figure_02 Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hmm...prøvde de i det hele tatt med snikskyttere? Syns jeg husker det bare var bomber og gift... Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Det er nå vel ikke så enkelt å få fjernet et statsoverhode, karen overlevde jo oppimot 40 attentforsøk. Det rare er at det ikke var flere forsøk. En snikskytter burde hatt utallige mulighter? Ja, men de fleste forsøka var mot slutten av krigen når mange av offiserene innså at slaget var tapt... Da var han vel ikke så mye fremme og talte og sånn... Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Attentatforsøkene tok vel slutt fordi Hitler ble mer paranoid enn noen gang før etter det siste og mest berømte forsøket den 20 juli 1944. Etter dette foretok Hitler en "utrenskning" av konspiratører og offiserer han ikke likte innen den tyske hæren, inkludert familiene deres. Gestapo fikk ironisk nok god hjelp fra de allierte til å spore opp konspiratørene bak det siste attentatforsøket da BBC kringkastet navnene på 20 konspiratører som Gestapo ikke visste om. Endret 14. mai 2005 av Exiter Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Ja, men de fleste forsøka var mot slutten av krigen når mange av offiserene innså at slaget var tapt...Da var han vel ikke så mye fremme og talte og sånn... Sikkert. Ofte ser man på tv opptak at han sto og talte men det ble det sikkert mindre av når krigen nærmet seg slutten. Når han holdt taler ser han jo ut som den perfekte målskive for en snikskytter. Blant de store folkemengdene som så på kunne noen kanskje ha klart det? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Ja, men de fleste forsøka var mot slutten av krigen når mange av offiserene innså at slaget var tapt...Da var han vel ikke så mye fremme og talte og sånn... Sikkert. Ofte ser man på tv opptak at han sto og talte men det ble det sikkert mindre av når krigen nærmet seg slutten. Når han holdt taler ser han jo ut som den perfekte målskive for en snikskytter. Blant de store folkemengdene som så på kunne noen kanskje ha klart det? Med så mange folk rundt deg så ville du nok ikke likt hvordan det utartet seg etterpå du har drept personen de alle så opp til. Snakk om rundjuling Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Det var ikke fienden hans som startet krigen,men terrorvelde han var en del avså han burde absolutt ta avstand fra det han gjorde fordi han fikk de allierte til å bombe hjemlandet sitt,de ba om det og fikk det. Innen Tyskland angrep Sovjet i juni 1941 så hadde Sovjet okkupert den halvparten av Polen som tyskerne ikke hadde forsynt seg av, angrepet Finland og tvangsinnlemmet de baltiske statene i sin kommunistiske union. Det fantes ikke ét terrorvelde i Europa på den tiden, men to. PS Det bor visst en del tidligere SS offiserer/ledere i Brasil.Flyktet ditt etter krigen. Nå har nok de fleste krigsveteranene etterhvert inntatt graven, men det var ikke bare Brasil som ble befolket av tidligere nazister, Argentina fikk også endel immigranter, f.eks Adolf Eichmann som ble kidnappet av Mossad i 1960. Det er forøvrig nordmenn som også flyttet til Sør-Amerika etter krigen grunnet generell upopularitet blandt resten av befolkningen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Sånn til informasjon, pleide hitler mer og mer å bruke opptak som han sendte på radio, når han holdt taler. Pga. dette feilbombet de allierte mange ganger, fordi de trodde han talte på direkten. Lenke til kommentar
Daniel Hovden Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet. De burde vært pint sånn som de pinte andre folk.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet. De burde vært pint sånn som de pinte andre folk.. Tenk deg et scenario: Jeg holder en pistol mot hodet til en mann, som jeg tvinger til å torturere dattera di. Ville du da tatt hevn ved å torturere den stakkars mannen, eller meg? Jeg sier ikke at dette gjelder alle i SS, men det gjelder nok et flertall av de som utførte tortur osv. Lenke til kommentar
Peri Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det var jo ikke akuratt sånn at hvis du nektet og ble skutt så levde de du skulle ha drept. De fant jo bare en annen til jobben, så egentlig hadde det ingen betydning hvis du ofret deg. Lenke til kommentar
fal Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 hvis forslaget er å straffe 60-80 åringer som var SS soldater under krigen, så foreslår jeg at du gir opp, for det er lite sannsynlig at det skjer. Dessuten, hva får man ut av det? Pining, i beste fall, av folk som for det meste angrer på det de har gjort. Høres ikke attraktivt ut for meg i allefall.. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 hvis forslaget er å straffe 60-80 åringer som var SS soldater under krigen, Hatt matte på skolen? En person som er 60 år gammel er følgelig født i 1945, det samme året som 2VK sluttet. Minimumsalderen for personer som deltok under krigen er ~75 år hvis de deltok som 15-åringer helt på slutten av krigen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det politiske spekteret er en helt annen diskusjon, og en vi hadde for ikke så lenge siden. Dersom det ikke er flere som ønsker å kommentere topic så avsluttes denne. Jeg vurderte å splitte ut denne høyre-venstre diskusjonen som en egen tråd. Hvis det er interesse for det skal jeg se om jeg kan ordne det. Send meg gjerne en PM om det. Men hold dere til topic her i mellomtiden. Uansett, som det ble påpekt tidligere er det ingen SS-soldat som er under 80 år idag. Dermed er akkurat den problemstillingen hypotetisk. Men likefullt interessant. Det er jo fortsatt kriger i verden. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Da er tråden splittet, og videre diskusjoner om nazismen tas i den nye tråden: Er nazismen høyreekstrem? Geir Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet. De burde vært pint sånn som de pinte andre folk.. Hvis man hadde gjort det hadde man ikke vært bedre enn Nazistene/SS-soldatene, mener jeg . Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet. De burde vært pint sånn som de pinte andre folk.. Hvis man hadde gjort det hadde man ikke vært bedre enn Nazistene/SS-soldatene, mener jeg . Du har et poeng, men de fortjener det fordet... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Med så mange folk rundt deg så ville du nok ikke likt hvordan det utartet seg etterpå du har drept personen de alle så opp til. Snakk om rundjuling Hvis man skjøt,heiv fra seg våpnet og gjemte seg i folkemngden så skulle det kunne ha gått bra,en lydemper hadde vært en stor fordel.Sikkert noen som ville ha ofret livet for å drepe han. På slutten av krigen ville det nok være vanskelig å gjøre det.Det jeg synes er rart er at ingen gjorde det i begynnelsen av krigen,eller før fordi de innså at Hitler var gal og bare ville komme til å ødlegge for de andre i Tyskland. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Med så mange folk rundt deg så ville du nok ikke likt hvordan det utartet seg etterpå du har drept personen de alle så opp til. Snakk om rundjuling Hvis man skjøt,heiv fra seg våpnet og gjemte seg i folkemngden så skulle det kunne ha gått bra,en lydemper hadde vært en stor fordel.Sikkert noen som ville ha ofret livet for å drepe han. På slutten av krigen ville det nok være vanskelig å gjøre det.Det jeg synes er rart er at ingen gjorde det i begynnelsen av krigen,eller før fordi de innså at Hitler var gal og bare ville komme til å ødlegge for de andre i Tyskland. Det finnes mange attentat på Hitler, det er bare det at ingen lyktes. Livvaktene fikk heller ikke bære våpen så det ble vanskligere. Endret 16. mai 2005 av Pels Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Med så mange folk rundt deg så ville du nok ikke likt hvordan det utartet seg etterpå du har drept personen de alle så opp til. Snakk om rundjuling Hvis man skjøt,heiv fra seg våpnet og gjemte seg i folkemngden så skulle det kunne ha gått bra,en lydemper hadde vært en stor fordel.Sikkert noen som ville ha ofret livet for å drepe han. På slutten av krigen ville det nok være vanskelig å gjøre det.Det jeg synes er rart er at ingen gjorde det i begynnelsen av krigen,eller før fordi de innså at Hitler var gal og bare ville komme til å ødlegge for de andre i Tyskland. Han reddet dem ut ifra fattigdom, klart de mottok ham som helt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå