Gå til innhold

SS-soldater, hva fortjener de?

Anbefalte innlegg

Rundt 200 nordmenn kjempet i Berlin 1945, fanatiske til siste slutt.

Fanatisk? Høres ut som om de var helt gal. Er det ikke bedre å si at de var pliktoppfyllende og dyktige soldater?

De som kjempet i Berlin var siste rest av ytterste høyre i politikken i Europa. Å tro noe annet er som å tro at julenissen ikke tar seg en dram etter endt pakkeutdeling.

T.o.m Wehrmachtsoldater foraktet Waffen-SS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt ikke. SS soldaten gjorde som han ble fortalt om å gjøre, hvis han nektet ble han skutt. Sånn var systemet, og han hadde ikke noe valg. Så han fortjener helt klart å leve. Avgjørelsen om å drepe disse menneskene var ikke hans.. Han ble ikke spørt pent om å gjøre jobben, for å si det sånn.

Men om valget var riktig, er en annen diskusjon. :roll:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Absolutt ikke. SS soldaten gjorde som han ble fortalt om å gjøre, hvis han nektet ble han skutt. Sånn var systemet, og han hadde ikke noe valg. Så han fortjener helt klart å leve. Avgjørelsen om å drepe disse menneskene var ikke hans..

Nürnberg-rettsakene sa klart at man ikke kunne bortforklare krigsforbrytelser ved å hevde at man fikk ordre om det.

Lenke til kommentar
Slik min tankegang fungerer nå, ville jeg ofret meg selv for andres liv.

Men jeg har aldri vært i situasjonen så jeg kan ikke si noe sikkert....

Bra noen har den innstillingen i alle fall. Personlig setter jeg (foreløbig) mitt eget liv foran alle andre. Om noen andre enn meg lever videre, men ikke meg, hva godt har jeg av det da? Selvsagt ser jeg at det er rasjonalistisk, og sannsynligvis riktig, å ofre eget liv for å redde mange andre. Kanskje det hadde vært lettere å gjøre noe sånt om jeg trodde på et det er noe etter døden? Ikke bare "trekk ut kontakten og du er borte" sånn som jeg tror nå.

Ut i fra mitt eget ønske om å bevare eget liv, kan jeg ikke utelukke at jeg hadde gjort forferdelige handlinger for å unngå å miste det. Særlig i en presset situasjon slik som krig faktisk er (selv om man ikke er ved fronten).

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at noen hadde ofret seg selv, når det kommer til det siste. -Hvorfor skal en annen person leve istedenfor meg?

Når det gjelder topic, så må vi huske på at Tyskland hadde fått skylden for 1 verdenskrig, og måtte betale for dette. Hitlers tanker, om hvem som hadde skyld i deres elendighet, og forhåpninger/mål om hvordan den nye verden skulle se ut med deres ariskerase, gikk rett hjem hos et flertall av det tyske folk. Han ble faktisk valgt til ny statsminister eller hva det var, statsoverhode i alle fall.

Hitler hadde et folk som var i den rette stemingen og klare for å bli strekt påvirket, nesten hjernevasket (?) SS-soldatene var intet untak, de ble også veldig fascinert av Hitlers taleevner, og vervet seg til hans personlige livgarde.

På bakgrunn av dette handlet de også, og adlød sine order i håp om å tilfredsstille sin store leder, og i håp om å utrette noe for den nye verden.

Dette er hva jeg tror, og ikke alt er fakta. Vi vet i dag at det de gjorde var TOTAL galskap, men ville du ha adlydt ordre fra en person som hadde overbevist deg til de grader, en person som du og en hel/halv nasjon så på som en slags gud. Og for en sak som kunne gjøre verden til et bedre sted? Jeg tror flere mennesker i dag ville ha svart ja, og vi vet at for 60 år siden svarte over 50% av Tysklands befolkning: ja.

Endret av Olag
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke ofra meg for 1mill random folk uansett..

Hadde vært noe annet hvis det var familie og venner det gjalt men når det er helt ukjente folk så hadde jeg aldri gjort det.

Endret av Peri
Lenke til kommentar
Idioti. Han ville blitt skutt på sekundet. Men hvis plutselig masser av folk gjør motstand og opprør forfaller så klart hele systemet. Ville du ofra ditt eget liv på grunn av en ordre?

Hvis min stående ordre var, til mitt vitende, et direkte ledd i utryddelsen av uskyldige mennesker på grunn av rase/politikk/legning, ville jeg i DET MINSTE _SERIØST_ vurdert ordrenekt - dødsstraff eller ei. Mer enn det kan jeg ikke sette meg inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet.

Hvorfor gruble på at at andre skal plages/få samme straff for noe som skjedde for lenge siden?Reparer ingenting,slike tanker er "frøet" til bitterhet og krig.

Selv om det som skjedde i Tyskland er uvirkelig fjernt for oss selv om vi har bevisene så kunne det vært VI som vokste opp den gangen og ble hjernevasket.

Selv den beste kunne nok vært en rå SS hvis man vokste opp i de rette vilkårne innesperret i en annen virkelighet.

Unger fikk være med på ting som er moro for unger,så det på TV.De fikk leke med våpen,kjøre motorsykkel osv i stedet for å være med på en kjedelig søndagsgudstjeneste(men de skjønte jo ikke at det var forberedelse til naziregimet,en slags "nazispeidern").

Også var det den brutale metoden hvor man ble skutt hvis man ikke var med på leken.

Det som er mest skremmende er at ingen i Tyskland dannet en gruppe som stoppet nazistene før de fikk så mye makt,hvorfor godtok folk dette bare uten vidre(istedet for å plante en sniperkule i panna til Hitler?)

Er det ikke rart ut snille du/jeg kunne vært i samme sko som disse nazioldingene undre rette omstendigheter(tør du gå så dypt?)

I stedet for å tenke på straffen de burde hatt så se på de som mentalt syke eller offer for et terror velde.De som ble tvunget var offeret og de som ledet det var det mentalt syke.

Det eneste tidspunketet det ville vært riktig å drepe de var mens de var en fare for andre.Å ønske de en grusom straff nå høster bare mer negativitet fordi det forandrer ingenting,de tankene spiser deg bare opp.

I stedet for å få dødstraff kunne de vært straffearbeidere.

Men f..n for sykt,,at dettet har skjedd.

PS Jeg tenkte som deg en gang ;)

Lenke til kommentar
Værste er vel at mange SS-folk som lever nå ikke angrer i det hele tatt

Ting er ikke alltid svart/hvitt. For en gammel SS-soldat som tilbringte livet sitt i DDR og så hva hans gamle fiende gjorde med landet hans og nabolandene så er han nødvendigvis ikke programforpliktet til å ta avstand fra det han gjorde på Østfronten.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel det værste....At de gamligene sitter på tv og faktisk skryter av det Hitler gjorde...

Folk kan forandre seg,de ville sikkert ikke gjort det samme nå.

Å ikke si at de angrer er drøyt.Hvis vi hadde kastet denne gamle SS soldaten i en konsentrasjonleir,sultet han ut og torturert han ville han nok lurt på om vi angret etterpå(og svaret var nei),ellers så er han sikkert blitt en "grønnsak" i hodet av krigen så anger ikke spiller noen rolle.

Hvis de skryter av det så ville de sikkert ha stortrivdes i konsentrasjonsleiren,synd de ikke kan prøve.Skulle likt å sett tryne deres etter at de hadde sittet i en konsentrasjonsleir selv,for så ha spurt de om de likte skrytet mitt etterpå.j..vla nazif..n

For en gammel SS-soldat som tilbringte livet sitt i DDR og så hva hans gamle fiende gjorde med landet hans og nabolandene så er han nødvendigvis ikke programforpliktet til å ta avstand fra det han gjorde på Østfronten.

Det var ikke fienden hans som startet krigen,men terrorvelde han var en del avså han burde absolutt ta avstand fra det han gjorde fordi han fikk de allierte til å bombe hjemlandet sitt,de ba om det og fikk det.

.

PS Det bor visst en del tidligere SS offiserer/ledere i Brasil.Flyktet ditt etter krigen.

Lenke til kommentar
PS Det bor visst en del tidligere SS offiserer/ledere i Brasil.Flyktet ditt etter krigen.

De sa det på auswitch dokumentaren at av 9000 SS soldater som var innom auswitch så fikk de tatt ca 800. De fleste klarte komme seg vekk.

Veldig mange som stakk til Sør-Amerika, som f.eks Josef Mengele som døde i 1979. Var vel kanskje han som var mest ettersøkt?

Lenke til kommentar

Det som er artig med denne tråden er hvordan enkelte som vanligvis er imot dødsstraff er villige til å se gjennom fingrene i denne saken. Det er altså greit med dødsstraff hvis man har drept mange nok, med den overordnede hensikten å ta hevn?

Lenke til kommentar
Det som er mest skremmende er at ingen i Tyskland dannet en gruppe som stoppet nazistene før de fikk så mye makt,hvorfor godtok folk dette bare uten vidre(istedet for å plante en sniperkule i panna til Hitler?)

Det er nå vel ikke så enkelt å få fjernet et statsoverhode, karen overlevde jo oppimot 40 attentforsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...