Zethyr Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Er det ikke sånn at mange av disse nazistene som greide å rømme dro til land i Sør-Amerika o.l? Husker at en kompis fortalte meg om at faren hans (som faktisk er tysk selv) hadde reist til Venezuela på forretningsreise en gang, og mange av de butikkene på et par steder ved sjøen hadde tyske navn. Jeg tror mange av de nazistenes etterkommere styrer disse butikkene, om ikke noen av dem selv ennå er i live... Jo, det stemmer.. Du kan f.eks. lese "En navlestreng av stål" av Kolbjørn Brekstad, som beskriver en gammel nazists psykiske lidelser nå i Argentina, mens han tenker tilbake på sin tid i en krigsleir i Tyskland hvor han utførte eksperimenter. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Så vidt jeg vet drev ikke SS soldatene med tortur og sånn som for min del høres værre ut når det da blir litt mer personlig. Men jeg vet egentlig ikke stort om det der bortsett fra det jeg lærte på skolen å det er noen år siden. SS var utrolig mye i grunnen. Gestapo var f.eks. underlagt SS. Noen var vakter i leirene, andre kjempet ved fronten under Waffen-SS. Noen spredte terror, andre var vanlige soldater, ofte ekstremt dyktige. SS Liebstandarte var Hitlers personlige livgarde. De kjempet ved østfronten og var beryktet for sine militære ferdigheter, ikke noe annet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 De tyske konsentrasjonsleirene ble etter hvert administrert av SS. Det ble opprettet SS-Totenkopf-avdelinger som tok seg av vakthold og delvis administrasjon av fangeleirene. (...) Under den annen verdenskrig eksisterte tre forskjellige hovedgrupper av SS: 1) Allgemeine SS var rene partiavdelinger, delvis av sivil karakter, og hadde avleggere i andre land, bl.a. Germanske SS Norge fra 1942. 2) Waffen-SS, infanteri-, artilleri- og panserstyrker m.m., omfattet 1940 ca. 100 000 mann og var desember 1944 kommet opp i nesten 1 million, ca. halvparten frivillige. Ca. en tredjedel av styrken var «Volksdeutsche» fra ikke-tyske områder, og ca. 200 000 var frivillige fra forskjellige land i Europa. Mot slutten eksisterte til og med en muslimsk SS-avdeling (i Bosnia). 3) Sicherheitsdienst (SD) var et politisk overvåkingsorgan som også omfattet Gestapo. I Nürnbergdommen ble SS (i motsetning til SA) stemplet som en forbrytersk organisasjon. Som Feynmann sier var SS en organisasjon med mange funksjoner. Det skader ikke å se litt nyanser, også når man omtaler SS (uten å forsvare dem). F. eks. ser vi over at ikke hele SS bestod av frivillige. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Noen var vakter i leirene Ja, noen var det, men det var ingen andre enn SS der Lenke til kommentar
kag Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 De valgte selv å tro at det var riktig. Du velger ikke dine egne overbevisninger.... de velger deg. Tenk på det, du. Jeg ble ikke overbevist om at internett fungerer før jeg hadde VALGT å finne ut av det... So? Mange tyskere var overbevist lenge før det gikk inn i den tyske hæren. Noen gang tenkt over effekten av propaganda? Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 De valgte selv å tro at det var riktig. Du velger ikke dine egne overbevisninger.... de velger deg. Tenk på det, du. Jeg ble ikke overbevist om at internett fungerer før jeg hadde VALGT å finne ut av det... So? Mange tyskere var overbevist lenge før det gikk inn i den tyske hæren. Noen gang tenkt over effekten av propaganda? Tenkt over det ja, men fortsatt så velger man. Det er reklame for Coca Cola nesten samme hvor man snur seg jeg kjenner mange som aldri drikker det... Lenke til kommentar
kag Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 De valgte selv å tro at det var riktig. Du velger ikke dine egne overbevisninger.... de velger deg. Tenk på det, du. Jeg ble ikke overbevist om at internett fungerer før jeg hadde VALGT å finne ut av det... So? Mange tyskere var overbevist lenge før det gikk inn i den tyske hæren. Noen gang tenkt over effekten av propaganda? Tenkt over det ja, men fortsatt så velger man. Det er reklame for Coca Cola nesten samme hvor man snur seg jeg kjenner mange som aldri drikker det... Kan knapt sammenlignes. Men by all means, vær trangsynt. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 De valgte selv å tro at det var riktig. Du velger ikke dine egne overbevisninger.... de velger deg. Tenk på det, du. Jeg ble ikke overbevist om at internett fungerer før jeg hadde VALGT å finne ut av det... So? Mange tyskere var overbevist lenge før det gikk inn i den tyske hæren. Noen gang tenkt over effekten av propaganda? Tenkt over det ja, men fortsatt så velger man. Det er reklame for Coca Cola nesten samme hvor man snur seg jeg kjenner mange som aldri drikker det... Kan knapt sammenlignes. Men by all means, vær trangsynt. Jo, det kan sammenlignes. Det var ikke alle tyskere som var enige i nazi-greiene, Einstein f.eks. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Det er reklame for Coca Cola nesten samme hvor man snur seg jeg kjenner mange som aldri drikker det... Selvsagt har man et valg, men svake mennesker kan påvirkes lett. Hvor ofte ser du forresten folk står og holder timelange taler om at å la vær å drikke Cola truer den nasjonale sikkerheten, besudler menneskeheten, og fører til at laverestående vesener tar over verden til slutt? Det er forskjell på storstilt politisk propaganda og produktfremmende reklamekampanjer. edit: bommet på et ord. Endret 5. mai 2005 av Zethyr Lenke til kommentar
kag Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 De valgte selv å tro at det var riktig. Du velger ikke dine egne overbevisninger.... de velger deg. Tenk på det, du. Jeg ble ikke overbevist om at internett fungerer før jeg hadde VALGT å finne ut av det... So? Mange tyskere var overbevist lenge før det gikk inn i den tyske hæren. Noen gang tenkt over effekten av propaganda? Tenkt over det ja, men fortsatt så velger man. Det er reklame for Coca Cola nesten samme hvor man snur seg jeg kjenner mange som aldri drikker det... Kan knapt sammenlignes. Men by all means, vær trangsynt. Jo, det kan sammenlignes. Det var ikke alle tyskere som var enige i nazi-greiene, Einstein f.eks. Det er en vesentlig forskjell mellom alminnelig reklame og statlig propaganda. Og nei, ikke alle blir påvirket. Men enkelte blir det, mot sitt beste skjønn. Og dette er ikke noe de velger. For øvrig; les Zethyr sitt innlegg. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det var ikke alle tyskere som var enige i nazi-greiene, Einstein f.eks. Var ikke han halveis jødisk? Så kanskje ikke så rart. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det er greit nok at det de gjorde var galt, og det er bestemt at "å følge ordre" ikke er en god unnskyldning Syns det er en veldig god unnskyldning! Om ikke en av de beste, å tror du ikke noen protesterte? De ble som regel sendt til østfronten hvis de gjorde det, eller skutt for odrenekt. å det ble funnet enkelte tyske uniformer i massegraver. Følge ordrer, følge autoriteten. Svært gode grunner. Det blir ikke helt det samme men det kan gi en pekepinn på hvor mye makt autoritet kan gi Milgram-eksperimentet. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 hitler var også halvt jøde Lenke til kommentar
Peri Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hitler var ikke halvt jøde det er bare en myte Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Noen var vakter i leirene Ja, noen var det, men det var ingen andre enn SS der So? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hørt at Hitler hadde noe jødisk slekt i familien sin som han senere fikk drept. Mulig det var bestemoren eller noe slikt Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Hitler var ikke halvt jøde det er bare en myte kilde? Lenke til kommentar
Peri Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 http://veritas3.holocaust-history.org/ques...er-jewish.shtml http://www.faqfarm.com/Q/Was_Hitler_part_Jewish http://www.discussanything.com/forums/show...?t=23682&page=1 Kan finne mer hvis du vil ha... eller du kan google selv Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 http://veritas3.holocaust-history.org/ques...er-jewish.shtml http://www.faqfarm.com/Q/Was_Hitler_part_Jewish http://www.discussanything.com/forums/show...?t=23682&page=1 Kan finne mer hvis du vil ha... eller du kan google selv Både på discovery channel i et program og sist jeg hadde om det på skolen så var det bevist at han var halvt jøde Lenke til kommentar
Peri Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 kilde? tror det ikke før jeg får se det. at du sier discovery channel holder ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå