Zlatzman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Det med at hitler var halvt jøde er feil. Bestemoren hans var jøde, noe som fører til at hitler var kvart jøde. Jeg refererer til innlegget mitt lenger opp på siden, med quote fra wikipedia, der det antydes at Hitler ikke hadde jødiske aner i det hele tatt. Det er sannsynligvis rykter alt sammen. Lenke til kommentar
Peri Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 ja hitler hadde IKKE jødisk bestemor.. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Bare sier det jeg har lært på skolen (angående hitler). Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Ehm... dere sier SS-soldatene bare fulgte ordre, det er feil. Bare de mest fanatiske og trofaste gikk inn i SS, enten fra Tyskland eller feks frivillige fra utlandet. Da SPESIELT norge. En som bor 50m, i etasjonen over tanta mi, fra hvor jeg bor som var SS-soldat på østfronten. Han sonet 3 år tror jeg, noe i den duren. Men man må ta i hensyn hvor de tjenestegjorde og hvilke oppgaver de hadde. SS soldater på østfronten møtte ingen nåde dersom de ble tatt, de var kjente for skyting av sivile, da ofte i kampen mot partisaner. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Bare de mest fanatiske og trofaste gikk inn i SS, enten fra Tyskland eller feks frivillige fra utlandet. Da SPESIELT norge. Utenlandske frivillige hadde stort sett et valg; Waffen-SS. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Bare de mest fanatiske og trofaste gikk inn i SS, enten fra Tyskland eller feks frivillige fra utlandet. Da SPESIELT norge. Utenlandske frivillige hadde stort sett et valg; Waffen-SS. Ja, men mange av de norske som gikk inn var veldig inne for nazismen. Rundt 200 nordmenn kjempet i Berlin 1945, fanatiske til siste slutt. -Men flesteparten gikk inn fordi de ville kjempe mot russland, de fryktet kommunistene. Men det gjorde de fleste i Skandinavia (Finland feks) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Rundt 200 nordmenn kjempet i Berlin 1945, fanatiske til siste slutt. Fanatisk? Høres ut som om de var helt gal. Er det ikke bedre å si at de var pliktoppfyllende og dyktige soldater? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Rundt 200 nordmenn kjempet i Berlin 1945, fanatiske til siste slutt. Fanatisk? Høres ut som om de var helt gal. Er det ikke bedre å si at de var pliktoppfyllende og dyktige soldater? Ehm... så sitte der å skyte på en million russere etter at Hitler er død, er å være dyktig? Om det var noen som var fanatiske så var det disse. En god soldat vet når å gi seg, en fanatiker fortsetter til døden lenge etter at det er tapt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 En god soldat vet når å gi seg, en fanatiker fortsetter til døden lenge etter at det er tapt. Han gir seg når det kommer beskjed fra befalet. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 En god soldat vet når å gi seg, en fanatiker fortsetter til døden lenge etter at det er tapt. Han gir seg når det kommer beskjed fra befalet. Ehm, de var i stor grad døde, eller det var ikke mulighet for å kontakte dem. Rommel jobbet uansett med en overgivelse. So what om befalet hadde sagt "fortsett", soldatene eide ikke moral. Mange døde ide de prøvde å hjelpe en offiser om jeg ikke tar feil ut av berlin, som var nær Hitler. Den gruppen ble meid ned i et totalt sjanseløst oppdrag, noe de visste selv. Men som sagt var de fanatiske i troen på nasjonalsosialisme og gikk i døden for det, andre normale soldater ville nådd en moralsk grense, og overgitt seg. SOM wermacht, eller "Das Heer" hadde gjort innen den tid, altså ikke SS. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Mange døde ide de prøvde å hjelpe en offiser om jeg ikke tar feil ut av berlin, som var nær Hitler. Den gruppen ble meid ned i et totalt sjanseløst oppdrag, noe de visste selv.Men som sagt var de fanatiske i troen på nasjonalsosialisme og gikk i døden for det, andre normale soldater ville nådd en moralsk grense, og overgitt seg. Du glemmer at soldater som hadde vervet seg til tysk tjeneste ville automatisk fått dødsstraff om de havnet i russisk fangenskap. Vernepliktige slapp unna. SS-soldatene hadde selv interesse av å komme seg vekk fra Berlin på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Peri Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Så forresten på nrk for par dager siden, da sa de at fra januar 1945 til slutten av krigen i mai så ble 2mill tyske damer voldatt av russere!! Det er faen sykt! edit: de voldtok jo damer fra konsentrasjonsleirene også! Så det på auswich dokumentaren på nrk, en jødisk dame de intervjua som sa det. De ble visst voldatt hele tia etter russerne kom.. Endret 10. mai 2005 av Peri Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Så forresten på nrk for par dager siden, da sa de at fra januar 1945 til slutten av krigen i mai så ble 2mill tyske damer voldatt av russere!! Det er faen sykt! Ja, det er sykt. Men ikke på langt nær så sykt som Holocaust. Edit: Dette er da altså ikke et forsøk på å dysse ned krigsforbrytelsene utøvd mot tyske sivile, men jeg vil bare se hva du svarer. Endret 10. mai 2005 av gspr Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 som ss soldat så hadde de ikke noe valg enn å kjempe til "the bitter end" siden man ikke visste hva russerene ville gjøre med dem. Tror nok at de som gikk inn var inbitte nazister ... men om de visste at de skulle gjøre det de gjorde??? nja ... Husk at det var lett å bli med på ting, men når lyset gikk opp for de fleste så kan du banne på at det å slutte/si opp el.lign innebar det å bli dømt for foræderi ... ergo noe som gjør det vanskeligt å si nei. Så når det gjelder soldater og ledere i lavere grad som gjorde det de ble bedt om, så kan eg fint utvise skjønn i den sammenhengen. Hadde det vært motsatt at lederene på topp var forståelsesfulle, mens lavere ledere og soldater tok godt for seg, så er jeg enig at man må straffe dem hardt. ... men har man ikke straffet dem enda så er det bare å la vær. Noe annet er dustete. Lenke til kommentar
Peri Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Ja, det er sykt. Men ikke på langt nær så sykt som Holocaust. Sant nok det, men de var ikke bare snille de allierte heller. Merkelig jeg aldri lærte noe om sånne ting på skolen. Edit: Dette er da altså ikke et forsøk på å dysse ned krigsforbrytelsene utøvd mot tyske sivile, men jeg vil bare se hva du svarer. edit: Jeg kan jo ikke svare med litt "unormale" tanker for da får jeg bare advarsel T_T så må holde meg litt i tøylene Endret 10. mai 2005 av Peri Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Sant nok det, men de var ikke bare snille de allierte heller. Merkelig jeg aldri lærte noe om sånne ting på skolen. Hadde Tyskland vunnet krigen hadde denne mannen vært en helt: Joachim Peiper Lenke til kommentar
Peri Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Aldri hørt om han før må sjekke han ut http://www.1000pictures.com/aircraft/aces.htm Ganske tøff liste over antall kills piloter fra forskjellige land hadde i ww2, norge står også! Et land som dominerer litt da men det er vel tilfeldig. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hva har dette med topic å gjøre? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Morsomt at den dårligste på den tyske listen hadde flere kills enn noen av pilotene fra andre land. Nærmest var Finland som var alliert med Tyskland. Jochen var legendarisk. Blir helt imponert over hva han fikk til da han var vognkommandør i panserstyrkene. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Morsomt at den dårligste på den tyske listen hadde flere kills enn noen av pilotene fra andre land. Nærmest var Finland som var alliert med Tyskland. Jochen var legendarisk. Blir helt imponert over hva han fikk til da han var vognkommandør i panserstyrkene. ER vel ikke det minste rart. En tysk soldat som startet tjenesten i de tyske styrkene i f.eks 1939 ble værende i styrken helt til han: 1. Var død. 2. Var tjenesteudyktig (dvs miste begge bein eller noe i den duren) 3. Krigen ble slutt. Men en amerikaner eller en brite hadde en tjenesteperiode, så "friperiode" som varte i en lang tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå