MagnusW Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg har altid synes det ha vært morsomt med foto, men har liksom alldri kommet ordentlig igang. Jeg har et HP Photosmart R707 kamera som jeg har tatt litt bilder med, men jeg synes det er litt for lite manuelle instillinger, egentlig er det ingen tror jeg. Hvertfall ikke som jeg har funnet. Er det noen som ka anbefale et litt mer avansert kompaktkamera med manuelle innstillinger som ikke koster for mye? Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det bedste i billigklassen, som giver dig manuelle indstillinger er uden tvivl Canons A-serie. De nye modeller A510 og A520 giver rigtig god billedkvalitet og alt i indstillingsmuligheder. Ellers tag et kig på de udgående modeller A85, A95, A75. De skulle efter sigende have endnu bedre billedkvalitet, selvom de er lidt større. A85 kan for tiden fås for ca. 1600,-. Der findes ikke noget bedre kamera til pengene. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Vil også anbefale deg å ta en titt på Canons A-serie! Her er det godt med manuelle muligheter, samtidig som de har gode auto-innstillinger. Ville særlig sett på A95, pga den vridbare skjermen. Dette muliggjør fotografering fra mange spennende vinkler! Desverre er ikke dette en racer på autofokus. Ellers er det bra om du oppgir maks prisgrense, og litt om hvilke egenskaper du ønsker kameraet skal ha. Spørsmål du bør stille deg er bla: Viktigst å få med så mye som mulig på bildet, eller å kunne zoome mye? Kommer du til å fremkalle større enn A4? Ønsker du å kunne fremkalle bildene "rett fra kamera" eller vil du etterbehandle bildene på pc? Vil du ha noe som glir lett ned i en liten lomme, eller går det bra om kameraet er litt større enn en kortstokk? Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Takk for mange bra forslag! HAr nå stilt meg de spørsmålene Covacon nevnte: - Synes det er viktig med zoom, vil hvertfall ha over 3x zoom. Skjønner ikke helt hva du mener med "viktig å få med mye". hehe Mener du hvor "bred" kamera linsen er? -Er ganske sikker på at jeg kommer til å fremkalle bilder i A4 størrelse, men jeg vet ikke hvor mye større. Sannsynelig ikke veldig mye større. -fremkalling "rett fra kameret" er ikke noe jeg trenger tror jeg. Gjør ikke meg noe om bildene må "innom" PC'en for å bli fremkalt. Liker å ha bildene på PC'en uansett, dessuten har jeg med meg en laptop på hytten når jeg er der så det er ikke noe problem. -Størrelse har ikke noe å si, gjør ikke meg noe å bære på en stor kameraveske. Pris: har egentlig ikke tenkt noe serlig på pris, men sidne du sier at man får A85 til 1600,- så setter jeg pristaket på ca. 3000,- Grunnen til at jeg ikke vil ha noe som er noe serlig dyrer er at jeg etterhvert vill oppgradere til digit. speilrefl. Endret 5. mai 2005 av Elorfin Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hvis du vil have mer end 3x zoom, er det så 10x vi snakker om? Nogle enkelte kameraer har 5x og 6x zoom, men det er meget få, og er ikke helt klar over hvordan de manuelle muligheder er på disse. Hvis du gerne vil have et kamera i mellem-zoom området, så findes der i hvert fald Ricoh Caplio R2 med 5x zoom og Panasonic LZ 1 og 2 med 6x zoom. Sidstnævnte er testet på www.dcresource.com, Lenke til kommentar
Jove Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg har et HP Photosmart R707 kamera som jeg har tatt litt bilder med, men jeg synes det er litt for lite manuelle instillinger, egentlig er det ingen tror jeg. Hvertfall ikke som jeg har funnet. Jeg har ikke fått dette kameraet enda, broren min låner det Men har lest meg til: ISO: 100-200-400 Ved å stille på blenderen kan en få lukketider fra 1/2000 til 16 sekund. (Om jeg har forstått det riktig) Kanskje der er mer å stille på også? Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Takk for mange bra forslag!HAr nå stilt meg de spørsmålene Covacon nevnte: - Synes det er viktig med zoom, vil hvertfall ha over 3x zoom. Skjønner ikke helt hva du mener med "viktig å få med mye". hehe Mener du hvor "bred" kamera linsen er? Mente om du ønsker en god vidvinkel. Med f.eks 28mm vil du "få mer med i bildet" enn om du har 35mm. Sitter du f.eks i et trangt rom er du avhengig av god vidvinkel for å få med alle som sitter i sofaen 2 meter unna. Når en skal ha et lite kompaktkamera for en rimelig penge så må en desverre velge om en vil ha en god vidvinkel eller god tele (mye zoom). Så da er det smak og behag hva man velger. Angående "rett fra kameraet" mente jeg om du er komfortabel med å beskjære bilder på pc. Se her for mer om 4:3 og 3:2: http://redskiesatnight.com/Articles/Sizing/. Kompakte digitalkamera lagrer bilder stort sett i 4:3 -format. Normalt fremkalles bilder i 3:2-format. Dvs at dersom dine bilder er i 4:3-format, blir blir de litt beskåret, eller du må godta hvite eller sorte kanter på to av sidene. Alternativet er da å velge et kamera som har mulighet for å lagre bildene i 3:2-format. Da er du sikker på at det du ser på skjermen er det samme som kommer tilbake fra fremkallingen. Dette er også noe du bør ta i betraktning. Endret 5. mai 2005 av Covcon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå