.)

Å teste feilkoblet usb kan gi alt mulig defekter. Om + og - er byttet om vil det du kobler til ganske sikkert bli defekt. Med litt uflaks dør også usb kontrolleren på hovedkortet.

Når det gjelder LED er det ganske greit. Den lederen som har en farge (ikke svart-grå-hvit) er +. Kobler du feil vil de ikke skje noe annet enn at de ikke lyser. Virker de døde må du snu kabelen.

Brytere, power, reset, osv er bare brytere - spiller ingen rolle hvilken vei de står.

Lenke til kommentar

Merklig at det ikke finnes en bruksanvisning mes det kabinettet...

Prøvd å gå inn på hjemmesiden for produktet for å få hjelp??

Gjettekonkuranser kan være skadlige...

For systemhøgtaler, led, på/av-knapper det ikke så kritisk hvordan de er snudd. Derimot denne USB ville jeg ikke brukt før koblingen var avklart.

Ehhh... følger det ikke med i bundelen for HK et uttak for PSI -port hvor der er et støpsel som viser koblingen??

Se User´s manual....

Edit: Jeg var litt sein i avtrekken.......... :innocent:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Takker for svar. Når det gjelder usb'en begynner jeg nesten å tro at jeg lar vær å koble den opp. Det er skikkelig synd, fordi jeg da må bak på kabinettet for å koble til f.eks. kamera, usb dongle osv... Surt i så fall. Men jeg skal kikke llitt på sidene til kabinett leverandøren.

Synes det er merkelig at koblingen ikke er klar når du kjøper kabinettet. Skulle ikke være noen grunn for at det ikke skulle kunne gå ann. Opplevde det samme med et cheiftec kabinett også. Og det er gode kabinetter synes jeg.

Bruker du FreeBSD sveinsel? Ser nesten slik ut.. :)

Uannsett takker jeg igjen for svar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...