Gå til innhold

SS-soldater, hva fortjener de?

Anbefalte innlegg

Jeg så akkurat på Auschwitz på NRK.

Der pratet de med en SS-soldat som hadde vært med på utryddelsesarbeidet i Auschwitz. Han mente at han hadde full rett til å leve, fordi han fikk muligheten - i motsetning til jøder som led i leirene og led enda mer etter krigen...

I disse programmene har SS-folk sittet der med null dårlig samvittighet for det de gjorde, og sagt at det var helt riktig for dem.

Alle har egen vilje til å bestemme det de selv vil, så jeg mener at alle som har vært i SS, værtfall hatt en hånd med i utryddelsen selv fortjener samme grusomhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke nok folk fått lide i denne krigen nå snart, om vi ikke skal fortsette den enda lenger også?

De gjorde noe de trodde var riktig, mens det i våre øyne var svært feil. Jeg mener at gale handlinger selvsagt må straffes, men nå begynner dette å bli maaange år siden, og ting viskes ut av tidens tann.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt imot dødsstraff, i alle sine former og fasonger, men etter store verdenskriger, som andre verdenskrig, tror jeg jeg ville vært åpen for unntak - simpelthen fordi krigen var et unntak fra vanlige kriger.

NÅ er det imidlertid ALT for sent. Gjort er gjort, sagt er sagt, det er 60 år siden nå. Husk det, glem det aldri - men la hevnen ligge.

Lenke til kommentar
Har ikke nok folk fått lide i denne krigen nå snart, om vi ikke skal fortsette den enda lenger også?

De gjorde noe de trodde var riktig, mens det i våre øyne var svært feil. Jeg mener at gale handlinger selvsagt må straffes, men nå begynner dette å bli maaange år siden, og ting viskes ut av tidens tann.

Ting skal IKKE viskes ut av tidens vann...

Glemmer vi kan det skje igjen!

- Kong Harald 5.

De trodde det var riktig, ja. De valgte selv å tro at det var riktig.

Samme hva for leder du har så har mennesket en fri vilje.

De kunne gått i døden selv.

Jeg har aldri vært i situuasjonen, vet ikke hva jeg ville gjort, men det mest riktige hadde vært å selv gått i døden!

Lenke til kommentar

Nesten alle SS soldatene er døde av alderdom uansett så det er for sent nå...

Dessuten hadde de vel ikke så veldig mye valg? Jeg tror ikke jeg hadde "gått i døden" som du sier hvis jeg hadde vært tysk soldat under krigen.

Jeg er såpass egoistisk at mitt liv teller veldig mye mer enn andres.

Lenke til kommentar
Nesten alle SS soldatene er døde av alderdom uansett så det er for sent nå...

Dessuten hadde de vel ikke så veldig mye valg? Jeg tror ikke jeg hadde "gått i døden" som du sier hvis jeg hadde vært tysk soldat under krigen.

Jeg er såpass egoistisk at mitt liv teller veldig mye mer enn andres.

SS-soldater var ikke "Menig Hans" (i mangel på en Ola Nordmann/John Doe-ekvivalent for Tyskland)!

Lenke til kommentar

SS-soldater var ikke "Menig Hans" (i mangel på en Ola Nordmann/John Doe-ekvivalent for Tyskland)!

De vervet seg heller ikke fordi de ville ut å rydde verden for jøder. Og hva skulle de gjort når de først var inni systemet. Vaktene i leirene fikk f.eks. faktisk ordre om å skyte medsoldater som ikke skjøt fanger på rømmen. På en måte var de fanger de og. Å spille spillet var for mange den eneste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg blir egentlig litt skremt på måten mange tenker på nazi tyskland og deres soldater, mange burde tenke seg litt om og faktisk lære litt om hvordan det var i Tyskland på denne tiden så vil dere kanskje forstå hvorfor ting ble som det ble.

Å sette alle nazister under bås er jo omtrent det samme som nazistene gjorde med jødene.

Foresten jeg er på INGEN måte nazisympatisør, jeg prøver bare å få et syn på hvordan det egentlig var, ting er sjelden så enkelt som på hollywood filmer at en gruppe mennesker er tvers i gjennom onde...

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal la de tidligere SS-soldate leve videre, og ikke straffe dem nå, 60 år etter krigens slutt. Det er greit nok at det de gjorde var galt, og det er bestemt at "å følge ordre" ikke er en god unnskyldning, men noen straff nå er ikke aktuellt.

Dessuten kan man jo si at alle som stemte på Hitler før krigen er medskyldige, de visste jo hva han stod for. Nei, det er viktig å huske hvilke grusomheter som ble begått under 2. verdenskrig, men det er også viktig å ikke ta opp stridsøksen igjen. Selv om det er for en tilsynelatende god sak.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at mange av disse nazistene som greide å rømme dro til land i Sør-Amerika o.l? Husker at en kompis fortalte meg om at faren hans (som faktisk er tysk selv) hadde reist til Venezuela på forretningsreise en gang, og mange av de butikkene på et par steder ved sjøen hadde tyske navn. Jeg tror mange av de nazistenes etterkommere styrer disse butikkene, om ikke noen av dem selv ennå er i live...

Lenke til kommentar
Det er greit nok at det de gjorde var galt, og det er bestemt at "å følge ordre" ikke er en god unnskyldning

Syns det er en veldig god unnskyldning! Om ikke en av de beste, å tror du ikke noen protesterte? De ble som regel sendt til østfronten hvis de gjorde det, eller skutt for odrenekt. å det ble funnet enkelte tyske uniformer i massegraver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Selv om godt og ondt under 2. verdenskrig var lett å skille på det ideologiske plan, er det litt verre på soldatnivå...

Lenke til kommentar

SS-tropper var frivillige da, det var ikke den vanlige hans/fritz i den tyske vernemakt. Vanlige soldater bare var i det landet og havnet i denhæren. SS-har på den andre siden ingen unskyldninger. DEt verste er at mange av dem etter krigen tjeneste gjorde i bundesvern-ikke sikker på hvordan det staves. SSene fortjener kun en ting, kule i nakken.

Lenke til kommentar

frivillig og frivillig, vet nå ikke jeg da! Det sto vel mellom å være en SS soldat med litt "frihet" eller å bli en vernesoldat å kanskje bli beordret til det værre (hvis det finnes). Så vidt jeg vet drev ikke SS soldatene med tortur og sånn som for min del høres værre ut når det da blir litt mer personlig. Men jeg vet egentlig ikke stort om det der bortsett fra det jeg lærte på skolen å det er noen år siden.

Lenke til kommentar
Det er greit nok at det de gjorde var galt, og det er bestemt at "å følge ordre" ikke er en god unnskyldning

Syns det er en veldig god unnskyldning! Om ikke en av de beste, å tror du ikke noen protesterte? De ble som regel sendt til østfronten hvis de gjorde det, eller skutt for odrenekt. å det ble funnet enkelte tyske uniformer i massegraver.

Jeg kan si meg enig i at det er en god unnskyldning, og vet med meg selv at jeg sannsynligvis hadde fulgt ordre i en slik presset situasjon. Men nå har vi nå en gjeng folk som sitter og bestemmer ned i Haag. Og der kan du bli dømt selv om du "bare følger ordre".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...